Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parning av kaniner  (läst 2617 gånger)

Iluvatar

• -
Parning av kaniner
« skrivet: 14 dec-13 kl 01:19 »
Hej, har själv tänkt börja hålla lite kaniner för köttproduktion, men har en fråga som jag inte lyckats googla mig fram till. Om man läser om parning av kaniner så står det alltid att man ska släppa in honan till hanen när hon är brunstig. Kan man inte låta dem leva tillsammans och sköta parningen själva, eller det är olämpligt på något vis?

Tacksam för svar

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Parning av kaniner
« Svar #1 skrivet: 14 dec-13 kl 08:12 »
Det olämpliga som jag ser det ligger i att man inte har någon kontroll i när de parar sig och att den stackars kaninhonan har ungar året om. Sen kan honan blir rätt ilsk om hon inte får boa i fred för hanen och en ilsken hona som försvarar sina smånyfödda hjälplösa kan skada en hane rejält.

En hona som just fött en kull ungar "brunstar om" dagen efter och 21 dagar efter det. I min värld så behöver en kaninhona vila betydligt längre mellan kullarna. Men då föder jag inte upp kaniner för slakt utan för ullproduktion.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 14 dec-13 kl 08:24 »
Jag tror jag läste nånstans att en hona ska ta max 6 (eller om det var 5) kullar/år för att hon inte ska "slitas ut" (själv tar vi vanligtvis bara 1 kull/året då vi äter så lite kött men skulle vi få nog många sålda skulle jag satsa på två, två ska enligt en uppfödare som är superbra vara det gyllene talet när det gäller kullar bättre än ara en kull enligt henne faktiskt)
Men man märker ju också på kaninen, har kaninen dåligt hull, är glanslös i pälsen osv så skulle inte jag para, att vara gravid och föda tar på.

Sen så kan hanen stressa honan om hon inte vill (dvs honan springer undan, hanen jagar henne, honan springer undan osv) även om vi har snälla hanar här så äter och dricker både hanen och honan sämre då dom paras.

Sen så kan ju honan om hon är sur "kastrera" hanen, eller dom kan i alla fall komma i slagsmål.

Sen så kan hanen aningen av otur eller med vilja döda kaninungarna då dom är små.

Själv skulle jag tycka det var djurplågeri att hålla kaniner så.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #3 skrivet: 15 dec-13 kl 06:29 »
Har man dem tillsammans kan det bli bråk som de ovan nämnt (vissa hanar kan vara väldigt "på"), och även har man ingen koll på parningsdatum (jag själv vill alltid ha koll på det så att jag kan ha mera uppsikt över honan när det börjar närma sig, ibland blir det strul vid förlossningar). En annan sak är att en hona också kan bära två kullar samtidigt, vilket jag själv inte tycker är bra (därför ska man inte heller testpara igen någon vecka efter första parningen, honan kan fortfarande vara villig även om hon redan är dräktig).

Jag har alltid uppsikt över kaninerna när de paras (slänger ett öga på dem då och då medan jag pysslar med annat), händer det något så brukar det gå snabbt så jag vill vara i närheten. Jag har en gång varit med om att en hona bet hanen rätt i snoppen.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 dec-13 kl 10:44 »

Jag har alltid uppsikt över kaninerna när de paras (slänger ett öga på dem då och då medan jag pysslar med annat), händer det något så brukar det gå snabbt så jag vill vara i närheten. Jag har en gång varit med om att en hona bet hanen rätt i snoppen.

Samma här, jag släpper bara ihop dom när jag är i närheten. Min hane e ganska på så skulle honan bli piss off och börja bråka kan man snabbt gå imellan och sära på dom. Jag brukar alltid ha dom över uppsikt med ena ögat även om man pysslar om hästarna under tiden.
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser