Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysrör  (läst 2023 gånger)

walce

• Bohuslän
Lysrör
« skrivet: 31 okt-13 kl 19:25 »
Hej jag har lysrör inne hos mina höns. Har tänkt ha lite extra ljus timmar hos dom så de värper lite i vinter. Jag har vita o bruna lohman och även de behöver väl extra ljus? Funkar lysrör eller behövs någon annan lampa? En fråga till vilka raser är bra vintervärpare?

Alexn72

• Skåne
SV: Lysrör
« Svar #1 skrivet: 31 okt-13 kl 19:38 »
vill minnas att det pratats om att den gamla typen av lysrör med glimtändare inte är att rekommendera till höns medans de nya rören som saknar glimtändare funkar till höns pga att de gamla blinkar med en frekvens som hönsen kan se och inte gillar

walce

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 31 okt-13 kl 20:32 »
Får kolla vilken sort det är. Tack.:-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 03 nov-13 kl 09:51 »
Det är T5 amaturer som är OK till höns  :) Tänk på att du behöver IP65 till ett hönshus.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 15:05 »
Det som är avgörande är inte om rören är av typ T5 eller T8, utan hur drivdonet är gjort.
Gammaldags drivdon med drossel + glimtändare ger lågfrekvent flimmer. Likaså de allra enklaste elektroniska drivdonen med i stort sett bara en likriktarbrygga och några kondensatorer, som man t ex hittar i handlampor och bänkbelysningar med upp till 8 eller 13 W T5-lysrör.
Men man kan räkna med att "fullstora" armaturer med rör på minst 18 W per styck är flimmerfria om de har elektroniskt drivdon (dvs saknar glimtändare), oavsett om rören är av typ T5 eller T8.

LED-belysningar kan vara antingen flimrande eller flimmerfria beroende på hur drivdonet är gjort, där går inget att säga på förhand utan man måste prova själv. T ex genom att svänga lampan snabbt fram och tillbaks och se om man upplever "stroboskopeffekt".

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #5 skrivet: 03 nov-13 kl 16:22 »
Hej!

Jag har själv haft 50st. Lohman, (hälften bruna, hälften vita), i ett utrymme i ladugården som tidigare använts till grisar. Väggarna är murade & taket är plåt på utsidan med ett innertak av spånskiva med 20 cm luftspalt emellan, (varför dom byggt så vet jag inte, men utbygget är gjort innan vi köpte gården).

Rummet är ca 4x4m.

I taket har jag en D-märkt 2x36W armatur med varmvita T8 rör och konventionellt drivdon med säkerhetständare. Alltså en "vanlig" lysrörsarmatur.

Under den kallaste delen på året, (vintern 2011), hade vi -5 grader i hönshuset. Vi hade då en "grislampa" riktad på vattenautomaten som är av galvad plåt. Den var tänd 15 minuter varje timme.

Lysrören var tända 16 timmar per dygn.

Hönorna värpte hela vintern utan märkbar minskning.
(vi fick 44-50 ägg varje dygn hela vintern).
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

walce

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 04 nov-13 kl 16:34 »
Tack för alla råd o svar.:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser