Det är väl allmänt känt att man inte kan odla samma gröda på samma ställe år efter år. Risken för skadedjur och sjukdomar som angriper specifika grödor då ökar och ställer sannolikt till med problem. Ett sätt att minska den risken är att byta plats på olika grödor år från år.
Nu har jag 30 dubbla pallkragar för odling i sommar. Allt för många har redan vitlök. Vi får se vad som händer i vår annars får man äta mycket vitlök.
Jag har massor med böcker som jag skall möja igenom i vinter. I dessa finns det spillror till grupperingar men oftast bara nämns växelbruket som enbart förebyggande.
1) Baljväxter
Brytbönor, bondbönor, blomsterbönor, ärtor.
2) Kålväxter
Broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål, grönkål, kålrabbi, kålrot, majrova.
3) Rotfrukter
Potatis, morötter, palsternacka, rotselleri, fänkål.
Andra besläktade grödor som tomater, aubergine, paprika, chili, selleri tillhör kanske också denna grupp.
Potatis och tomat är i alla fall släkt.
4) Lök och squashväxter
Vitlök, purjolök, gul lök, röd lök, silverlök, schalottenlök, salladslök, gurka, pumpa.
Kan vi tillsammans utöka/gruppera de här listorna så att man kan flytta runt på ett säkert sätt och få bästa möjliga trädgårdsland?
Kan man gruppera mera/mindre. Nya listor, nya grönsaker.
Jag har t ex hittat lila Broccoli och fick tvångstankar! Vill ha nästan självlysande grönkål, såg en bild ... var?