Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Kris! Kaos i flocken och blodiga hönor...  (läst 4968 gånger)

Djursam

Hjälp! Kris! Kaos i flocken och blodiga hönor...
« skrivet: 12 okt-13 kl 19:50 »
Jag har en Åsboflock med 6 hönor och en tupp.
Tog bort tuppen p.g.a. jätte stora problem med hans kalkben. Hämtade en ny vuxen tupp samma dag och släppte ihop dem på kvällen. Han kände sig nog lite bortkommen men det gick bra. Så även nästa dag och den därpå.
Men... sen såg jag att 2 hönor såg alldeles förskräckliga ut. Båda hade ett stort hacksår mitt på skallen. Den ena inga fjädrar på huvudet och övre halsen och fortfarande ganska pigg, den andra hade fjädrarna kvar men de var helt genomdränkta av blod och hon var lite medtagen, hade svårt att se för alla blodkokor. Såg sedan att hon bara satt sig ner helt stilla och lätt tuppen picka henne i såret. Hemsk syn, hon flydde/värjade sig inte alts längre!
Särade på flocken och tuppen och tog sen även de två skadade hönor ur flocken eftersom även hönorna i flocken hackade dem i skallen.
Nu är det till och med så att de två skadade hönorna slåss, dvs den piggare attackerar och hackar den mer medtagna.
Behöver tips och råd!
Varför håller de på så och hur länge kan det fortgå, om det överhuvudtagit slutar? Brukar de hacka varandra när de blir blodiga? Har aldrig haft något liknande problem.
Jag har ingen möjlighet att ha dem åtskilda mer än ett par dagar. Vet inte vad som utlöser vad: hönor som utser ny rangordning och tupp som hakar på hackandet, tupp som orsakar det hela fast/därför han inte har någon vidare respekt av de högsta hönsen än?...

Nina K

• Skåne
SV: Hjälp! Kris! Kaos i flocken och blodiga hönor...
« Svar #1 skrivet: 12 okt-13 kl 20:15 »
Skulle nog säga att nya tuppen starta det, altså skapa såren. Kanske överdominant. Var han ensamtup där du hämta han? Vi har vid två tillfällen haft tuppar som betett sig likadant som du beskriver och de var tidigare ranglägsta av tuppgänget. De hamnade i frysen snabbt. Om hönorna var okej tillsamans tidigare så är de inte de som starta det.

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 12 okt-13 kl 20:20 »
Jag är tyvärr nybörjare och kan inte så mycket. Men kan det inte vara så att tuppen hackat på hönorna, det har blivit sår och sen kan inte dom andra låta bli att vara där och picka. Har läst att höns gärna pickar på varandras sår och rodnader.

Jag hade nog gjort som du, separerat dem så att de skadade får läka i lugn och ro. De två skulle jag nog ha inne i varsin bur bredvid varann så att de har sällskap av varann men inte kan picka på den andra. Hade satt in tuppen igen till dom friska och provat (om du nu vågar) för han kanske beter sig bättre nu och mot dom andra hönorna. Om inte hade jag gjort mig av med den. Men som sagt, de skadade hönorna behöver nog läka lite innan man släpper in dom igen, annars riskerar dom andra kanske att picka i såren.

Har hönsen också kalkben som förra tuppen? Isf kanske det också kan bidra till viss stress och därmed öka risken för "olater".

Djursam

« Svar #3 skrivet: 12 okt-13 kl 20:36 »
Tuppen var ensam tupp på förra stället. Mina hönor hade en bra rangordning med den gamla tuppen.
Har läst på lite mera nu och förstått att de fortsätter picka i blodiga sår. Ska skaffa spray till såren.
Hade också tänkt prova lite till med tuppen i flocken och se hur det går, som tur är får jag lämna tillbaka honom i fall det inte fungerar...

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-13 kl 21:59 »
Vanliga transportburar av plast för katter och småhundar funkar bra som sjukburar till höns. Dom minsta är lite väl små, men dom av mellanstorlek räcker till. Jag brukar göra hål under kanten på ett par plastbrukar och knyta upp dom på dörren så att hönan inte kan smutsa ned mat och vatten. Om man har torv på golvet så suger den åt sig och då luktar det inte så farligt. Klart dom sprätter ut lite men det är ju bara att sopa. Jag har varit förskonad från hackning än så länge frånsett att min nuvarande tupp plötsligt tog livet av den gamle men det är trots allt normalt tuppbeteende. Jag har också hört förr att sårspray är bra.

Jag har ingen aning om vart du bor, bor du nära kan du få låna min ena transportbur. Jag bor 15 km från Arvika. Sänd pm i så fall.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 12 okt-13 kl 22:22 »
Kompostgaller kan ju vara ett alternativ? Det är ju lätt att slänga ihop några provisoriska hägn av några galler, så hönorna kan få vara ifred:)

Djursam

« Svar #6 skrivet: 13 okt-13 kl 00:25 »
Bra idé med kompostgaller, tack!.
Arvika är inte direkt nästgårds, bor på Österlen ;)

Vild

• -
« Svar #7 skrivet: 13 okt-13 kl 06:55 »
När jag har en sjukhöna använder jag en marsvinsbur. Man kan ha den i hönshuset eller så tar jag in den i huset. Om en höna måste behandlas och ses efter ofta vill jag gärna ha den uppe i huset då vårt hönshus är litet och lite mörkt, och utan tillgång till vatten. Då får jag dessutom tillfälle att umgås lite med hönan vilket gör den tamare, och då och då har jag buren öppen (om inte hönan är väldigt skygg och svårfångad) så att den kan gå ut och flyga lite mellan möblerna. När den är inne kan jag dessutom skämma bort den ofta med godbitar vilket man kan behöva när man sitter i bur. Så marsvinsbur kan man ha om man inte kan dela av med kompostgaller på ett bra sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser