Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa elmotor  (läst 15130 gånger)

mohsart

• Blekinge
Var köpa elmotor
« skrivet: 28 okt-13 kl 06:50 »
Jag har lite projekt som kräver motorer (just nu repslagning) och undrar var man får tag på (mindre 1-2 kW, enfas) sådana. Tidigare har jag siktat in mig på begagnade verktyg som vinkelslip, gräsklippare etc, men det känns lite bortkastat att slakta fungerande verktyg bara för motorn...

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Alexn72

• Skåne
SV: Var köpa elmotor
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 07:32 »
beg finns en hel del på tradera

jag är ganska säker på  att jag har några nya som kan säljas men en beg blir såklart billigare

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 18:12 »
Det brukar inte vara någon större marknad för lösa enfasmotorer, och de man kan få tag i nya är ofta rätt dyra (kanske 2-3 gånger priset för en trefasmotor med samma effekt).
Jag antar att du vill ha motorer med ganska konstant varvtal, då är en asynkronmotor (från t ex kompressor, äldre tvättmaskin, centrifug, hydroforpump, diskmaskin, pelarborr) mer lämplig än en seriemotor (sådana som man hittar i t ex handhållna elverktyg, dammsugare, matberedare).
Vilket varvtal vill du ha?

mohsart

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 19:58 »
Generellt sett är inte varvtalet så intressant, det reglerar jag med utväxling vid bygget av maskinen.
Projekt på gång är som sagt en repslagningsmaskin, dessutom en bandsåg och eventuellt en svarv; annat kan komma framöver tex drejskiva.
Jag köpte en 1kW ger-/kapsåg för 200:- för att ha till bandsågen, men kom på att jag hade användning för sågen som den var, så jag köpte en 1kW vinkelslip för ungefär samma peng för att ta motorn ur den istället.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 20:43 »
Tänk på att effektangivelsen på handhållna elverktyg brukar ange den effekt motorn drar från elnätet, alltså INTE den mekaniska effekt man kan ta ut på axeln. Verkningsgraden i t ex en vinkelslipmotor är sällan mycket mer än 50-60 %. Och i synnerhet motorer från billiga sådana verktyg ska man inte vänta sig någon större livslängd av, det är vanligt att kolen måste bytas och kollektorn svarvas om (om det finns tillräckligt med material kvar) redan efter något hundratal timmar. Då är det bättre med en asynkronmotor där de enda känsliga mekaniska delarna är ett par kullager.

mohsart

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 okt-13 kl 07:03 »
Aha, varför blir allt alltid så komplicerat så fort man börjar forska lite i ämnet... ;)
Men ok, så en gammal tvättmaskin är kanske lämpligast att sikta på?

/Mats

Have Autism, Will Travel

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 29 okt-13 kl 18:18 »
Ja, till exempel. Dock brukar gamla tvättmaskinsmotorer vara onödigt stora och klumpiga eftersom de är omkopplingsbara för två olika hastigheter. Och nyare tvättmaskiner (mitten av 80-talet och framåt) har ofta likströmsmotorer som är svåra att använda utan tillhörande styrelektronik, undvik sådana!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 29 okt-13 kl 18:54 »
En vanlig 3-fasmotor med kondensator på c:a 80m.farade/kW kan man köra på 1-fas, om det är DET som är grejen. Begagnade brukar finnas överallt, annars är väl inte nya motorer på upp till 2,2 kW så dyra? 4kW är det största som är vettigt att köra på 16A.
Kanske du kan göra någon sorts snabbfäste och ha samma motor till olika maskiner? När du tröttnat på att flytta runt så köper du en motor till, de har standardmått.
Motorer till handhållna maskiner skulle inte JAG kunna tänka mig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mohsart

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 29 okt-13 kl 20:17 »
Ok.
Det rör sig till att börja med mest om prototyper.
Enfas av lite olika skäl. En del vill jag kunna koppla in på olika ställen, ibland inte hemma. Och det är ju inte så starka motorer jag behöver så trefas känns som overkill...
Jag tror att t.ex. repslagningen får bli med koppling för en borrmaskin istf egen motor, annars är jag inte så sugen på att flytta motorer mellan olika projekt.
Var hittar man nya 2,2kW-motorer? Och vad innebär "inte så dyrt"? :-)

/Mats

Have Autism, Will Travel

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-13 kl 21:17 »
Så där värst billiga är de ju inte. http://www.liljenbergs.com/Valkommen/Motor/Elmotor_Alla_fabrikat/Elmotor_B3_4-pol

Jag skulle nog höra med en rörkrökarfirma eller liknande som tar hand om vattenpumpar när de sätter in nytt åt folk. Det brukar sitta motorer i den storleken där. Eller hör med återvinningsföretagen. De har drivor av sådana motorer och det är nog inte en tiondel som är trasiga.

Om du skall dra något med remskiva så är det annars rätt lätt att använda en elkedjesåg, den tål draget i axeln. En billig för att komma igång: http://www.jula.se/elkedjesag-1-6kw-726727

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 nov-13 kl 09:28 »
Jula har nya motorer, och många skrothandlare har bra utbud av sådana  saker.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 nov-13 kl 10:03 »
Behöver du 3-fasmotor med vinkelväxel, växelriktare (PowerFlex 4M) med axel och monteringsfläns så har jag ett paket jag kan avvara.

BUSCK motor MS63B-4, 0,37kW, 4-pol, B14 fläns, vinkelväxel 1:100 och proffssvetsad egentillverkad robust fläns.
Allen Bradley 0,4kW växelriktare, 22F-A2P5N113 serie A. Du kan styra varvtalet och bygga start, stop, nödstop med inbyggda PLC'n.

Jag har haft detta till ett påmatningsbord för glasburkar i renrum men har något annat där nu.

Allt helt, rent i välvårdat nyskick som på bilden som togs för ca 5 min sedan.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 nov-13 kl 10:26 »
Det där såg ut som ett riktigt bra litet paket

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 nov-13 kl 11:06 »
Kompakt och bra. Axeln är 14 mm och flänsen har gängat M8. Jag har ritat den i Solidworks och den är tillverkad på en stor verkstad i Hässleholm, har två st.
1350 rpm ut från motorn, 1:100 0-13 rpm.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 09 nov-13 kl 14:56 »
Hur menar du att 2,2 KW avgiven effekt på enfas skulle vara flyttbar? Jag borde tala med farsgubben om exakt var gränserna går men jag har för mig att man måste ha extra stora säkringar och extra grova kablar för att kunna köra en sådan motor belastad och dessutom snedbelastar den det lokala elnätet efter som all effekt tar ut från en av tre faser.

Trefas finns ju i alla gårdar och fungerar bättre på allt vis. Om du inte har trefasuttag så kostar det inte hela världen att ta dit en elektriker och montera några stycken. Trefasmotorer är i allmänhet byggda för att fungera som separata enheter med riktiga skyddsisoleringar och fungerande anslutningar dit man kan koppla godkända kablar och brytare och ansluta skyddsjordning. Dessutom går de att renovera då de går sönder. Att byta lager i en trefasmotor är hur enkelt som helst och det finns ingen kollektor som nöts upp och inga kol som måste bytas och eftersom lindningarna är statiska i en trefasmotor kan vilken elverkstad som helst linda om den efter att den har brunnit. På enfasmotorer sitter ju lindningarna på ankaret och att linda om ett ankare är oerhört svårt och oerhört dyrt eftersom hela ankaret med lindningar och allt måste ballanseras för högt varvtal. Då kollektorn i en enfasmotor har nötts upp och inte går att svarva om längre är motorn kaputt.

Motorerna i handmaskiner är ofta byggda på ett sådant sätt att de blir livsfarliga att köra då man har tagit bort maskinskalet och originalbrytaren. Själva maskinstommen av plast brukar fungera som skyddsisolering kring strömförande delar så om man kör den separat blir det bara en massa livsfarliga lösningar med oskyddade trådar. Det finns sällan något bra ställe att ansluta skyddsjordningen.
Jag höll själv på och samlade enfasmotorer ur småmaskiner då jag var i tonåren men lyckligtvis var farsgubben elingenjör och har gått elsäkerhetskurser så han stoppade mig och sade att det finns viktigare ideal att dö för här i världen än drömmen om enfas.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 nov-13 kl 15:00 »
det går att dra 16A från vanligt uttag  iallafall kortvarigt och långvarigt 10A dvs ca3,5kw och 2,3kw

Drar man 16A så ska motorn vara lättstartad dvs inte tunga saker tillkopplad så 2.2kw ska väl inte vara några större problem eller?

Dock är 3fas att rekommendera alla dagar i veckan

Gilbert

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 nov-13 kl 15:10 »
3-fas är enklare att jobba med. Går motorn åt fel håll är det bara att kasta om två faser vilka som helst.

Alexn72

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 nov-13 kl 15:24 »
3-fas är enklare att jobba med. Går motorn åt fel håll är det bara att kasta om två faser vilka som helst.

Går inte det att göra på enfas konverterad 3 fas om man vänder och byter lindning? eller tänker jag helt fel nu?

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 nov-13 kl 15:26 »
Jag har bara enfas in till t ex växelriktare och 3-fas ut. På vanlig 3-fas koppling är det så. Har inte använt 1-fas motorer så jag har inte koll.

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 09 nov-13 kl 15:30 »
Tack Alexn för rättelsen! Jag hade fel gällande effekten ur en fas 16 ampere.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
doompunk, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser