Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mest lönsamt, mättande, kvantitet samt hållbarhet?  (läst 4610 gånger)

RoHe

• Södermanland
Mest lönsamt, mättande, kvantitet samt hållbarhet?
« skrivet: 27 sep-13 kl 16:46 »
Halloj!

Sitter och snöar lite på nästa säsongs odlingsplaner. Tänker mig lite så att det jag odlar ska vara min egentliga föda. Okej, visst kommer jag att handla. Men vi utgår ifrån att odlandet är den egentliga födan.

Vad och varför bör man odla...?

Potatis
, känner jag är en bra, mättande råvara, går att förvara längre stunder, men känns, som att det tar mer plats än vad det avger i slutändan? åsikter?
Vitkål, har jag aldrig odlat, men vad jag läst om den, än så länge, så känns den som ett bättre alt än ovan?.
Morötter?
Bönor,
linser,

Ja. ni förstår var jag vill hamna. Vad hade DU, om du hade noll pengar till annat odlat?.

Bra skörd gentemot odlingslandet!
Bra hållbarhet, bör klara sig under vintern!
Mättnadskänsla och energirikt.

Jaja, ös på!

:-*

Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Lise

• Värmland
SV: Mest lönsamt, mättande, kvantitet samt hållbarhet?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-13 kl 18:16 »
Jag skulle odla en stor variation av grödor för att få varierat och god kost och för att minska osäkerheten vid odling (vissa år blir nån gröda lyckat nåt annat år en annan). och så skulle jag tänka på att jag vill ha mina näringsbehov tillgodosedda med både kalorier, protein, vitaminer.
Vitkål innehåller jättelite kalorier´(men massa annat nyttigt).
För att bli mätt är nog potatis + rotsaker bäst (rovor?) + kanske bondbönor eller gula ärtor för protein. Och så en massa annat för att det ska bli gott och för att få en massa andra vitaminer,antioxydanter o.s.v.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-13 kl 18:34 »
Rovor var ju Svenskens mat innan potatisen slog igenom. Är det någon som odlar rovor nu för tiden?

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 sep-13 kl 19:38 »
potatis,störbönor, squash,  lök, rödbetor, mangold, morötter, sockerärt  (så ut i skogen med dig och plocka svamp och nypon kanske går det att ännu hitta lingon och nästa sommar blåbär, hallon, det är alldeles gratis! Eller om du säljer svamp till och med inkomst, jag drog ihop ett par tre tusen förra året på mina arbetskamrater, inte för att jag behövde utan för att jag inte kan låta bli att plocka när jag hittar och hade fullt o frys och torkat för flera år framåt).

ps! Jag byter gärna fröer mot tex något ägg i vår, mitt sommartorp ligger inte allt för långt från Nyköping

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 sep-13 kl 19:46 »
Jag odlar majrova.

Gott på grillen skivad med lite matolja, salt och peppar. Eller tärnad för att ge substans åt en soppa. Eller kokt som potatis. Går fint att förvälla och frysa in.

Man bör sätta i minst tre omgångar för att maximera säsongen och slippa träiga.

Tyvärr så är det inte lönsamt att odla grönsaker i liten skala. Det är mycket mera lönsamt att lönearbeta och köpa industriellt producerad mat.

Orsaken till att så många ändå odlar är för att det är en trevlig och billig hobby, eller så är det ett livsstilsval. Och så får man lite koll på vad det är man stoppar i sig. Potatis är väldigt billigt att köpa en säck eller två på hösten av en potatsbonde, men då är den säkert sprutad mot bladmögel ett antal gånger.

Att bli självförsörjande på grönsaker och rotfrukter är inte särskilt svårt. Men spannmål kräver lite mer. Iaf inledningsvis kan det vara rimligt att köpa spannmål, och inte odla.

Odla det du tycker är gott.

Potatis, lök, morötter, kål, majrova, mangold, spenat, rödbeta, squash, pumpa, ärtor och bönor.

Men även gärna lite guldkant. Dill, persilja, libbsticka, timjan, sallad, vårlök, vitlök, gräslök, rädisa, tomat, gurka.

mmeo

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-13 kl 17:15 »
Det låter som du får många bar tips. Utöver det kan jag lista några favoriter jag har:

Rödbetor - För att det i princip alltid lyckas hos mig i alla fall och ger god skörd. Rätt så lättlagrat och gott till mycket.
Bondbönor - Bra proteiner och riktig latmansodling som ofta lyckas tycker jag. Inte så känsliga på våren som andra bönor utan bara att stoppa ner och sen växer de så fint utan stöd eller så mycket annat pyssel. Väldigt goda färska också.
Jordärtskockor - Jag låter de alltid stå kvar över vintern. Inte dumt alls att ha något gott att skörda så snart tjälen gått ur jorden på våren och inget annat finns i landet. Dessutom ger sorten 'Bianca' fina solrosliknande blommor. :)

Jag älskar kål, men det är verkligen inte alltid jag lyckas. Det är många andra små kryp som också älskar kål... Kanske lite lurigt att satsa alltför stort på kål som basvara.

Majrova ska jag testa nästa år, sɹǝpuɐ. Har du provat att lagra den i jordkällare, eller är det färsk konsumtion/frys som gäller?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 29 sep-13 kl 17:27 »

Jag älskar kål, men det är verkligen inte alltid jag lyckas. Det är många andra små kryp som också älskar kål... Kanske lite lurigt att satsa alltför stort på kål som basvara.

Majrova ska jag testa nästa år, sɹǝpuɐ. Har du provat att lagra den i jordkällare, eller är det färsk konsumtion/frys som gäller?
Min erfarenhet av kål är den samma som din. Förra året var det kålfjärilar, i år sniglar. En ständig kamp  :P
När det gäller majrova har de dessvärre ingen längre hållbarhet vid lagring. Ett par månader på sin höjd, om de inte är angripna. Men å andra sidan klarar man att ta tre skördar på ett år, så det går bra att leva många månader på majrova.
Min bästa ägodel är min vedspis!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 29 sep-13 kl 17:31 »
Jag har inte provat att lagra majrova över vintern. Men jag har testat att lägga svalt i källaren när jag hade lite för mycket. Det gick inte bra... Ruttnade efter någon vecka. Men jag har hört att det skall gå att förvara svalt, luftigt och mörkt. Men det var kanske inte svalt nog när jag provade.

Annars är majrova ungefär som rädisa. Lite större och inte skarp smak. Och blir träig om den får bli för stor. Mellan pingisboll och tennisboll är lagom. Växer snabbt. Bladen är också ätbara, men jag tycker inte de är särskilt goda. Traditionellt var bladen bland det första som gick att skörda efter vintern. Viktigt för vitaminer, särskilt C-vitamin.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 29 sep-13 kl 17:49 »
Bladen är också ätbara, men jag tycker inte de är särskilt goda.
Där har mina kaniner en annan uppfattning än du. De är tokiga i dem.  ;D
« Senast ändrad: 29 sep-13 kl 20:50 av sydtobak »
Min bästa ägodel är min vedspis!

Peter81

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 29 sep-13 kl 18:27 »
Det jag alltid har haft bäst avkastning på är vaxbönor. Lägg då till i beräkningen att jag inte är särskilt duktig och bara haft tillgång till en pallkrage i parken tidigare år.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 29 sep-13 kl 19:49 »
Rovor var ju Svenskens mat innan potatisen slog igenom. Är det någon som odlar rovor nu för tiden?

Kålrabbi har jag hört var fattigmanspotatis.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snyta

• Småland
    • Annas höns och kaniner.
« Svar #11 skrivet: 29 sep-13 kl 21:09 »
 Varje år sår jag kålrabbi  :) en mycket lättodlad och god grönsak, god att klyfta o göra i ugnen. I år syrade jag även kålrabbi, blev bra.
Den går att riva och äta färsk, som sagt mycket användbar.

Morötter o gul lök är ett måste oxå.

Grönkål, vaxbönor, märgärt listan går att göra lång.

LenaWB

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 30 sep-13 kl 10:21 »
Man kan vrida o vända en del på frågeställningen; lönsamt - tja potatis, vitkål, lök, morötter är billigt att köpa så då går dem bort, MEN potatis är bland det tyngst besprutade grödorna om du köper vanlig handelsvara så det kan det ju vara en poäng....

Vad tycker ni är gott? - odlar ni sånt som ni gillar blir det absolut inga rester kvar till komposten och det kan ju vara bra ekonomi i sig - sparris t ex, tar ngr år att få igång (om du börjar från frösådda plantor) men härdig o relativt lättodlad. Vitlök - gott - enkel att odla och lagra - sälj överskottet. Jordärtskockor - urgott - lätt att lagra - sälj överskottet. Störbönor - stor avkastning på liten yta, lätt att torka för lagring. Fälkål - jättelätt men man måste fröså tidigt i feb/mars, samma sak med kronärtskockor. Kryddor brukar vara lätta att fröså och sedan torka - typ oregano. Egna tomater på friland brukar också bli bra om man frösår tidigt och väljer sort med omsorg. Vintersquash ger mycket för liten insats - lagrar bra om man sköter dem rätt.
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Neon Knight

• -
« Svar #13 skrivet: 30 sep-13 kl 10:30 »
Aningen OT, men jag odlar det jag tycker är roligt att odla utan att snegla så mycket på lönsamheten.

johena

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 01 okt-13 kl 20:58 »
Jag tycker vintersquash är mycket odlingsvärt, eftersom varje planta ger mycket och frukterna går att lagra minst ett år i rumstemperatur. Dessutom otroligt gott, och vackert!
Sommarsquash är också bra, ger extremt mycket en bra sommar.

Bönor är också givet, framförallt störbönor som tar lite plats, eftersom varje planta ger mycket. Bondbönor är också bra.

Brytärtor och sockerärtor är guld värt. Lättodlat och ger mycket, helst de höga sorterna.

Potatis är också mycket odlingsvärt, en bra basvara. Billig att köpa oekologisk visserligen, men den sprutas hårt, faktiskt bland de högst sprutade grödorna vi har.

Lök, vitlök och purjolök är också mycket odlingsvärt. Purjon kräver visserligen lite mer arbete, men ger bra i gengäld. Kan dessutom stå ute länge, vissa sorter hela vintern om inte rådjuren äter upp dem eller vintern är för kall.

Grönkål, broccoli, kålrot, rödkål och kålrabbi tycker jag är bästa kålsorterna. Tycker de blir mindre angripna. Vitkål är hopplöst. Tar mycket plats och kräver mycket arbete i form av skadedjursbekämpning. Finns visserligen biologisk bekämpning att köpa numera, men det har jag aldrig testat. Har du mycket yta och tid kan vitkål vara odlingsvärt, men är ytan mindre tycker jag inte att det är det. Då är det billigare att köpa, eko-vitkål brukar ligga kring 20 kr/kg.

Växthus är en bra sak, då kan du odla mycket tomater, paprika, chili, physalis, gurka etc. Tomat och gurka kan visserligen ge hyfsat på friland också, men då är du beroende av en bra sommar, vilket vi som bekant inte alltid har... I växthus blir skörden dessutom tidigare och ja... Större helt enkelt.

Olika typer av rotsaker är bra. morötter, röd- gul- polkabetor, palsternacka... Har du bra förvaring håller de sig hela vintern, annars fungerar de flesta bra att syra, precis som t.ex. bönor.

Bärbuskar är mycket bra, ger mycket och innehåller mycket näring. Svarta vinbär och hallon tycker jag är bra.

Ett kryddland ska du också ha, det är värt mycket att kunna piffa till sin mat.

Tycker också du ska odla "lyxgrejer" som sallat, rädisor, majs, etc. Blommor är en viktig del av odlandet, eftersom bina och fjärilar älskar dem. Odla ätbara blommor som t.ex. krasse, ringblomma, solros och gurkört. Både vi och flygfäna älskar dem. Dessutom upplever jag att det är mycket bra att odla tagetes, krasse och ringblomma tillsammans med kål, det blir mindre angrepp på dem då. Samodling är superbra!

Försök att se allt du odlar som en helhet. Även om en viss gröda ger dåligt ett år, ger den oftast en viss grönmassa, som du gräver ner och som via maskarna blir till mull. Odla jorden, glöm inte det! Jorden är en förutsättning för en bra skörd.

Ett hett tips är också att du lär dig konservering och syrning av grönsaker. Och att du ordnar en bra förvaringsplats, dvs en matkällare eller en jordkällare.

Lycka till!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Lillskôrven

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 01 okt-13 kl 21:15 »
Annars är majrova ungefär som rädisa. Lite större och inte skarp smak. Och blir träig om den får bli för stor. Mellan pingisboll och tennisboll är lagom.

Våra majrovor av sorterna guldboll, petrowski och purple top white globe blir stora som rejäla kålrötter (särskilt guldboll) och jag tycker de smakar bra. Kanske lite träiga precis under skalet. Jag river dem i sallader, syrar, steker, gör rovmos med grädde... Rovor är fantastiska. Odla rovor!
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

frulinde

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 12 okt-13 kl 20:36 »
När det gäller ekonomi är ju frågan vad man har minst av i fråga om yta, gödsling, vatten eller arbetstimmar. :)
När det gäller vinterförvaring handlar det också om resurser -  finns jordkällare, stor frysbox (och vill man vara beroende av el?) plats att torka stora mängder, gillar man helkonserver och har ork att koka in och plats att förvara burkar, gillar man mjölksyrat och hur många burkar har man plats att förvara lagom svalt?

Bondbönor och potatis kräver sitt utrymme men knappt någon näring eller tillsyn. Bondbönor kan torkas om man inte vill använda frysen.
Jordärtskockor är närmast ett ogräs, jag har på min odlingslott från tidigare hyresgäst och ser det som gratis mat till noll arbetsinsats. Det enda jag gör är att flytta på de plantor som är i vägen för mina planerade odlingar.

Störbönor (vaxbönor/brytbönor och även rosenbönor) tar lite plats, ger gröngödning till jorden vilket är ekonomiskt, är jättegoda förvällda och mjölksyrade om man inte vill frysa dem.

Sommarsquash är högavkastande och friska men man måste vattna och skörda hela tiden, kräver mycket näring i jorden. Vinterförvaring: råriven i frysen, eller mjölksyrad som riven eller bitar liknande gurkinläggning (blir mjuk).
Vintersquash kan förvaras i bokhyllan typ, men tar mycket mer plats i grönsakslandet.

Mangold tycker jag känns som att man får hög avkastning per yta (och den med vita stjälkar tycker jag är både godast och mest motståndskraftig)men det överskottet vet jag inte annat än att frysa in (vilket den tål mycket bra).

Kål har jag gjort slut med efter oändliga timmar av att försöka mota bort oönskade middagsgäster, tyvärr. Majrovor brukar däremot få vara ifred hos mig, de är väl en kålsläkting?, och blasten nallar jag lite av ibland och använder som kål... men majrovor kan jag inte förvara någon längre tid. De går iofs bra att mjölksyra och smakar okej så, men inte så att någon i vårt hushåll längtar efter dem.

Mest ekonomiskt är förstås att odla det man gillar att äta (och har en plan för hur man använder i sin konserverade form en torsdag kväll när middagen ska på bordet), och att sprida riskerna över olika typer av grödor som inte drabbas av samma sjukdommar eller väderlekar, kanske kika lite på samodling (companion planting är en bra term att googla också) och växelbruk, samt lite näringslära för att ge sig själv mer allsidig kost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare (1 dolda)
Luffsen, Tiomilaskogen, pragmatic, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser