Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnvitrol - temperatur?  (läst 1155 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Järnvitrol - temperatur?
« skrivet: 18 nov-13 kl 16:14 »
Spelar det någon roll i vilken temperatur man stryker med Järnvitrol? Behövs det värme för att trät ska mörkna?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

hustran

SV: Järnvitrol - temperatur?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-13 kl 16:41 »
Det är bra om det inte är för varmt och soligt. Samma som med falurödfärg. Dessutom så får trät gärna vara fuktigt, blöt en gång först. Det får vitriolen att gå in i trät bättre. Det tar sin tid innan det blir grått, i början kan det bara se lite mörkt ut och kanske gå lite åt grönt men sedan blir det fint. Lycka till!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 18 nov-13 kl 21:42 »
Jag har järnvitrolat min växthusstomme i lärk och det blev kanonbra. Lärken mörknade på en dag. Är lite rädd att furun ska bli grön, men det ordnar väl upp sig över tiden. Lite rädd för att kylan kommer innan jag hunnit stryka
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

hans

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 19 nov-13 kl 20:27 »
Halloj jag vitrolade ett helt hus genom att bygga en låda av 2tum9 reglar och tätade den sedan doppade vi bara brädorna i den och lade dom i hög utan ströläkt tänk på att vara noga med blandningsförhållandet bara. För mycket så kan huset bli grönt för evigt( har jag hört ialla fall) annars vet jag inget om temperatur men färsk brädklädsel tar ju till sig mindre än torr.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 19 nov-13 kl 21:20 »
Nu har jag läst på ett par ställen att det är om man blandar för stark lösning som man riskerar att det blir grönt. Erfarenheter på det?
Jag är i valet och kvalet om jag ska stryka nu i helgen, eller vänta tills i vår. Det finns visst risk för att det blir ner mot noll i helgen.
Hur hade ni resonerat; stryka ändå , eller vänta?
« Senast ändrad: 20 nov-13 kl 16:19 av HönsMaya »

Landet

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 21 nov-13 kl 23:12 »
Har du inte mer bråttom så låt bli att måla så kommer träet gråna naturligt, få en finare färg och inte lakas ur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
SrAlexxa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser