Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan ge smak på äggen??  (läst 21923 gånger)

ledup

SV: Vad kan ge smak på äggen??
« Svar #40 skrivet: 29 okt-08 kl 20:28 »
Nu har jag forskat ! Vi har rätt bägge två...och fel ;D

Rotfrukter:till föda eller foder odlade växter  med uppsvälld rot. Ibland räknas även vissa växter med underjordiska stamknölar hit (potatis och kronärtskocka)

Kål: Brasserica oleracea en art i familjen korsblommiga växter som gett upphov till ett stort antal kulturväxter. til de många kulturformerna av denna art hör växter med mycket olika utseende. av bladkål är grönkål,kruskål och fodermärgkål vanliga.
Hos varianten "Capita" är bladen samlade i ett huvud(vitkål,rödkål)
I varianten "gemifera"är bladen samlade i flera huvuden =brysselkål
I varianten "cauliflora" ses den mest "missbildade" i form av blomkål
 broccoli varianten heter Italica

Salladskål och kålrot har odlats fram ur närstående arter dock inte ur B.o
av bladkål varianten  acephala  är grönkål,kruskål och fodermärgkål vanliga...
skulle det stå, svårt och skriva av bok med en vild baby i knät. Ursäkta så mycket.

Tur att det snöar så man har tid att ta reda på sådana här saker! ;)

« Senast ändrad: 17 dec-13 kl 09:03 av Sirpa »

Torry

« Svar #41 skrivet: 20 dec-08 kl 12:52 »
Hur har det gått med "fisksmaken" alla ni som gett era höns grönkål i vinter?. Har precis haft provsmakning av mina hönors bruna ägg och dom var supergoda ingen fisksmak här inte. Har gett dom ett stånd om dan med grönkål sen i november, dom älskar det.
//Torry

Melica

« Svar #42 skrivet: 21 dec-08 kl 01:20 »
Jag har fått förmig att det här med fisksmak på äggen främst gäller vissa värphybrider. Är det någon som har koll på om det är så, och i så fall också om det gäller några rashöns? Och vilka hönsraser i så fall?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #43 skrivet: 10 jan-09 kl 21:27 »
Vi tar av landet så länge det gröna räcker, men har nu introducerat även vitkål, så att den kan ta vid när grönkålen har tagit slut.
Nej våra ägg tar inte alls smak av kål eller fisk. Det stämmer det någon påstod!

Hälsningar från oss till er andra ;-) 
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

småland är bäst

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 10 jan-09 kl 23:49 »
jag har funderat på om ägg kan ta smak från mat man ger hönsen, är det nån som vet? t.ex just nu har jag en massa lussebullar som jag fått från en affär, kan äggen få saffranssmak då?          hade ju varit rätt fräckt att sälja saffransägg! ;)

yezzika

• Bohuslän
« Svar #45 skrivet: 11 jan-09 kl 10:19 »
Ja, viss mat kan ge äggen "bismak".
Om saffran tillhör den kategorin vet jag dock inte  ???
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #46 skrivet: 11 jan-09 kl 23:24 »
Jag frågade förra julen om saffran, då jag brände en plåt lussekatter något och tänkte ge till hönorna. Jag fick veta att saffran var giftigt för hundar och katter och kanske inte det nyttigaste för hönorna, jag har inte vågat ge mina några lusskatter sen, kanske fånigt jag vet inte...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #47 skrivet: 12 jan-09 kl 01:31 »
Mina hönor fick för mycket morötter en period, och äggen fick en liten smak av morot och jag tyckte också att vitan inte var lika vit längre, men hur det är med saffran vet jag inte  ???
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Luffsen

• -
« Svar #48 skrivet: 26 jan-10 kl 01:05 »
Jag tror inte heller att maten som hönsen äter påverkar smaken på ägg mer än vad som redan sagt i denna tråd.

Som ett (litet) exempel, kan jag säga, att när jag i medicinskt syfte gav mina Brahmor rå vitlök att äta, då doftade hönshuset av vitlöken, men äggen tog ingen som helst smak av det.

Vitlök har ju rätt stark smak, så visst hade jag mina misstankar om att jag skulle få äta vitlöksägg en tid, men icke då... smakade bara ägg av äggen.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #49 skrivet: 26 jan-10 kl 09:22 »
Några skaker man inte ska fodra höns med som jag har lärt mig den hårda vägen :-\

Currygryta Bombey. Curryägg smakar inget vidare :-X
Fiskbullar med äggsås. Fiskägg är inte heller en hit  :-X
Jansons frestelse. Äggsmaken efter det toppar URK listan :-X :-X :-X Lite konstigt för ägg och ansiovos är ju gott :-\

Tack och lov går smaken över på att par dagar. Jag föredrar ägg som smalkar kort och gott ägg :D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #50 skrivet: 26 jan-10 kl 17:54 »
Curryägg låter ju riktigt spännande! ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #51 skrivet: 30 jan-10 kl 08:41 »
Mina höns gillar INTE ättiksinlagda saker, gurka t ex, och citrusfrukter funkar inte heller... men det är MINA höns det.

Dom glor surt på mig och undrar var DUVORNA är också, efter att jag bytte ut deras majs mot foderärtor.

(duvmat enligt mina Brahmor)

Mina höns var väldigt skeptiska mot citrus men de pickade och verkade säga "Usch" för att sen fortsätta picka  ::)  :-[  Jag tror att höns är väldigt konservativa  ;D

Vad jag har hört är att om man ger hönsen mycke fisk ger det smak på äggen, jag har aldrig provat så jag vet inte om det stämmer  :P Har inga planer på att prova heller  ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Luffsen

• -
« Svar #52 skrivet: 30 jan-10 kl 17:35 »
Dumt chansa för att få ägg med fisksmak...

Men om man ger dom ansjovis...?  ???  :)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #53 skrivet: 31 jan-10 kl 09:23 »
Dumt chansa för att få ägg med fisksmak...

Men om man ger dom ansjovis...?  ???  :)
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gav jag mina höns Jansons frestelse (typ potatisgratäng med ansiovis) Och det är ingen hödare :-X Jag kommer inte göra om det men ni som vill prova kan ju göra det ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Oggy

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 21 feb-10 kl 09:22 »
Det skrevs tidigare att vitkål ger smak åt brunvärpare, är det så?
Ger det inte smak till dem med vita?
Jag har brunvärpare och de får mycket vitkål nu på vintern och har inget känt.
Nyfiken på svar!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #55 skrivet: 24 jul-11 kl 07:43 »
Mina hönor får c-vitamin i vattnet, kanske smakar äggen apelsin!? Nej det tror jag inte, men jag undrar om man kan ge gräslök, mynta och oregano. Växer som ogräs och hönsen får ju oftast det vi inte orkar äta upp själva. Är det någon på forumet som vill ha plantor så kom o hämta. nu finns jordgubbsplantor också, sengana o zefyr.

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #56 skrivet: 24 jul-11 kl 18:57 »
Vi har också vitlök i vattnet och vi har inte känt någon vitlökssmak på äggen. (Min 7åriga dotter tyckte dock att vi kunde hälla i lite kaviar för då behövde vi inte det när vi senare åt äggen. Hon tyckte att hon var så smart.) HiHI
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #57 skrivet: 18 okt-11 kl 21:38 »
Det sägs ju att kål ska ge konstig smak på äggen, fisksmak om jag inte minns fel. Jag har för mig att det var så. Men lägger de inga ägg än är det väl ingen fara.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #58 skrivet: 18 okt-11 kl 21:56 »
Har gett mina både vitkål, rödkål, brysselkål, kokt o okokt. Har inte märkt ngn skillnad på äggen. O skulle äggen få smak så gäller det väl bara ett ägg och sen hinner de smälta allt till nästa ägg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #59 skrivet: 18 okt-11 kl 22:03 »
Brunvärpande Raser med speciellt RIR inslag i linjerna,
får dålig smak på äggen av kål, fisk, raps.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser