Hej jag har 40 dikor + att jag föder upp tjurkalvarna till slakt. Köper även in några tjurkalvar.Jag har utökat med mer mark så jag kommer nog att föda upp mer kvigor till slakt framöver.Var och en blir ju salig på sin tro .Men jag känner rent spontant skippa mjölkinslaget. Visst växer kalvarna bra men det tappar dom på resten av uppfödningen.Nästa problem brukar vara korna som mjölkar av sig för mycket på betet svåra att få ibra hull på vintern,att dom blir trespenta är inte direkt ovanligt heller.Det finns gott om köttraskvigor att köpa på hösten.Men det är min tro det.Själv har jag lite olika raskombinationer charolai som faderras Hereford x carolai som moderdjur mest..men även en del andra . Mjölkinslag med men dom ska bort.Jag odlar allt mitt foder själv även spannmål och ärter.Vallarna brukar ligga 3-4 år längre på mossarna (svårbrukade).Maskinparken är en salig blandning av gammal och nytt man behöver en någerlunda traktor med lastare för att klara av rundbalshanteringen.Jag kör väl allt själv utom rundbalspressningen och gödselkörningen. Det är som skogsola säger stödberoende och inget man blir rik på.I mitt fall är det ochså en hobby jobbar heltid med .Men jag har fått nog av jobb så till våren ska jag vara tjänstledig ett halvår och kanske säger upp mig efter det.Då är alternativ bra finns gott om snåltips här även om det maskeras om till miljömedvetande 
Intressant läsning! Då får jag anta att du har en relativt stor gård, arealmässigt, för att täcka upp foder och betes behovet 70-80ha?
Charolais och Hereford säger du!? Hur blir dem som bruksdjur? Har tyvärr bara negativa erfarenheter av Charolais (tjurar). En bekant envisades med att ha sådana och hade dem länge och tills dem blev stora. Den första som vägde 1400kg+ som han skulle flytta i ladugården tryckte honom i väggen och sen fick han åka "vattenskidor" igenom gångarna i grimman som han höll i. Den andra var 100kg större och hade rymt med kor och kalvar och när de skulle mota in dem så "skyddade" tjuren korna och han fick spendera 4-6månade (har jag för mig) i sjuksängen med krossat bäcken. Sen äter dem väl som bara den och kräver väldigt bra bete(vall)?
Är det så gott om kvigkalvar på hösten menar du? Jag har ju tänkta att starta med kvigkalvar från någon mjölkbonde som kan tänka sig att seminera med tex Angus eller Limousin alt Hereford för att dem skulle vara billigare än att köpa en typisk köttraskviga, men jag kanske har fel? Sen vill jag gärna ha små kor som klarar sig på "magert" bete och inte trampar upp som tunga raser kan göra, då det finns gott om sådant här där jag bor.
"någorlunda traktor" menas ny eller storleken då? Har tänkt typ en Volvo 650-700 med lastare(för stort för 15-20ha?), de ligger ju runt 50´. Räknar nog med att leja in för att pressa/plasta, plöja(30% av vallen vart annat år).
Ja stöden är man nog dum om man inte nyttjar, verksamheten kräver ju det.
Rik på pengar vet jag att man inte blir men kanske rik på livet hoppas jag. Har inte tänkt hova in pengar på mitt tänkta jordbruk utan att ha det som en hobby och för att jag avskyr granplanteringar

Som jag började tråden med så har jag ingen gård nu men försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket man bör investera i maskiner , mark, djurtyp, foderåtgång, och alla andra erfarenheter som kan vara till hjälp.
Med vänlig hälsning Jokke