Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen tar Mingonäggen!  (läst 995 gånger)

mimmimera

• Mimmis hemsida
Hönsen tar Mingonäggen!
« skrivet: 26 feb-07 kl 14:31 »
Är nybörjare på ankor och har en liten fråga. Har 3 hanar o 3 honor (ca 1 år gammla)som går ihop med mina dvärghöns. Nu har dom lagt en massa ägg och lagt sig att ruva men blir helatiden bortkörda av hönsen som tar över äggen. Jag kör bort hönsen men o då lägger sig ankan igen men varje gång hon lämnar äggen är hönorna där o tar över eller så tränger dom bara bort henne o då ger hon upp. Hon startade en ny liten hög med ägg på ett annat ställe o vips har det en höna där o tog över dom oxå. Skall jag låta hönorna ruva vidare på äggen ? Blir det nåt då eller är en höna för varm o torr ( ankorna kyler ju ner äggen då o då och fuktar dom)  Eller ska jag ta ankan o äggen och stänga in dom i en egen bur? Hur gör ni som har ankor?
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Florina

• Gäst
Re:Hönsen tar Mingonäggen!
« Svar #1 skrivet: 26 feb-07 kl 15:12 »
Själv har jag inte ankor o höns tillsammans, men om jag haft det så skulle jag satt undan ankorna med sina ägg.

Jag har erfarenhet av att det går mkt bra att både anka o höns kan ruva varandras ägg.
Men inte alltid att rek eftersom älling o kyckling har lite olika krav, men första tiden efter kläckning är inga problem.

Lycka till me kläckningen

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Hönsen tar Mingonäggen!
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 18:54 »
har inte haft de problemet, fast jag har mia ankor och hönör i samma gård. men jag har ändå byggt en barnavdelnign med 4 lite mindre burar där jag låter ankorna och hönorna ligga och ruva 1 i vaje bur i lugn och ro, nätet är såpass stort så ankungarna springer gladelien över till de andra och hälsar på.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

isak81

SV: Hönsen tar Mingonäggen!
« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 12:24 »
du kan tästa att spräga äggen med vatten varge gong hönan går av eller bara lyft på henne.
då blir det ju typ sama sak som om ankan hadde legat på dom. :)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hönsen tar Mingonäggen!
« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 13:08 »
Du kan inte skärma av så ankan kan få ligga på sina ägg ifred för hönsen? Kompostgaller är ju bra där. En anka tar ju bättre hand om sin avkomma än en höna gör för de ahr ju lite annorlund abehov med vatten och sånt när de är kläckta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 2 användare
Advaita, Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser