Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kallt ute, ska jag ta in dom på kvällen ?  (läst 2219 gånger)

iggön

• Gästrikland
kallt ute, ska jag ta in dom på kvällen ?
« skrivet: 20 okt-13 kl 20:09 »
Hej !
Jag köpte Hedemora kycklingar födda i mars .
Nu värper dom och går på gården och pickar med tuppen som ledsagare
På kvällarna går dom till sitt hönshus dom värper inne men sitter och sover ute i hönsgården.
Det är under ett plåt-tak så dom sitter väderskyddat i lä.
Nu kommer min fråga det börjar bli kallt minusgrader på nätterna men dom sitter ändå ute.
Jag vet att dom är tåliga men klarar dom att känna själv när det är dags att gå in och sova ?
Eller ska jag ta in  dom på kvällen ?
Dom ser ut att må bra och är pigga och äter så jag oroar väl mig i onödan.
Men jag tar gärna emot tips om detta ämne.

Lars

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: kallt ute, ska jag ta in dom på kvällen ?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-13 kl 14:20 »
Hedemoror är tåliga, har extra tät fjäderdräkt tex och har många äldre instinkter kvar.
De kommer att välja att sova inomhus när de tycker det är läge. Om man vill locka in dem så kan man ge lite extra godis inne. Har du någon värme inne i hönshuset? De väljer gärna att sova i ett varmare utrymme, dock inte för varmt. Jag har ung 5+ inne på vintern. Lycka till!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

RoHe

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-13 kl 15:00 »
Är du orolig. Så ta hönera under armarna när dom satt sig. Sätt dom på pinnar inne så lär dom sig snart :)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 24 okt-13 kl 19:39 »
Tuppen och en höna försvann ett par dagar för mig när det var ner under -20 grader om nätterna i vintras och de visade inga tecken på förfrysning då jag återfann dem.

iggön

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-13 kl 12:15 »
Hej !
Tack för tipsen.
Jag ska sätta in en frostvakt som blir på fem plus även för vattnets skull så det inte fryser.
Det är en som ruggar nu men hon sitter ute hon ochså och verkar inte frysa ved jag kan se.

Lars

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 29 okt-13 kl 15:33 »
Mina får se till att gå in själva. Jag tycker att det är bra att dom är ute så mkt som möjligt och dom får gärna sova ute hela vintern om dom vill. Det är öppet till hönshuset så dom väljer själva.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #6 skrivet: 14 dec-13 kl 23:07 »
Är folk inte rädd för räven? Jag är alltid orolig för att någon ska komma och ta mina höns och stänger luckan så fort de gått in för kvällen. Jag har ju säkrat hönsgården, grävt ned nätet etc men man läser ju så mycket om djur som tar sig in på alla möjliga sätt ändå. Jag skulle oroa mig mer för rovdjur än för kylan om hönsen sov ute.

Ljung1122

• Närke
« Svar #7 skrivet: 16 dec-13 kl 22:10 »
Räven är nog värre än kylan!

Ajja Torpet

• life is not a gift, its a given right.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 feb-14 kl 14:50 »
Mina tvingar jag in vid skymning nu. Men bara pga mården. Den har redan tagit två för mig. Annas hade dom fått välja själva. Men vissa höns kan vara så dumma. Fast dom fryser och slö blir frost skadat så är dom ute. Tror inte man ska lägga sig i för mycket. Men ibland måste man :)
Med katter i hjärtat, så brinner jag för mina höns. Älskar mina hundar och finns där för mina kaniner!

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser