Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bör man alltid ha kalk i spånet?  (läst 1881 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Bör man alltid ha kalk i spånet?
« skrivet: 23 nov-13 kl 11:02 »
Att ha kalk i spånet är ett beprövat sätt för att minska ohyra. Men jag har alltid sett det som något man ska ta till när olyckan väl är framme, snarare än en förbyggande åtgärd. Men har jag haft fel i detta, och bör man snarare alltid ha kalk i spånet?

Finns det några nackdelar med det? Är det farligt eller obehagligt för hönsen att andas in?

Vi har ett trångt litet hönshus med ganska "lata" höns som gillar att ligga där inne ganska mycket, och dessutom inte sover på pinnen utan på golvet, så jag gissar att våra höns befinner sig i något av en högriskzon för ohyra.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

johan.b

• Norrbotten
SV: Bör man alltid ha kalk i spånet?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-13 kl 19:18 »
Jag har alltid stalosan F i ströet, ska motverka amoniaklukt och ohyra. Tycker det funkar bra!

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 24 nov-13 kl 12:32 »
Vad är stalosan F för något?
Och vilken sorts kalk ska man då använda i ströet.
Nyfiken!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 24 nov-13 kl 12:33 »
Jag är också nyfiken!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

johan.b

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 nov-13 kl 23:05 »
Stalosan finns att köpa på granngården,   http://www.granngarden.se/product/stalosan-f-8-kg- 

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser