Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mink i hönsgården  (läst 3344 gånger)

Tantalura

• Södermanland
Mink i hönsgården
« skrivet: 06 nov-13 kl 14:46 »
Vi fick besök, troligen en mink, som dräpte höns och fick även med sig två av mina mindre hönor. Den tog sig in genom en springa mellan väggen och taket i utegården (en klättring på mer än 1,5 m på svajigt nät) vi täppte till och snickrade om taket, men missde en liten springa och då var minken där igen :-( så nu tänkte jag köpa en minkfälla och göra processen kort med minken. Min fundering är dock; ni som använt eer av sk slagfälla som dödar minken - har ni som har katter varit oroliga för att huskatten skulle ta sig in i fällan lockad av maten där? Eller är jag orolig i onödan? Andra förslaget är ju att skaffa en fångstbur för minken - men jag har svårt att dräpa ett djur så där själv - vet inte ens hur jag skulle gå tillväga..

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Mink i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 06 nov-13 kl 15:01 »
Skulle snarare tro att det är mården som varit framme.

Slagfällorna skall vara så konstruerade och uppsatta att man inte får katter som bifångst.

Får du en mink eller mård i en burfälla så kan du väl ge den till någon som jagar i närheten, de tar nog gärna hand om den lilla... Det kan vara så att du kan få låna en fälla av någon som har.

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-13 kl 18:16 »
bygg eller köp en levande fångstfälla istället, jag tror att katter lätt kan fasta där annars.. men va vet jag ..

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 06 nov-13 kl 19:36 »
de är lite sega att få tag i så ja tror med på en slagfälla för mård. gillra den rätt med lite grenar och lite halvrutten mat i..

har själv en som bor i väggen på mitt ena hönshus. han har haft ihjäl ett helt gäng för mig.  jag var osäker på vilket djur de va jag skulle jaga så med kamera uppmonterad och monitor i sovrummet så fick jag mården på film..
även han har dragit iväg två av årets kycklingar så mest troligt har den väl familj någonstans..

upp med ett par fällor. kan rekommendera ideverkstadens modell, smidig och lätt att använda. tror inte katten vill chansa på att komma in i fällan då hålet är 90mm.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-13 kl 20:00 »
Det finns olika slagfällor. Den här heter kort och gott "Ihjäl" det är ett namn som jag tycker är passande.

Jag har den till Mårdbesök, det är oftast Mård trots att man tror att andra varit framme.

Aptera med gammalt fläsk och ett ägg är an bra kombination. Placera den högt på det där taket du beskrev.
Den kommer tillbaka!!

Mården är där när svansen hänger ut!

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-13 kl 22:02 »
Hittade länken dit jag köpte dem ifrån.

http://www.ideverkstaden.com/mardfalla.html

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #6 skrivet: 12 nov-13 kl 22:49 »
nu har min första fälla skördat en höns mördare. dock inte samma som ja fick på film med kameran utan en iller.. verkar som att man har ordnat ett smörgåsbord åt vilddjuren med hönsen som huvudrätt och ägg som förrätt. :) förövrigt samma typ av fällor som på din bild. funkar bra!!!

Tantalura

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-13 kl 15:49 »
Slagfällan är inköpt. Dock var ingångshålet såpass stort att en katt med lätthet skulle kunna sticka sitt huvud däri! Vi har gjort ingångshålen lite mindre - men det verkar som om mården (som vi nu tror att det är tack vare era kommentarer) inte behagar gå in i den. Jag har lagt ut några räkor och ett ägg. vad har ni andra 'agnat' med annars? Innan jag fick fällan på plats var djuret framme igen och dödade ytterligare en höna för mig. Den är en otrolig marodör och har bla klöst upp en halvmurken slipers (!) men fick sluta när den mötte på nät. Eftersom diskussioneran hemma har gått heta angånde katternas säkerhet så har vi beslutat att även köpa en fångstfälla. Håll tummarna för mig nu! besten måste bort!

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #8 skrivet: 28 nov-13 kl 23:29 »
Vi fick besök, troligen en mink, som dräpte höns och fick även med sig två av mina mindre hönor. Den tog sig in genom en springa mellan väggen och taket i utegården (en klättring på mer än 1,5 m på svajigt nät) vi täppte till och snickrade om taket, men missde en liten springa och då var minken där igen :-( så nu tänkte jag köpa en minkfälla och göra processen kort med minken. Min fundering är dock; ni som använt eer av sk slagfälla som dödar minken - har ni som har katter varit oroliga för att huskatten skulle ta sig in i fällan lockad av maten där? Eller är jag orolig i onödan? Andra förslaget är ju att skaffa en fångstbur för minken - men jag har svårt att dräpa ett djur så där själv - vet inte ens hur jag skulle gå tillväga..

Usch så tråkigt! Det brukar vara mink om hönorna är kvar, med hugg på halsen. Minkfällornas ingång får inte vara större än 7 cm i diameter läste jag nånstans, då kan katt ta sig in, mindre än 2,5 cm är för litet. Hur stora var de springorna som den tog sig in genom i hagen? Hände det på natten eller har ni haft besök på dagen också?

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #9 skrivet: 28 nov-13 kl 23:32 »
Hej igen!

Jo, levandefällor finns ju också. Har du slagfälla var noga så att inte hönsen kan hitta in...
Läste också att minken gillar ägg, fisk, nötter och frukt så det kan man ju ha i fällan.

Minken stryker gärna omkring tätt längs hönshagens nät så det är bäst att ha den helt intill så att den 'råkar' gå in, kanske delvis övertäckt av kvistar.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser