Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp, vad gäller för mig?  (läst 3704 gånger)

Koaala

• -
Tupp, vad gäller för mig?
« skrivet: 06 nov-13 kl 06:34 »
Hej, har 8 höns och en tupp av rasen hedemora. Jag bor i ett villa med trädgård nästan 1 ha och har byggd om en del av det gamla ladugården till hönshuset. Jag bor i ett gammalt torp mitt i stan och marken saknar detaljplanering. Villorna ligger rätt så långt från mig, men närmare ligger ett hyreshus, där en gubbe hade klagat om tuppen. Vad gäller för mig?

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Tupp, vad gäller för mig?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-13 kl 16:47 »
Kolla med miljökontoret i din kommun. Alla kommuner har olika regler ang om det är ok med tupp eller ej.

Koaala

• -
« Svar #2 skrivet: 06 nov-13 kl 17:23 »
Jag har varit hos kommunen och frågat om hönsen, fick inga direkta svar. Han som jag pratade med först var ju helt mot alla möjliga djur och började prata en massa om olägenheter till de övriga i mitt kommun, sedan kom det in en annan kubbe och en tjej som hörde oss prata och sa att om jag inte hade något detaljplanering på marken borde det vara ok med djuren. De var alltså inte riktigt överens, tyckte att jag borde prata med grannar för säkerhets skull. Närmaste grannar för mig är de som bor i ett tvåvånings hyreshus, alltså inte villaägare. Jag tänker inte gå och knacka på en massa dörrar där de inte ens är ägare för stället. Dessutom har det alltid funnits ladugård här, som de alla kunde se innan de flyttade in i huset. Det här gården har funnits här långt före den  halva av staden byggdes till, därav saknas även detaljplanering. Bor i Sandvikens kommun och vill veta mera av lagar och regler som gäller för mig, vilka rättigheter jag har. Tyvärr så får man bara personliga åsikter från kommunen och det är jag inte riktigt nöjd med.

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 nov-13 kl 18:13 »
jag tänker mig lite att frågan är om man vill veta egentligen.

Jag hade nog försökt hålla hönsen inne till typ 8 på morgonen samt ta in dem lite tidigare på kvällen.
och hoppas på att han är nöjd då..

Koaala

• -
« Svar #4 skrivet: 06 nov-13 kl 18:48 »
Har aldrig de ute sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Stänger alltid lucka på natten för jag är säkert att vi har en grävling som bökar under ladugården. Angående ljudnivån så har vi fotbollsplan med högtalare på ena sidan, dagis på andra. Tättbebygt område kan det inte heller kallas för vidare har vi park och golffälten. Alla slags djur har vi mängder av: rev, grävling, rådjur, ekorre m.m . I mitt trädgård alltså. Har tänkt faktist att driva saken till domstol om det blir mera klagomål. Om jag då förlorar får jag väl strunta i att försöka återuppliva gården, riva allt, stycka av och sälja bitana, det lär grannarna gilla (:)

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 nov-13 kl 18:51 »
Om marken saknar detaljplan är det fritt fram att ha tupp. Det är samhället som växt fram till er och kommunen kan inte omregistrera er hur som helst. Folk kommer säkert att gnälla för idag är gamla naturliga ljud de vi vill ha bort medan åkgräsklippare och lövblåsar mm är helt ok. Håller du bara tuppen inne de lagstadgade tider som gäller och kanske visar dina fina höns och tupp för folk så kanske de mjuknar. Lycka till från mig som kommer att skaffa höns till våren men då utan tupp för min mark går under detaljplan >:(

Koaala

• -
« Svar #6 skrivet: 06 nov-13 kl 19:18 »
Det var faktist det jag tänkte göra. Har renoverat ladugården  och  tänkte även senare försöka låna in  några alpackor över somrana för att kunna arrangera  utflyckter till de små barnen och ge de chansen att se hur saker och ting såg ut förr i tiden. Så klart efter jag fixat trädgården  och staketet runt  marken. Den torpen är säkert en av de äldsta. Vi har även kvar den ursprungliga huset av timmer som vi tänkte renovera. En sådant där kök går ihop med vardagsrum, hallen är ett med tvättrum och de där elledningar, hmmm. Ja nu får vi väl se på våren om det blir något renovering eller vi kallar in storbyggarna.

Koaala

• -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-13 kl 06:02 »
Jag ville bara lägga också varför det är så viktigt för mig att ha en tupp och inte bara nöjja sig med hönor? För det första att hönshållningen ska fungera i längden måste man kunna få egna kycklingar. Även om jag då istället skulle köpa befruktade äggen och lurar hönor att ruva på dem så kommer minst halva av äggen resultera tuppar som kanske hinner börja gala innan det är dax att nacka dem. Då är vi där igen! För det andra om man inte ens får ha en tupp då är hållning av andra djur något man ska inte ens viska om, även om det handlar om bara lånedjur på somrarna.

Alexn72

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 nov-13 kl 08:14 »
isåfall är det väl bara till att hänvisa till vilka tider det ska vara tyst.. ( tror det är mellan 22-7)

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-13 kl 19:07 »
Har du tur får du en tupp som är nöjd och kanske inte gal så mycket och är han ensam behöver han ju inte hävda sig mot andra tuppar. Jag avslutar med att säga kör på och visa folk dina djur i framtiden och kom ihåg att antalet människor som gillar djur är många fler än surmörtarna.

Koaala

• -
« Svar #10 skrivet: 09 nov-13 kl 09:03 »
Det roligaste är att tuppen är ung, han han gala bara ett par gånger innan klagomålet var redan inlämnat. Sedan hade den klagande också hävdat att det stör de alla som bor där, men där sa jag stopp. Han har inte rätt att prata om alla, det får faktist var och en göra för sig och det sa jag till handläggare. Då får man ju den rätta bilden av hur många det verkligen stör. Har tänkt att när det nu faller in flera klagomål om tuppen på våren, då kommer jag först och främst kräva bullertest. Enligt mina beräkningar så borde inte tuppens avstånd till närmaste granne vara så kort att det stör. En tupp som gal borde ha max 109 dB styrka i sin röst från 1 m avstånd och när man på ett ungefär räknar hur långt det är till närmaste granne och om ingeting står på vägen då borde ljudet vara nere till 73 dB efter 63 meter. Lägg till en väldigt dåligt isolerad fassad och jätte dåliga fönster då minskar ljudnivån till 43 dB. Tillåtna min för att kalla det störande buller vad jag har för mig är 70 dB ute och 40 inne. Om man nu lägger till alla de störmoment träd, vinden andra byggnaden då kommer jag iallafall under ljudnivåer som kan räknas som störande. Men det är ju alltid bra att kolla med de faktiska instument. Mitt erbjudande till den som klagade var att jag kan sätta upp bullerplank på den sida av gården som är mot de, då behöver de varken se eller höra någonting från mitt trädgården.

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 nov-13 kl 10:16 »
kan du lägga upp en bild från google maps så man ser avstånd o mark

Luff

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-13 kl 12:12 »
Snacka om att ni på bägge sidor gör en höna av en fjäder. Grannen klagade efter två kuckeliku, du springer upp på kommunen och har rena advokatförsvaret och har redan planerat på hur du ska hämnas om du inte får ha tupp. Och har du verkligen sagt att du kan tänka dig att sätta upp bullerstaket? Varför?
Jisses - ge inte grannen mer bränsle, en kommunal tjurig prestigefylld tjänsteman är dessutom det sista du vill ha på halsen.

DU får ha tupp. PUNKT
Du är schysst och minimerar galandet genom mörkläggning 22-07. Då har du gjort ditt.
OM tuppen visar sig vara tokig med sitt galande som skär genom alla väggar(jag har haft någon sådan tupp) så får du väl byta.
//Luff

Leineri

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 09 nov-13 kl 13:30 »
Det var faktist det jag tänkte göra. Har renoverat ladugården  och  tänkte även senare försöka låna in  några alpackor över somrana för att kunna arrangera  utflyckter till de små barnen och ge de chansen att se hur saker och ting såg ut förr i tiden. Så klart efter jag fixat trädgården  och staketet runt  marken. Den torpen är säkert en av de äldsta. Vi har även kvar den ursprungliga huset av timmer som vi tänkte renovera. En sådant där kök går ihop med vardagsrum, hallen är ett med tvättrum och de där elledningar, hmmm. Ja nu får vi väl se på våren om det blir något renovering eller vi kallar in storbyggarna.

Sak du ha visningar för barn om hur det var förr kanske du ska satsa på att låna in några får istället för alpackor. Säkert betydligt lättare att hitta folk som lånar ut sådana också. ;)

Koaala

• -
« Svar #14 skrivet: 09 nov-13 kl 15:46 »
Var hos kommunen innan jag skaffade hönsen. Bullerplank var inte skämt men på riktigt menat. Tog bort en massa sly från trädgården i höstas och det kan ju bli att allt ljud färdas längre och känns starkare. Ljudkontrollen skulle jag göra för att om det verkligen är så högt ljud då måste man tänka om angående tuppen. Enligt mina beräkningar borde det inte vara det, men att kolla på verkligheten kan vara en annan sak. Angående varför alpackor och inte får, för att de framkallar inget allergi, betar av all gräs, låter mindre än får och sist men inte minst bajsar på samma ställe att det inte skulle vara svår att hålla luktfri. Bilderna av området fixar jag på kvällen

Koaala

• -
« Svar #15 skrivet: 10 nov-13 kl 00:02 »

Röd kryss markerar byggnaden som har just tagits bort, blå kryss markerar byggnaden där klagomålet kom ifrån, L markerar ladugården, flerfärgat kryss markerar platsen för hönsgården och blå linje markerar tomtgränsen.

Koaala

• -
« Svar #16 skrivet: 10 nov-13 kl 00:05 »

Alexn72

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 nov-13 kl 07:35 »
lite utanför ämnet men ändå..

Precis som jag misstänkte så ligger det en väg i anslutning till fastigheterna och jag är själv med om att det årligen mäts vid motorbanor för att de har ögonen på sig angående buller.
Men det sjuka i de hela är att den allmäna vägen utanför får bullra mer än motorbanan.
och det gör den till och från också.
Vad vill jag ha sagt med detta, jo att vägen antagligen vid en mätning kan ge högre ljud än tuppen men att allmänheten inte bryr sig om det.
Allt som däremot sticker ut stör sig folk lätt på.

Och på tal om just den grannen så kan det vara ide att fråga honom vad som stör, det kan vara så olyckligt att han jobbar natt eller liknande så hade bara tuppen varit inlåst till kl 10 så hade allt varit okej. ::)

Koaala

• -
« Svar #18 skrivet: 10 nov-13 kl 08:00 »
Det är det som är synd när folk går till myndigheterna först utan att försöka prata med mig innan. På det här sättet kan man ju inte hitta några lösningar för man inte ens vet vem man ska prata med. Angående tidigare inlägg att jag försöker hämnas om jag styckar av marken istället om jag inte får som jag vill så är inte saker  precis sådär. Vi köpte marken just för det syfte, men jag började tycka om gården och började tjata om att förvara det istället. Men det verkar dock att det är nog bara jag som ser värdet på att förvara något av det förflytna . Med så mycket motstånd då tappar man lustet och tänker att kanske det är bättre att köra sitt race någon annanstans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser