Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpreden och mobilahönshus  (läst 8343 gånger)

Chickengeorge

SV: Värpreden och mobilahönshus
« Svar #20 skrivet: 23 okt-13 kl 17:10 »
Får be så mycket om ursäkt här är filerna

Chickengeorge

« Svar #21 skrivet: 23 okt-13 kl 17:15 »
Förlåt här kommer bilderna!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 23 okt-13 kl 18:08 »
Låt oss säga att innermåtten blir 10 cm mindre för isoleringens skull, då är det tillåtet för 22 hönor av normalstorlek och 10 st är rätt lagom för att värma. Är det isolerat håller det sig frostfritt ner till -10-15ºC med 3 hönor/m2. Med tvåvåningssystem (dvs sittpinnar med bajsbräda och tillräckligt högt under) så får man räkna ytan både uppe och nere och får ha fler än 22 höns. Den tätheten tål dock bara fabrikshöns om de måste gå inne någon längre tid.

Chickengeorge

« Svar #23 skrivet: 23 okt-13 kl 18:10 »
Så du tycker att det kan vara aningen mindre?

Håning

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 okt-13 kl 18:12 »
Ska dom inte ha något rörelse utrymme alls ? Dom kan ju inte gå ute när det är vinter och kallt. så man kaske får till föra lite värme på något sätt för att kompensera  värme förlusten.

olof

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 23 okt-13 kl 18:13 »
En sak att tänka på är transportkostnader för färdigt hönshus hem till köparen. Så fort bottenytan går över byggskivemått så blir det svårare att hitta släpvagn att hyra för köparen. Blir köparen tvungen att köpa in frakten så försvinner din potentiella vinst till transportören (om du inte har lastbil själv!). Det kan därför vara idé att inte göra det större än 120x240 eller annars delbart på någotvis.

Chickengeorge

« Svar #26 skrivet: 23 okt-13 kl 18:15 »
Joo klart hönsen ska ha plats att röra sig på!:) är tyvärr in eletriker och ej behörig att dra in el för värmelampa eller element!

Chickengeorge

« Svar #27 skrivet: 23 okt-13 kl 18:18 »
Kanske bygga i sektioner inte var en dålig ide:)

olof

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 23 okt-13 kl 18:20 »
Ska dom inte ha något rörelse utrymme alls ? Dom kan ju inte gå ute när det är vinter och kallt. så man kaske får till föra lite värme på något sätt för att kompensera  värme förlusten.
Det är en kompromiss. Det är inte lätt att värma hönshus, man behöver speciella element för brandfarlig miljö. Sedan kan man ju ha värmelampa också men om man inte har en osynlig keramiklampa galer tuppen natten igenom. Jag tycker man kan dimensionera hönshus efter att de är ute dagtid nästan hela året, de flesta höns går ut även när det är vinter om man skottar lite. Strö gärna lite sand, aska, löv eller annat på snön, annars ser de inte marken i det vita och vågar inte gå på det.

olof

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 23 okt-13 kl 18:25 »
Vi har byggt flera olika. Bäst har detta enkla bygge varit

Det är dock oisolerat. Med formplyfa och oljehärdad masonite hade det hållit länge till. Fungerar bra till ankor året om och höns sommarhalvåret. Botten sitter inte fast i huset, vikten för överdel är att två personer kan flytta det på säckakärra (inte lyfta).

Håning

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 okt-13 kl 18:32 »
Det är en kompromiss. Det är inte lätt att värma hönshus, man behöver speciella element för brandfarlig miljö. Sedan kan man ju ha värmelampa också men om man inte har en osynlig keramiklampa galer tuppen natten igenom. Jag tycker man kan dimensionera hönshus efter att de är ute dagtid nästan hela året, de flesta höns går ut även när det är vinter om man skottar lite. Strö gärna lite sand, aska, löv eller annat på snön, annars ser de inte marken i det vita och vågar inte gå på det.
Det kan nog hända att  dom gör ner i Skåne men inte längre norr ut så dom behöver mera utrymme  för sina behov . Kompromisser är ofta dåliga då det som regel bar ser till mänskan .

olof

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 23 okt-13 kl 18:32 »
Vidare har vi byggt ett lite större som är precis en byggskiva stort:

Det har en dörr på var långsida så att det är lätt att mocka. Det har lutande tak åt ena långsidan. Detta hade gått att göra isolerat ganska enkelt. Dörrarna fungerar inte så bra, de skevar och blir otäta och låsmekanismen är inte idealisk, där måste du tänka ut något bättre. Plåt ovanpå taket är det tänkt (finns inte på bilden).

Vikten på det vi har (oisolerat) är gissningsvis 150-200 kg, så med plåttak, isolering och därmed dubbla väggar blir det säkert det dubbla och behöver stadiga hjul.

Håning

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 okt-13 kl 18:39 »
Sen så får man inte glömma lyse och fönster. Så ägg produktionen inte avstannar helt. 

olof

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 23 okt-13 kl 18:44 »
Det kan nog hända att  dom gör ner i Skåne men inte längre norr ut så dom behöver mera utrymme  för sina behov . Kompromisser är ofta dåliga då det som regel bar ser till mänskan .
Det största problemet med kylan är inte att hönsen fryser utan att vattnet fryser och hönsen dricker för lite och därmed äter för lite och då går ner i kondition. Därför är det inte säkert att de får bättre  hälsa av att ha mer plats inne på vintern. Kan man lösa det med elvärmt vatten och torrt och dragfritt även när det är större så är det såklart bra, men jag tycker inte det är speciellt alternativigt att vara beroende av elvärmt vatten.

Men det är väldigt olika från ras till ras. Vissa är innegrisar och går bara ut när solen skiner och det är varmt, andra är ute oavsett väder och vind.

olof

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 23 okt-13 kl 18:48 »
Att ha ståhöjd inne i ett flyttbart hönshus rekommenderar inte jag. Det får för stort vindfång i förhållande till storleken och blåser lätt omkull.

Chickengeorge

« Svar #35 skrivet: 23 okt-13 kl 18:49 »
Det där är ett hönshus i min smak

Chickengeorge

« Svar #36 skrivet: 23 okt-13 kl 18:54 »
Vidare har vi byggt ett lite större som är precis en byggskiva stort:

Det har en dörr på var långsida så att det är lätt att mocka. Det har lutande tak åt ena långsidan. Detta hade gått att göra isolerat ganska enkelt. Dörrarna fungerar inte så bra, de skevar och blir otäta och låsmekanismen är inte idealisk, där måste du tänka ut något bättre. Plåt ovanpå taket är det tänkt (finns inte på bilden).

Vikten på det vi har (oisolerat) är gissningsvis 150-200 kg, så med plåttak, isolering och därmed dubbla väggar blir det säkert det dubbla och behöver stadiga hjul.
hehe inte det omkull blåsta jag menade utan detta ser utt som ett bra mobilt sommarhönshus

olof

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 23 okt-13 kl 19:07 »
Kan du bara lösa dörrfrågan så de blir täta så håller jag med.

På kortänden har vi ventilationshål som är försedda med metallnät så att inte illern kan komma in. Materialkostnaden utan hjul, isolering och plåttak är 5 st formflyfa, 20 meter 45x45 tryckt och 3 meter 45x95 tryckt, gångjärn och ett en massa skruvar. Vet inte riktigt vad skivmaterialet kostar men materialet slutar väl på ca 2000-3000 kr+tak och hjul (och ev isolering och ett lager skivmaterial till).

Håning

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 okt-13 kl 19:23 »
Det största problemet med kylan är inte att hönsen fryser utan att vattnet fryser och hönsen dricker för lite och därmed äter för lite och då går ner i kondition. Därför är det inte säkert att de får bättre  hälsa av att ha mer plats inne på vintern. Kan man lösa det med elvärmt vatten och torrt och dragfritt även när det är större så är det såklart bra, men jag tycker inte det är speciellt alternativigt att vara beroende av elvärmt vatten.

Men det är väldigt olika från ras till ras. Vissa är innegrisar och går bara ut när solen skiner och det är varmt, andra är ute oavsett väder och vind.
Det undrar ja när kylan är ner på 20 -35 -

olof

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 23 okt-13 kl 19:46 »
Det undrar ja när kylan är ner på 20 -35 -
Castro, vilket svar ska jag ge för att du ska vara nöjd med det? Bidra gärna med en egen uppfattning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser