Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med vår hönsbajs/spån-blandning?  (läst 9407 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Vad göra med vår hönsbajs/spån-blandning?
« Svar #20 skrivet: 06 dec-13 kl 06:22 »
Visst kan man  lägga gödslet i  trädgårdskomposten.  Det är bra om man försöker varva materialen. Som nu, ett lager löv, sedan ett lager gödsel o.s.v. Det ger ett bättre resultat.  Enbart löv kan ta lång tid att bryta ner annars.
För övrigt så låter jag en del av mitt löv "mellanlanda" i hönsgården innan de hamnar i komposten.  Hönsen river sönder de stora, svårhanterliga lönn-och ek-löven.
(Tyvärr inte allt,  då skulle hönsen gå i meterdjupt med löv och det skulle nog bli lite svårt för mina små.)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ruggis

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 06 dec-13 kl 10:21 »
Vi gör precis likadant fast blandar det med färskt gräsklipp. Blir fantastisk jordförbättring till vår lerjord. Fick dock höra att det var viktigt att låta den ligga ett år innan man odlar något ätbart i jorden för att bli av med ev Salmonellabakterier. Om det stämmer har jag ingen aning. Men det vet säkert någon annan här inne på forumet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 06 dec-13 kl 12:17 »
Ja där är ett användningsområde............... om man samlar löv så vill det till starka grejer för att bryta ner, speciellt eklöv. DÄR platsar hönsgödsel. Här har löven bara klippts med gräsklipparen och tillförts gräsmattan i stället för köpeskit. Antar det är därför det är byns grönaste och utan vattenspridare.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fiasafsten

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 07 dec-13 kl 13:21 »
 ;D Jag lägger mitt i svart sopsäck och slänger på tippen (alltså tömmer påsen där) he he men så bor jag i villa område.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 07 dec-13 kl 15:30 »
;D Jag lägger mitt i svart sopsäck och slänger på tippen (alltså tömmer påsen där) he he men så bor jag i villa område.
DET ursäktar inte till att kasta på tippen! Vem behöver riktig gödsel bättre än en villaägare?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hilde

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 14 jan-14 kl 22:09 »
Vattna komposten så det blir fuktigt utan att bli blöt. Sen blandar du runt den rejält så det kommer ner syre.
Kasta i grönt från hushållet som inte hönsen käkar, gräsklippare på sommaren osv så blir det nog fart.
Byt spån också. ;)

Klart!
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser