Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa elmotor  (läst 15125 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Var köpa elmotor
« Svar #20 skrivet: 09 nov-13 kl 20:23 »
Går inte det att göra på enfas konverterad 3 fas om man vänder och byter lindning? eller tänker jag helt fel nu?

Det går nödtorftigt att köra en trefasmotor på enfas om man kopplar in enfasspänningen till två av motorns faser och ansluter en kondensator mellan endera av dem och den tredje. Kondensatorn får man prova ut på lämpligt sätt, t ex genom att mäta spänningen från den tredje fasen till motorns två andra under normal drift och justera kondensatorvärdet tills de blir någotsånär lika. Man kan också ta hänsyn till hur mycket motorn brummar och vibrerar, samt hur startmomentet blir.
Kom ihåg att trefasmotorn måste vara gjord för samma huvudspänning som den enfasspänning man matar man den med.
De flesta trefasmotorer som förekommer i vår del av världen kan kopplas för 230 V trefas, vilket passar bra för enfasdrift.

Men man ska ha klart för sig att en trefasmotor körd på enfas med kondensator aldrig blir riktigt bra. Den blir svag i starten hur man än gör, och den tål förmodligen inte att belastas med full märkeffekt utan att sacka för mycket och kanske överhettas.
Då är det en mycket bättre - men än så länge dyrare - lösning att använda en frekvensomriktare som kan matas med enfas. Tänk dock på att frekvensomriktare kan vara rätt hemska ur störningssynpunkt, man bör vara noga med att följa installationsanvisningarna till punkt och pricka. T ex kan det krävas skärmad kabel mellan frekvensomriktaren och motorn, och det kan finnas begränsningar i kabellängden.

När det gäller vad ett enfasuttag får säkras av och belastas med så är det numera (åtminstone i Sverige) tillåtet med 16 A för "vanliga" vägguttag, under förutsättning att vägguttaget är märkt för 16 A och att kabelarean i den fasta installationen är minst 2,5 mm².
Dock ska man inte ta det för givet, ska man göra en enfasutrustning som ska kunna kopplas in "var som helst" så ska man inte förvänta sig att uttagen är avsäkrade med mer än 10 A, i äldre installationer kan även 6 A förekomma.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 09 nov-13 kl 20:59 »
Jag har bara enfas in till t ex växelriktare och 3-fas ut. På vanlig 3-fas koppling är det så. Har inte använt 1-fas motorer så jag har inte koll.
Alldeles sant, till låga effekter matar man in 1-fas till frekvensomformaren som matar ut 3x230V AC. På samma sätt kopplar man kondensatorn mellan två av lindningarna i en 3-fas-motor för att köra den på 1-fas och 0.
Detta är mycke bättre än att köra med motorer för inbyggnad.

Sen kan man ju faktiskt köra en vanlig 3-fas-motor på mer än de 50 Hz med en frekvensomformare. Det är vanligen samma motorer som körs med 60 Hz och ofta står även detta stämplat på dem. På så vis ökar varvtalet med 20%.
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 21:10 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TW

• Finland
« Svar #22 skrivet: 11 nov-13 kl 19:37 »

När det gäller vad ett enfasuttag får säkras av och belastas med så är det numera (åtminstone i Sverige) tillåtet med 16 A för "vanliga" vägguttag, under förutsättning att vägguttaget är märkt för 16 A och att kabelarean i den fasta installationen är minst 2,5 mm².
Dock ska man inte ta det för givet, ska man göra en enfasutrustning som ska kunna kopplas in "var som helst" så ska man inte förvänta sig att uttagen är avsäkrade med mer än 10 A, i äldre installationer kan även 6 A förekomma.

Ja just det var därifrån jag hade fått det lägre maximala effektuttaget på enfas. Alla enfasvägguttag hos oss är 10 A och då brinner säkringarna när jag startar stora vinkelslipmaskinen som är ungefär 2kw.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gabrielli

« Svar #23 skrivet: 01 apr-14 kl 22:34 »
Även fast det är en gammal tråd så är jag intresserad av motorn om du mot all förmodan har den kvar?
Vad hade du tänkt dig för pris om den finns kvar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser