Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växelbruk i t ex pallkragar  (läst 9825 gånger)

Gilbert

• Gäst
Växelbruk i t ex pallkragar
« skrivet: 05 dec-13 kl 19:21 »
Det är väl allmänt känt att man inte kan odla samma gröda på samma ställe år efter år. Risken för skadedjur och sjukdomar som angriper specifika grödor då ökar och ställer sannolikt till med problem. Ett sätt att minska den risken är att byta plats på olika grödor år från år.

Nu har jag 30 dubbla pallkragar för odling i sommar. Allt för många har redan vitlök. Vi får se vad som händer i vår annars får man äta mycket vitlök.

Jag har massor med böcker som jag skall möja igenom i vinter. I dessa finns det spillror till grupperingar men oftast bara nämns växelbruket som enbart förebyggande.

1) Baljväxter
Brytbönor, bondbönor, blomsterbönor, ärtor.

2) Kålväxter
Broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål, grönkål, kålrabbi, kålrot, majrova.

3) Rotfrukter
Potatis, morötter, palsternacka, rotselleri, fänkål.

Andra besläktade grödor som tomater, aubergine, paprika, chili, selleri tillhör kanske också denna grupp.

Potatis och tomat är i alla fall släkt.

4) Lök och squashväxter
Vitlök, purjolök, gul lök, röd lök, silverlök, schalottenlök, salladslök, gurka, pumpa.

Kan vi tillsammans utöka/gruppera de här listorna så att man kan flytta runt på ett säkert sätt och få bästa möjliga trädgårdsland?

Kan man gruppera mera/mindre. Nya listor, nya grönsaker.

Jag har t ex hittat lila Broccoli och fick tvångstankar! Vill ha nästan självlysande grönkål, såg en bild ... var?

« Senast ändrad: 05 dec-13 kl 19:35 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
SV: Växelbruk i t ex pallkragar
« Svar #1 skrivet: 05 dec-13 kl 21:06 »
Senap skall kanske in på Kålväxter.

Melon, Squash skall kanske in på Lök och Squashväxter.

Vilken grupp tillhör Majs? Svartrot?

Olika växter behöver olika mycket kväve?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 21:30 »
Kul att du också tänker odla växelbruk i pallkragar. Jag ska till våren utöka mina pallkragar och kommer att ha tio pallkragar, med en lika lång odlingsföljd. Jag tänkte som du försöka få ned odlingsföljden till typ fyra, men jag lyckades inte. I alla fall inte utan att bli "filosofie doktor i odlingsföljd". För mig är bekymret att jag inte riktigt vet vilka sorter jag behöver mer än en pallkrage till.  Vilka sorter kommer du ha i fler än en pallkrage?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 dec-13 kl 21:37 »
Det är väl snarare så att i kragarna satsar jag på grönkål, broccoli och spenat/mangold. Sådant som man kan hacka/till laga och frysa in och plocka fram under vintern.
Då blir det mer än en krage för dessa sorter. Grönkålen kan bli produktiv och då måste man tycka om grönkål.
Laga olika rätter när den är späd och fin, sedan köra soppa på resten. Det blir lätt en del soppa. En krage gav 15L rejäl grönkålssoppa totalt, mera om jag tagit allt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-13 kl 09:25 »
Det är kanske inte så enkielt att få till heller. Det finns grödor som dessutom inte är lämpliga att odla efter varandra pga ev sjukdomar.
Jordarna skall också vara lämpliga, hur får man det att fungera?

Hittade lite instruktiva filmsnuttar som kan vara till hjälp vid ev funderingar.

Forumet gillar kanske inte filmsnuttar, men ibland är det i utbildningssyfte & kommunikation.

Crop Rotation Made Simple

http://www.gardenersworld.com/how-to/projects/crop-rotation/

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 dec-13 kl 10:16 »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 dec-13 kl 11:50 »
Det blir allt mindre vettigt på dessa sidor, det stora Buzz Word'et nu är Permakultur och allt blir till något luddigt och insnöat. Men man får kanske anslag och bidrag om varannan rubrik är "Permakiltur" inom institutioner och nyvetenskap idag.

Engelsmän och Nya Zeeländare har ofta prydliga, friska fina trädgårdar och där letar jag information.

Här är två exempel på konkreta tabeller.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 dec-13 kl 11:54 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 dec-13 kl 12:01 »
Majs kan tydligen odlas tillsammans med Melon och Pumpa.

Undervisningsmaterial för skolor.
http://www.gardenorganic.org.uk/schools_organic_network/leaflets/CropRotation.pdf

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 dec-13 kl 12:07 »

anne-li

• -
« Svar #10 skrivet: 06 dec-13 kl 12:39 »
Sko-storlek 42!

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-13 kl 12:48 »
Har du frossat gamla trådar här Gilbert? Speciellt det som ieenilorac skrivit är innehållsrikt - synd att hon inte är aktiv längre.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 06 dec-13 kl 12:54 »
Växtföljder är desamma oavsett om du odlar i pallkragar eller på friland. Finns lite i Handboken om detta >>>>
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Allm%C3%A4nt/V%C3%A4xtf%C3%B6ljd

Ibland är det svårt att veta vad en växt tillhör för grupp och då får man kolla så man är säker på i vilken ordning de ska komma.
Problemet med just pallkragar kan vara att växternas rötter kan ta sig över "gränserna" åtminstone om lådorna står tätt, likaså att ohyra/nematoder/sniglar/röta/mögel etc då lättare tar sig mellan lådorna och kan ta sig dit de sas är ämnade att orsaka angrepp.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 06 dec-13 kl 13:10 »
Problemet med just pallkragar kan vara att växternas rötter kan ta sig över "gränserna" åtminstone om lådorna står tätt, likaså att ohyra/nematoder/sniglar/röta/mögel etc då lättare tar sig mellan lådorna och kan ta sig dit de sas är ämnade att orsaka angrepp.

Vilket avstånd mellan pallkragarna tror ni behövs för att slippa att ohyra och sånt tar sig över mellan lådorna? Jag har bara en fotlängd emellan, behövs det mer?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gilbert

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 dec-13 kl 13:31 »
Mina står tätt på rad eller i block. Har för avsikt att bryta hela kragen och blanda om jorden varje sässong och tillföra nytt.
Har bara haft stora C-formade larver bland potatisrötterna, allt annat har klarat sig.

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 dec-13 kl 13:33 »
Växtföljder är desamma oavsett om du odlar i pallkragar eller på friland. Finns lite i Handboken om detta >>>>
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Allm%C3%A4nt/V%C3%A4xtf%C3%B6ljd

Ibland är det svårt att veta vad en växt tillhör för grupp och då får man kolla så man är säker på i vilken ordning de ska komma.

I handboken står det väldigt generellt om allt. Inte speciellt mycket om grupperingar av grönsaker som jag söker.
Därför gör jag det jobbet själv och ser till att jag har något som fungerar för mig. Pallkragar eller rutlotter är lite speciella gällande grönsaker.
Har lixom inga vallväxter o dyl. En klar brist i tänket här men inte i andra länder.

Min åsikt om handboken är att den innehåller väldigt mycket luft.
« Senast ändrad: 06 dec-13 kl 13:54 av Gilbert »

anne-li

• -
« Svar #16 skrivet: 06 dec-13 kl 13:44 »

Här är en länk och nya grupperingar omkring permakultur
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:379011/FULLTEXT01.pdf
Sko-storlek 42!

Naturliv

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 06 dec-13 kl 14:06 »

Här är en länk och nya grupperingar omkring permakultur
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:379011/FULLTEXT01.pdf

Intressant skrift med konkret innehåll, verkar det som. Jag ska absolut läsa vidare. Tackar för tipset!

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 dec-13 kl 14:07 »
Mina larver i potatislandet är identifierade, det ser ut att vara larver av noshornsbaggen och är inget att bry sig om.

ref. Svensk Trädgård.

anne-li

• -
« Svar #19 skrivet: 06 dec-13 kl 15:34 »

nej helt rätt Oryctes nasicornis lever jo i komposter

mvh/
anne-li
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser