Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd angående eldstad, använda murstock eller sätta in ny skorsten?  (läst 14024 gånger)

StenHardy

• Hälsingland
Hej, skulle vara tacksam för lite tips angående uppvärmning av stugan.

Nuvarande är det murstock med öppen spis, skicket är okänt (inte provtryckt). Stugan blir inte varm och det är ständigt "rått" inomhus, även om man eldar. 

Jag har tänkt att jag måste uppgradera värmesystemet till nästa vår-sommar-höst säsong.

Vad är enklast, och billigast? sätta in kasett eller kamin och dra rör i existerande murstock? Har läst en del, men tycker att allt verkar bli väldigt dyrt, måste man täppa igen skorstenen med typ värmikulit efter man har dragit ett rör och vad har den för funktion?

Eller är det enklare ställa in en till kamin med rör som går ut genom väggen?

Kostnaden är viktig och gör gärna själv, men självklart måste det vara säkert!
vill ju att det ska kännas kul att elda sen när man är klar :)

Som sagt, tacksam för tips och lite vägledning

krikav

• Hälsingland
Det är "lätt" att mura en egen kamin, och ofta kan man få bra resultat!
http://library.uniteddiversity.coop/Energy/Biofuels/Stoves/Rocket_Mass_Heaters-Superefficient_Woodstoves_YOU_Can_Build.pdf

Gällande skorsten:
Jag skulle undersöka nu existerande murstock, och se om den är ok.
Om den är i acceptabelt och säkert skick, så känns det bara dumt och onödigt att kosta på massa annat.

Vad gällande brandsyn och sotning, så är väl inte det något krav, så länge man inte har någon försäkring?
Och försäkring är inget krav om man inte har lån.

Är stugan belånad och försäkrad, så att du känner dig tvungen att följa all byråkrati?

StenHardy

• Hälsingland
Okej, jag kollade in de länken som du skickade, och man blir riktigt sugen på att testa. Ska kolla lite mer,  men jag har en rätt gedigen lista som inför sommaren, så antagligen vore det smartast att försöka köpa en kamin som redan är klar.. kanske :)
Såg jag rätt att man kunde bygga ugnen utanför huset för att sen ha ett oljefat med vatten som värmelagring? Det skulle ju kännas lite tryggare att elda ute och leda in värmen, om man murat själv för första gången..

Du skriver att undersöka befintlig murstock, menar du att ta dit någon och provtrycka, eller att försöka se själv? jag har eldat lite i den nu i sommar, och det hat (hittils) gått bra. Har kollat lite med ficklampa, men det är ju inte helt lätt att se nått. Finns det nått bra sätt som man kan testa funktionen själv eller är det sotaren som gäller?

Vi har ingen försäkring, och inga lån, så byråkrati kanske inte är ett måste, men bara så att det känns säkert och att man inte bara gissar..

krikav

• Hälsingland
Vi har ingen försäkring, och inga lån, så byråkrati kanske inte är ett måste, men bara så att det känns säkert och att man inte bara gissar..

Avundansvärd situation, och vettig inställning! :)

Försök att få tag på någon sotare som ni är bekant med, eller bekant med bekant, som kan komma och kika och försäkra er om att det ser säkert ut.
Det är nog bästa sättet att få sova gott.

Annars kan man nog ringa en sotarfirma och be dem komma och besikta skorstenen också.

http://www.bfb.se/besiktningar.pab
"Statuskontroll av eldstad och skorsten" låter ju lite som det ni vill ha?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Tejpa fast mobiltelefonen på ett snöre och sätt den på filmning, sedan är det bara att sakta släppa ned den i skorstenspipan några gånger så ser du vilket skick den är i. Provtryckning med rökpatron kan du också göra själv om du vill. Patroner finns att köpa, annars blandar du i lite salpeter i ett par matskedar socker (kommer inte ihåg vilken procentsats som ger mest rök och lugn förbränning, men gissar på 5% salpeter) och tänder på inne i spisen. Innan skall du ha varit uppe på taket och täppt till pipan med en bit skumgummi eller liknande. Och så måste du givetvis täta spisen in mot rummet med en skiva och lite skumgummi. Sedan är det bara att se om det kommer ut rök där det inte skall.

Om skorsten är dålig så prova glidgjutning.

Jag skulle nog rekommendera en insatskamin om du vill göra det lätt för dig och står ut med att det ser modernt ut plus att det ryker en slant. http://www.keddy.se/kaminer/spiskassetter/braskamin-nummer-76875

Annars kan du mura om till en hemmagjord kakelugn som en kille på forumet gjort.

Håller med krikav, se om någon vettig sotare kan spana på plats. Men var medveten om att sotare kommer i alla tappningar, alltifrån intresserade förbränningstekniker till ointresserade lönelyftare. Hittar du rätt kan du få mycket bra tips.

Vitis

• Skåne
Citera

Håller med krikav!  :)

Det kostar dock inte skjortan att få hem en sotare som besiktigar/provtrycker skorstenen. 1000:- kanske som kan vara väl investerade om man känner sig osäker.

Annars kan man provtrycka själv, en rökpatron, t.ex. en sånhär.

Värm upp skorstenen lite, elda typ tidningspapper en stund för att få lite drag. Täpp igen uppe, klättra ner, tänd bomben och täpp igen nedre änden av kanalen. Kontrollera sen hela murstocken med en stark ficklampa som du låter lysa längs med. Då ses ofta minsta lilla rökstrimma som läcker ut. Det är ingen nackdel att vara två när man håller på. En takstege är inte heller fel.

Kan också vara värt att kolla hur skorstenen ligger mot bjälklag, spånisolering och annat evt. brandfarligt.

EDIT: Missade drängens inlägg medan jag postade.  :-[

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Broberg

• Gäst

Att vara utan försäkring? Det har vi medlemmar som provat och jag tror inte de håller med...

Gullregn

• Gäst
Att vara utan försäkring? Det har vi medlemmar som provat och jag tror inte de håller med...

Jag förlorade ca 1.000 000 den gången min man fått för sej att han skulle spara 200 skr i månaden med att inte ha försäkring.

StenHardy

• Hälsingland
Okej, så det kanske skulle vara smart att ta dit en sotare för att kolla på murstocken, men då kommer ju nästa frågetecken..
Eftersom att jag tänkt att installera någon typ av insats så kanske man borde göra det först för att slippa behöva betala för två inspektioner.

Och fram till den nya installationen så kan jag ju använda mig av mobilknepet och rökpatronen för att se om det är något uppenbart fel så att jag inte borde elda. mycket bra! :)

Om man t.ex. skulle vilja ställa in en mindre gjutgärnskamin i existerande öppen spis för att även få lite värmelagringsförmåga, kan man köra med oisolerat anslutningsrör upp i murstocken utan att fylla igen resten av utrymmet? alltså typ ett löst (böjbart) rör upp genom murstocken som man sen fäster efter beskrivning på toppen?
jag har öppen spis som går från två olika håll upp i samma skorsten och jag vill ju kunna från båda hållen. Jag vill alltså helst undvika att fylla igen.

StenHardy

• Hälsingland

Angående försäkring så har jag tänkt att skaffa en, men det har bara inte blivit av. Men det borde jag nog kolla runt lite, men det har ju också funnits med att jag tänkt på eldningen, och om jag skulle ordna klart med det först. Men det är bra att ni skriver det. Ska nog se till att ordna det så snart som möjligt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
En sak man också bör ta med i beräkningen är hur mycket och hårt man tänker elda i eldstaden - ska den bara användas för myseldning eller ska den vara stugans enda värmekälla vintern igenom? Hur lång livslängd förväntar du dig av eldstad och skorsten innan det är dags för nästa renovering?

Förutom att studera rökgången så bör man också kolla hur skorstenen ser ut utvändigt, i synnerhet uppe på vinden och där den passerar genom bjälklag eller ansluter mot träväggar. Om det syns sot i fogarna är det ett dåligt tecken. Vanligtvis krävs att skorstenen ska vara putsad utvändigt på sådana ställen.

Innan du tar dit en sotare, så kolla om din kommun har några särskilda regler - om det t ex krävs någon form av miljögodkännande för eldstäder. Ibland gäller sådana regler för hela kommunen, ibland bara för tättbebyggt område som kan vara definierat på olika sätt (t ex genom detaljplan), och ibland finns inga regler alls.
Tänk på att en del sotare extraknäcker med skorstensrenoveringar och en sådan kommer naturligtvis gärna med råd som innebär att han själv får så mycket och så lönsamt extrajobb som möjligt.

Gottfrid

• -
Jag tycker att du ska montera en slang i skorsten med värmeculite runt.Om huset står delvis kallt och delvis varmt är det bättre med en slang då du slipper bry dig om sprickor i skorsten.Köp dig sen en Keddy tex och montera.Sen får Sotarn kolla det hela. Rör finns ju att köpa.   
http://www.nspab.se/produkter/skorstensrenovering-underhaall/otaat-skorsten/nsp-ovalex

StenHardy

• Hälsingland
En sak man också bör ta med i beräkningen är hur mycket och hårt man tänker elda i eldstaden - ska den bara användas för myseldning eller ska den vara stugans enda värmekälla vintern igenom? Hur lång livslängd förväntar du dig av eldstad och skorsten innan det är dags för nästa renovering?

Stugan är av enklare karaktär och används bara några helger på våren, längre perioder under sommaren (då det också kan vara ganska rått inne) och några helger på hösten. Jag tror att det skulle vara mest "mys-eldning" på sommaren, men så vill man ju gärna elda lite rejält först när man kommer så att fukten försvinner.
På vintern får stugan stå.

Sen har stugan i sig inget större värde, drömmen är att ta ner och ställa dit ett timmerhus om några år, så själva "investerings-tanken" kanske faller bort lite. Alltså vill jag helst inte lägga ut alltför mycket på fasta installationen, idealet skulle ju vara om det gick att ta med kaminen (och rör?) till nästa hus nån gång i framtiden..

Därav frågan om det går att dra ett flexibelt rör utan att isolera med värmiculit, eller går det att demontera sen?

Gottfrid

• -
Vitsen med värmeculiten är att värmen inte ska hamna på fel ställe.Ett oisolerat rör kan snart sota igen och ställa till med en del! Men om det va så dyrt så sätt in en fotogen kamin så slipper du skorsten.Sen om försäkringen täcker eller inte när huset har brunnit  och någon blitt kvar i lågorna bara för att man inte tatt kontakt med sotare tror inte spelar så stor roll.

StenHardy

• Hälsingland
Vitsen med värmeculiten är att värmen inte ska hamna på fel ställe.Ett oisolerat rör kan snart sota igen och ställa till med en del! Men om det va så dyrt så sätt in en fotogen kamin så slipper du skorsten.
Kanske en svår fråga, men varför skulle det sota igen mer om röret är oisolerat? temperaturen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Visst kan du ha slangen oisolerad, du behöver ju inte ställa en fläkt som blåser på den. Men utan stödet av vermikuliten så får du vara försiktig när du sotar ;D Se också upp så den inte lossar i toppen och kasar ned medans du eldar.

Eftersom det är en sommarstuga som det inte skall läggas så mycket pengar på, så titta på enklare kaminer (runt 2-4 000) som du kan ställa in i spisen. Det finns t o m små för jaktstugor som bara kostar en tusing.

Gottfrid

• -
Om röret är oisolerat kan rökgaserna kylas av röret och sotet fastnar värre.

Skogsola

• Gäst
 Men provtryck och kolla skorstenen först. Känns ju onödigt att renovera med rör om det inte är något fel på den.

StenHardy

• Hälsingland
Men provtryck och kolla skorstenen först. Känns ju onödigt att renovera med rör om det inte är något fel på den.

Ja det är sant, men så jag måste ju även göra något åt värmen, alltså sätta in kasett eller kamin, och då måste man väl ha in ett rör också?

Är det inte så att gaserna blir för varma för att släppa ut direkt i murstocken, eller har det med draget att göra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 4 användare
Anders Flix, Stengrim, getmamman, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser