Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med vår hönsbajs/spån-blandning?  (läst 9417 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vad göra med vår hönsbajs/spån-blandning?
« skrivet: 23 nov-13 kl 17:59 »
I över ett år har vi samlat allt hönsbajs från hönshuset i en plastkomposttunna, och varje gång vi har plockat upp bajset så har det följt med spån, så det nu är ungefär 50/50 bajs/spån i tunnan. Tunnan börjar nu bli full, och jag undrar vad vi ska göra av det?

Det understa spånet/bajset är alltså över ett år gammal, medan det översta är helt färskt. Har det understa "brunnit" eller vad det heter?

Notera att tunnan alltid är täckt av lock så det har aldrig regnat på det. Tunnans botten består av plast med små hål i, så insekter mm kan krypa in och ut.

Bifogar en bild på själva tunnan samt innehållet som det ser ut när man lyfter på locket.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vild

• -
SV: Vad göra med vår hönsbajs/spån-blandning?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-13 kl 20:25 »
Jag är ingen expert alls, men jag tror att man ska vända runt innehållet i en kompost efter ett år, sen ska det ligga typ ett år till - eller två? Det beror nog på vad som finns i komposten men spån brinner långsamt. Jag hade i alla fall lyft undan komposten, vänt runt innehållet och sen låtit det förmultna färdigt utan att fylla på med mer avfall i högen, alternativt fyllt på med mer lättbrunnet avfall.

Spån brinner långsamt så om du har möjlighet kan tex hampaströ vara ett bra alternativ istället för spån, det har jag bytt till just för att få en effektivare och snabbare kompostering. Under sittpinnarna har jag en gödsellåda med torv där gödslet får brinna med torv endast.

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-13 kl 20:36 »
Man skall nog blanda både torv och spån i en kompost för att tillföra kol och få den att brinna (varmkompost).
Jag ser inga problem med cutterspån om det inte är grovt och i mängder, ett bra jordförbättringsmedel i ett trädgårdsland.
Hönsgrejset är utmärkt gödning. Bilden visar väldigt mycket cutter.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 23 nov-13 kl 21:16 »
Det kan bli i torraste laget,  då brinner det inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 nov-13 kl 22:52 »
Här har vi också en likadan varmkompost till hönsbajs, men vi har nog inte lika mycket spån som på bilden ovan. Numera använder vi istället hampaströ som förmultnar fortare.
Vi tömmer vår kompost på våren (vi har 6-7 höns), då har vi samlat sedan förra våren. Vi använder gödseln direkt i trädgårdslandet, sprider ut det och sedan myllar vi ner det med jordfräs 2-4 veckor innan vi sår. Det är utmärkt till grönsaksodling!
MVH Rosita zon 1

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 nov-13 kl 23:19 »
Kanske OT, vet inte riktigt. Vi la hönsskiten med spån på hästgödselstacken (har varken höns eller hästar nu).

Hushållskomposten har vi två behållare till. Vi fyller den ena i ett eller två år, sen fylller vi den andra i ett eller två år. När den andra blir full har den första göttat till sig lagom, då häver vi ut den och börjar fylla i den.

Vi komposterar främst hushållsavfall och det är ganska blött så hela komposten blir lite blöt. Misstänker att en torr kompost har svårt att kompostera sig, spånet suger väl en hel del.

Nån har dillat i mig att somliga träspån är lite svårkomposterat för att det finns terpener i dem och de motverkar nedbrytningen. Tror det är därför man vill ha kärnvirke till fönsterramar t.ex. (kärnvirke är kådrikt och kåda innehåller mycket terpener om jag fattat rätt).

Vad jag menar är alltså att du kan ha två kompostkärl och låta det ena "brinna" medan du fyller det andra. Jag tror också att det är en fördel om du håller komposten fuktig.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-13 kl 11:16 »
Vi lägger inte hönshusavfallet i varmkomposten utom i undantagsfall när vi behöver torka upp varmkomposten som består av hushållskompost. Den har lock.
Vi lägger det i kallkompost och då förmultnar det snabbt, men man måste blanda om där ibland. Där regnar och snöar det och blir lika blött som i marken för övrigt. I kallkomposten hamnar också trädgårdsavfallet. Det tar ett år att få till utmärkt jordförbättring till landen och rabatterna. Vi har tre kallkompostfack och alternerar så det alltid finns en färdig. Perfekt för oss  ;D
Och hönsen hjälper till att blanda där !
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 04 dec-13 kl 11:23 »
"Kallkompost" och "varmkompost"? Jag vet inte vad det betyder, jag tror alla våra komposter är utomhustemperatur.  :P

Jag behöver nog läsa på lite...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 04 dec-13 kl 12:22 »
Komposten, eller snarare komposterna,  är en mycket viktig del i djurhållning och växtodling.  Sköter man dem väl,   är de till stor nytta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Alexn72

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 dec-13 kl 21:07 »
"Kallkompost" och "varmkompost"? Jag vet inte vad det betyder, jag tror alla våra komposter är utomhustemperatur.  :P

Jag behöver nog läsa på lite...

Komposten genererar värme och om man då isolerar komposten så blir det en varmkompost dvs varmare än omgivningen

stina j

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 dec-13 kl 21:23 »
jag skulle vattna komposten med jummet vatten, sen i fortsättningen varva hönsdyngan med lite löv, gräs, jord vad ni har. har för mig att spån är bra i jorden mot nematoder.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #11 skrivet: 04 dec-13 kl 22:41 »
Jag la ut det jag mockade ur från kaniner och höns mitt på marken under vintern. I våras så krattade jag ut det lite så att det blev som en upphöjd bädd och sen odlade jag potatis direkt i spånet. Har aldrig fått så mye pärer på så liten plätt och så ren. Behöver inte tvättas innan den används.

Ni tömmer jag "mocket" direkt där de nya odlingarna ska ligga så är halva jobbet gjort till i vår  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 05 dec-13 kl 05:25 »
Jag la ut det jag mockade ur från kaniner och höns mitt på marken under vintern. I våras så krattade jag ut det lite så att det blev som en upphöjd bädd och sen odlade jag potatis direkt i spånet. Har aldrig fått så mye pärer på så liten plätt och så ren. Behöver inte tvättas innan den används.

Ni tömmer jag "mocket" direkt där de nya odlingarna ska ligga så är halva jobbet gjort till i vår  :D

:o Men sådär enkelt kan man väl inte göra det för sig! Fan, du måste vända, vattna, bygga lådor, hacka , blanda, speka och jävlas med din kompost i åravis. Och köpa plasttunnor eller sektioner, ju dyrare de är, ju finare jord får du.
Bara använda sådär direkt utan att sköta om, slita, rota och gno. Det blir ju som hos en jag känner, som slarvade bort vändchemat inte grävde om sin komposthög i tid, det växte allt möjligt. Och högt så man ville gå på med lie direkt.
Såg furr djevfligt ut...........

Och du Henke, ska du inte ha någon skit i spånet så får du vattna och speka i minst 8 år innan detdär har kompostat sig.  ;D
« Senast ändrad: 05 dec-13 kl 05:44 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #13 skrivet: 05 dec-13 kl 06:29 »
Jag lägger både från höns och ankor direkt i odlingsbäddarna hela tiden när jag inte odlar, bara att gräva ner lite till våren och sen plantera. Behöver inte komposteras, onödigt jobb.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #14 skrivet: 05 dec-13 kl 08:17 »

:o Men sådär enkelt kan man väl inte göra det för sig! Fan, du måste vända, vattna, bygga lådor, hacka , blanda, speka och jävlas med din kompost i åravis. Och köpa plasttunnor eller sektioner, ju dyrare de är, ju finare jord får du.
Bara använda sådär direkt utan att sköta om, slita, rota och gno. Det blir ju som hos en jag känner, som slarvade bort vändchemat inte grävde om sin komposthög i tid, det växte allt möjligt. Och högt så man ville gå på med lie direkt.
Såg furr djevfligt ut...........

;D ;D ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 05 dec-13 kl 14:33 »
Jag lägger både från höns och ankor direkt i odlingsbäddarna hela tiden när jag inte odlar, bara att gräva ner lite till våren och sen plantera. Behöver inte komposteras, onödigt jobb.
DET trodde jag inte om dej!  ;D *jodå*

Här la vi en gång i en blå tunna då det var odlingssäsong, annars gräver vi ner det i en fåra där det ska bli en ny bädd. Fast vi har ju inte mycke att visa upp då Marias flit och idoghet inte syns mer än på resultatet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 05 dec-13 kl 14:38 »
Hahaha!  ;D

Okej, det verkar alltså som om att man kan få helt okej resultat med att bara lägga ut skiten (och spånet) som det är.

Till nästa gång, vad tror ni om att bara slänga hönsskiten och spånet i den vanliga komposten? Det är en stor kompostlåda, säkert 2x2 meter och över en meter hög, så att det inte får plats är ingen risk. Det vi slänger i den är matrester som inte hönsen vill ha, gräsklipp och trädgårdsrens.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 05 dec-13 kl 14:53 »
Du har ingen skit i tunnan, bara spån. Förmodligen av barrträ som är svårare att bryta ner än det mesta, samt försurar. Detdär spånet multnar ju "aldrig". Har du ordentligt med skit i så kan du skita i komposten. Samma sak med det mesta utom citrus.
Gräsklipp och rens lägger Maria som täckning mellan plantorna. Då kommer det inget ogräs.

Bor du i stan och har fritidsproblem?......eftersom du okynnesarbetar sådär?  ;D
*kompost*  ???

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 05 dec-13 kl 15:03 »
Du har ingen skit i tunnan, bara spån.

Jo? Det är rätt mycket skit. Faktum är att bilden är lite dum; det översta spånet är från när jag mockade i hela hönshuset. Majoriteten av tunnans innehåll är skit som vi har plockat "korv för korv" med en liten spade varje morgon. Så det är ugnefär 50 % bajs om jag skulle gissa.

Men vad tycker du jag ska göra med bajsspånet/spånbajset?

Bor du i stan och har fritidsproblem?......eftersom du okynnesarbetar sådär?  ;D
*kompost*  ???

Japp. Jag bor i en liten lägenhet i stan och allt "lantligt" jag gör på forumet är hemma hos min mor och far som har stor tomt vid skogen och höns.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 05 dec-13 kl 16:37 »
50% skit är väl OK. Sprid ut det nu och fräs eller vänd ner med grep direkt. Då lakas en del terpen ut i vinter så du kan så eller plantera i det till våren. Visst försvinner en del gödning också men strör man med spån från barrträn så....... Vi har en del barrträ i vår spån också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser