Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta på nyfödda kaninungar  (läst 7053 gånger)

Thehak

• Dalarna
Flytta på nyfödda kaninungar
« skrivet: 06 nov-13 kl 08:16 »
Har en kanin som fått en kull ungar i den sämst anpassade kaninburen just för det ändamålet, hade tänkt att flytta på henne innan, men hon förekom mig.... Min fråga är då, kan jag flytta på ungar och bo till en annan bur eller går det på tok då? Någon som vet/har erfarenhet?

christelle

• Blekinge
SV: Flytta på nyfödda kaninungar
« Svar #1 skrivet: 06 nov-13 kl 08:29 »
Tror inte du ska röra i boet/flytta boet, det kan oroa och stressa mamma kanin så att hon inte reder ut digivningen och skötseln av ungarna. Ändra förutsättningarna runt buren i stället så lugnt och tyst som det bara går och gör flytten när ungarna kommit fram ur boet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 06 nov-13 kl 12:28 »
Är det en hona som är van att bli hanterad och som inte stressas av att du river runt lite i boet så borde det inte vara någon fara. Om du får med hela boet (en fördel om du har bolåda) så tror jag inte att det vållar några problem.

Du får väga stressen för kaninerna (som initialt kan vara stor men som snabbt lägger sig) mot hur dålig hennes nuvarande bur är.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 06 nov-13 kl 16:01 »
Jag hade inte flyttat henne eller ungarna. Det går oftast galet.

Thehak

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 06 nov-13 kl 22:22 »
Två emot och en för.... Svårt att veta, vet bara att i den buren dom är idag kan dom inte vara kvar särskilt länge till utan att riskera ett högt fall. En jättebra "bur" för vuxna kaniner, en riktigt dålig för ungar....

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 07 nov-13 kl 10:34 »
Kan du inte bygga för eller något för att hindra att de kan falla? Är det honan som valt ett dåligt ställe för boet så du kan flytta det inom den aktuella buren. Är det när ungarna börjar kravla ur boet som risken uppstår?

Du måste ju göra något åt det om riskerna är så stora som du säger. Om du tror att det är ok att ha ungarna kvar någon vecka så har ju mamman präglats tydligare på ungarna och risken med en flytt är i princip noll. Jag hade absolut flyttat men kanske väntat någon vecka om jag bedömde det som säkert.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 07 nov-13 kl 17:44 »
Låt dom bo kvar där dom är tills dom börjar krypa.
Är du osäker nu så kan du fixa till ett skydd som du skruvar dit lite lätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 07 nov-13 kl 18:00 »
Kan du inte lägga ett rejält lager på lager med varvade spånor och halm och hötäcke överst där ungarna riskerar att trilla ner?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thehak

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 09 nov-13 kl 07:50 »
Tack för alla råd, kaninerna är nu flyttade och det verkar som att det gått bra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Stengrim, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser