Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sällskap till gotlandskanin?  (läst 2108 gånger)

vårlök

sällskap till gotlandskanin?
« skrivet: 28 nov-13 kl 15:56 »
Hejsan!

Har i sex år haft två gotlandskanintjejer i en stor utebur. De har varit våra ogräsätare och mest sällskapat med varandra. Tyvärr blev den ena sjuk i somras och vi blev tvungna att avliva henne. Jag tänkte då att den andra kanske skulle bli lite mer tam mot oss människor istället, så jag försöker sitta och prata med henne, hon äter ur handen, men är annars inte så sugen på mänskligt sällskap verkar det. Nu undrar jag om det fungerar att ge henne en ny kaninkompis? Någon som vet hur så pass gamla kaniner reagerar på nytt sällskap?
Alternativare i startgroparna

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
SV: sällskap till gotlandskanin?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-13 kl 15:20 »
Hej

Att din kanin inte är så "gosig" har nog att göra med vilken hon är om person och individ. Hon tycker nog om ditt sällskap men hon vill bara inte sitta i knät eller hållas i. Allas mina honor och hanar är väldigt sällskapliga men de är väldigt olika. Min erfarenhet säger mig att hanarna är de som är mest kelen och hoppar nästan ut i famnen på mig när jag öppnar burdörren.

Mina kaniner bor i egna burar och bor bara tillsammans under parning. Dock så har jag bekanta som har kaninerna tillsammans och de köpte en ny hona till sin gamla då den ena kaninen blev sjuk och fick avlivas. Då köpte de en unge av uppfödare och det blir ju givetvis lite gnabb och bråk men med klippta klor och lite tid så gick det bra. Kaniner måste ju etablera rang som alla andra djur så några hårtussar som flyger iväg får du nog räkna med..  Ring en erfaren uppfödare och be om råd :)
Har du en gottis så ring och fråga genbanksansvarige för gotlandskanin? Eller bränn iväg ett mail vetja :D
www.gotlandskaninen.se
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Mata

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 jan-14 kl 22:18 »
Jag undrar precis samma. Vårlök, hur gick det, har hon sällskap nu? Jag är rädd att hon som är ensam kvar ska ha det tråkigt och deppigt. De var systrar och var ju tillsammans hela tiden.

8zw

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-14 kl 16:23 »
Kaninhonor mår bäst i egna burar och bör inte hållas med andra honor då de inte vill ha in andra honor på sitt revir och det slutar oftast med slagsmål eller med att ena honan blir förtryckt för resten av livet om den tvingas bo som inkräktare på en annan honas revir.
Kaniner ska inte ''göra upp rang''. Visar de minsta lilla tensens till att gnabbas eller om en blir förtryckt ska de absolut inte tvingas bo tillsammans då det bara stressar dem och är inte naturligt för två honor att dela revir.
Jag har haft unghonor som gått ihop ett tag men såfort de blir vuxna nog att börja vilja ha egna revir måste de säras på.
Påfågelduvor.

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-14 kl 20:29 »
Men är det inte trist för en kanin att vara ensam? Lever de ensamma i naturen (om det nu går att jämföra)?
Jag har mest erfarenhet av kor och de ska man ju inte ha ensamma. Men kor och kaniner är ju inte samma.
Kan de ha glädje av att ha ngn annan i sin närhet även om det bara är att se varandra genom ett staket då? Vi har en jättestor bur så vi kunde lätt dela den i två avdelningar.

Mata

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-14 kl 20:39 »
Läser på på länken Rohlena lämnade, verkar som det faktiskt inte är ngn bra idé med nytt sällskap känns det som... Hmmm...

8zw

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-14 kl 21:05 »
I naturen bor de oftast i närheten av varandra men varje hona har eget revir på några meter. Kaniner känner sig tryggare om de kan se andra kaniner men är inget som spelar någon störra roll för våra tamkaniner.
Skulle säga att det är synd att dela av en bur i 2 delar för då får ju bara kaninen mindre utrymme. Skulle häller inte rekomendera att ha bara galler emallan då de kan slåss även genom galler.
Tror nog din kanin mår bra som det är. Sällskap får hon ju endå av dig.
Påfågelduvor.

John Rambo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jan-14 kl 21:24 »
Hej

Att din kanin inte är så "gosig" har nog att göra med vilken hon är som person
www.gotlandskaninen.se

En hankanin som person är den värsta våldtäcktsman världen har skådat.
En hona som person blir nog mer svårbedömt.
Men jag tänker på en förprogrammerad reproducent, med frågetecken om hon besitter känslor eller inte.
Troligen inte.

Mata

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 jan-14 kl 22:40 »
Jag hittade ett par äldre trådar där flera var av motsatt uppfattning (att de mår bättre av sällskap) och som även hade erfarenhet av att sätta ihop vuxna honor. En berättade att hon brukade låta dem träffas på neutral mark först och låta dem vänja sig vid varandra några dagar på så vis. Hon hade inte haft problem sen med bråk emellan dem när de sen sattes tillsammans.

Jag är nog inte alls något större sällskap, men barnen i så fall, men de sitter ju inte där inne heller dagarna heller. Jag får fundera över detta och läsa på mer känner jag.

John Rambo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-14 kl 23:06 »
Har två hanar och en hona ihop utan problem.
(ännu) dom är nog könsmogna nu, för ollonet på hanarna syns tydligt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 02 jan-14 kl 23:07 »
Jag hittade ett par äldre trådar där flera var av motsatt uppfattning (att de mår bättre av sällskap) och som även hade erfarenhet av att sätta ihop vuxna honor. En berättade att hon brukade låta dem träffas på neutral mark först och låta dem vänja sig vid varandra några dagar på så vis. Hon hade inte haft problem sen med bråk emellan dem när de sen sattes tillsammans.

Jag är nog inte alls något större sällskap, men barnen i så fall, men de sitter ju inte där inne heller dagarna heller. Jag får fundera över detta och läsa på mer känner jag.

Sådant är svårt, det beror enormt mycket på om dom trivs tillsammans eller ej.
Men din taktik att sätta dom i en ny bur där bägge känner sig lika ohemma låter som en bra plan. 
Om inte så får man ha dom i olika burar där dom ser varandra.  Vi hade lite väl många kaniner nu när betessäsongen var till ända så jag har satt betesburarna med långsidorna mot varandra och skivor på den större delen så dom kan träffas och prata med varandra, honor i en rad och hanar i den andra och det fungerar utan konflikter, och det verkar som dom uppskattar möjligheten att småprata med grannen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser