Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda gräset i inhägnaden.  (läst 1275 gånger)

Nina W

• Värmland
Skydda gräset i inhägnaden.
« skrivet: 31 okt-13 kl 10:59 »
Jag har fler höns än tuppar än någonsin förr nu och jag funderar på om jag kan skydda gräset i hönsgården med plastmattor. Eller vad skulle jag kunna lägga över det med utan att det dör? Odlingsväv tror jag dom skulle kunna fastna med klorna i. De små plättar med gräs dom finns kvar måste få finnas, behövs till våren. Får dom picka och sprätta av hjärtans lust så är gräset snart borta för alltid. Ungtupparna är värst. Resten av växtligheten därinne är kirskål och den vill dom inte ha, det har jag tjatat om hundra gånger förr... Förra vintern fick dom finna sig i att vara instängda december-april pga då funkar inte jorden till elnätet. Eventuellt så ska jag bygga en liten hönsgård till vintern så att kan gå ut och lufta sig utan att riskera att bli rävmat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Skydda gräset i inhägnaden.
« Svar #1 skrivet: 31 okt-13 kl 11:22 »
Nu kommer jag inte ihåg var, men jag har nyligen sett en lösning där de lagt nät i ramar någon dm över gräset så hönsen endast kan klippa gräset i den höjden och inte kan krafsa i jorden. Kanske lite elakt, men de får något grönt kvar i alla fall.

Du behöver uttöka hönsgården ;)

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-13 kl 14:40 »
Jag tror inte det är bra för deras fötter att gå omkring på nät. Då gräset inte växer längre så borde det gå bra att lägga över mattor utan att det ruttnar, det var det jag frågade om det gick...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 okt-13 kl 15:35 »
Nu vet jag inte vad du menar med mattor, men allt jag lägger på gräset över vintern försämrar det till våren.

De som hade nät hade en hel del mark som hönsen kunde gå på också, så de hoppade upp när de ville. Hönsen verkade trivas och det var inte frågan om produktionshöns, utan om någon som fixade med hönsen för att de skulle ha det bra.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 09:50 »
Vi kan nog alla enas om att höns inte ska leva sitt liv på nätgolv! Men att ramar med nät för att skydda några  gräsplättar så att hönsen alltid kan ha grönt bete i rastgårdarna är inte fel. Hönsen behöver ju intet ens gå på dem om de tycker det är obehagligt  ;) De kan ju gå på marken runt om och sträcka sig in över ramen och beta. Att det sedan skulle fara illa av att ta några steg på nätet för att nå mitten är nog inte ett problem för deras fötter.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mossänder

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-13 kl 08:09 »
Om du har möjlighet kanske du kan dela av hönsgården eller hägna in de delar du är rädd om. Till våren och sommaren kan delarna användas växelvis så en del hela tiden får vila och växa till sig. Gräs är bra på att återhämta sig. En geggig sörja som hästarna trampat i tror man inte inte ska bli grön igen men det blir den :)
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser