Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteridrivet element?  (läst 17231 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-13 kl 16:58 »
Eller tända ett mysigt stearinljus? Har man ett stearinljus brinnande över natten så motsvar det också värmen man kan få ut av ett bilbatteri.

Typiskt ger ett stearinljus 100 W.

Eller så skaffar man sig en vän. Ungefär lika mycket värme. Fast det kanske också beror lite på hur goda vänner man är?  :-[

Kombination av stearinljus och vän kan vara extra bra?  ;)

Nackdelen är att det kan kräva extra ventilation...

Huggorm

  • Gäst
SV: Batteridrivet element?
« Svar #21 skrivet: 25 sep-13 kl 17:23 »
Man kanske kunde koppla på sig en pol i vardera handen, så håller man sig lite ljummen?  :)
Kanske en sån där träningsapparat som skickar stötar till musklerna och får dem att arbeta? Då jobbar man sig varm medan man sover och dessutom bränner man fett och bygger muskler

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #22 skrivet: 25 sep-13 kl 18:05 »
Absolut torr ved innehåller 5 kw/h per kilo. Sen spelar träslaget ingen roll. Ett kilo balsa trä väger lika mycket som ett kilo ek.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14948
    • Östergötland
SV: Batteridrivet element?
« Svar #23 skrivet: 25 sep-13 kl 18:43 »
Pellets är normalt torrare än ved. Det ger skillnaden. Sedan är det inte helt exakta värden. Det kan variera beroende på träslag och hur torrt det är.

Jag utgick från 3 kWh per kg ved, 4,5 kWh per kg pellets.

Ett bilbatteri på 60 Ah ger 12 * 60 = 720 Wh. Men i praktiken vill man nog inte utnyttja hela kapaciteten. Det minskar livslängden för batteriet drastiskt.

4 kWh/h per kg ved är nog rimligare att räkna med om man räknar eldningstorrt som torrt. Vill inte bråka om petitesser, men har stött på pelletsvurmare som tror att  pelletsens kalorimetriska värmevärde kommer dem tillgodo medan vedeldaren har att tampas med rutten, blöt ved och en pannverkningsgrad på under 70%.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Batteridrivet element?
« Svar #24 skrivet: 25 sep-13 kl 18:52 »
Bästa sättet att generera värme från ett bilbatteri är nog att använda det som träningsredskap, det genererar många W

Skogsvilde

  • Inlägg: 17495
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #25 skrivet: 25 sep-13 kl 20:51 »
Vill man inte frysa när man sover så har man ett bra täcke över sig och ännu bättre under sig.
Sedan sover man i ett torrställ/ nattasärk.

Jag sover utan värme i lastbilen på vintern med ett patienttäcke från militären. Det enda jobbiga är att vattnet till kaffet är fryset på morgonen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14948
    • Östergötland
SV: Batteridrivet element?
« Svar #26 skrivet: 25 sep-13 kl 21:55 »
Du får lägga jackan över vattendunken när du lägger dig, så slipper du knacka is för att få kaffe. Snart är vi där ;)

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #27 skrivet: 26 sep-13 kl 17:57 »
Ja ser att jag fått många goda råd :) mössa täcke och stearinljus. Det finns verkligen ingen annan variant för att ha värme i bilen? Stearinljus på natten känns ju lite farligt...

Xoot

  • Gäst
SV: Batteridrivet element?
« Svar #28 skrivet: 26 sep-13 kl 18:27 »
I bilen?
Då är det en annan femma.. :)

Där finns redan batteribank och den kan man bygga ut. Dessutom har du en generator som laddar vid motordrift.
Lite större bank och kanske liten solcell på taket, man kör ju inte konstant dagtid.

Då reder du dig med bra täcke, timer och oljeelement med inbyggd termostat. Riktigt trivsamt. :)
Slår också ett slag för värmetäcke och värmeunderlag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14948
    • Östergötland
SV: Batteridrivet element?
« Svar #29 skrivet: 26 sep-13 kl 18:43 »
Nja, Xoot. Bilar kräver minst 500w om du skall få det behagligt. Det innebär att tömma ett batteri per timme, alltså cirkus 10 batterier för att inte skada dem i djupurladdning per natt. Visst går det men det är nog bättre med en bensin eller dieselvärmare. Såg föresten en bra ersättare till de vanliga webasto m fl.  http://www.zemission.se/products.html  Men jag har inte sett någon till salu på marknaden (har inte letat speciellt mycket heller).

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #30 skrivet: 26 sep-13 kl 19:01 »
Parkera bilen i närheten av ett eluttag. Koppla in en elektrisk filt och kanske en värmefläkt.

Klart!

Existens

  • Gäst
SV: Batteridrivet element?
« Svar #31 skrivet: 26 sep-13 kl 19:14 »
Men är det inte en bil han ska bo i typ permanent?  Alltså inte köra omkring i?

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #32 skrivet: 26 sep-13 kl 19:53 »
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?

Huggorm

  • Gäst
SV: Batteridrivet element?
« Svar #33 skrivet: 26 sep-13 kl 19:55 »
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?
Klart det fungerar med ett elverk men hur kul är det att försöka sova när det står en förbränningsmotor och tuffar alldeles i närheten? Sedan drar det ganska mycket bensin och släpper ut massa omotiverade avgaser

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #34 skrivet: 26 sep-13 kl 20:14 »
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?

Fixa någonstans att koppla in dig. Mycket enklare än alla andra alternativ. Och MYCKET mer miljövänligt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Batteridrivet element?
« Svar #35 skrivet: 26 sep-13 kl 20:18 »
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?

Att köra ett elverk för att få värme är nog nått av de sämsta man kan tänka sig, det funkar men ...

Den ger ca 70% värme ifrån själva motorn och ca 30% el så isåfall får du ha den inne i bilen så du får nytta av den värmen.
Glöm inte bort avgaserna...

Köp en gasolkamin isåfall eller liknande

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Batteridrivet element?
« Svar #36 skrivet: 26 sep-13 kl 21:48 »
Nej det lät ju inte så kul...men vill kunna fricampa med husbilen utan att frysa...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14948
    • Östergötland
SV: Batteridrivet element?
« Svar #37 skrivet: 26 sep-13 kl 21:53 »
De billiga gasolkaminerna släpper avgaserna i rummet, vilket är lite lurigt i en bil. En webasto eller eberspächer dieselvärmare så får du ungefär samma uppvärmningskostnad som om du körde med el. Ingen som har hittat någon pelletskamin som ligger i intervallet 1-3 kW? De som är till hus brukar starta på 8 kW, och då blir det bastu i en bil ;D Pellets vore ju en tillräckligt energität och billig lösning till mycken mobil uppvärmning.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Batteridrivet element?
« Svar #38 skrivet: 27 sep-13 kl 16:38 »
De billiga gasolkaminerna släpper avgaserna i rummet, vilket är lite lurigt i en bil. En webasto eller eberspächer dieselvärmare så får du ungefär samma uppvärmningskostnad som om du körde med el. Ingen som har hittat någon pelletskamin som ligger i intervallet 1-3 kW? De som är till hus brukar starta på 8 kW, och då blir det bastu i en bil ;D Pellets vore ju en tillräckligt energität och billig lösning till mycken mobil uppvärmning.


Avgaserna är koldioxid

Med andra ord inte farlig om rummet är ventilerat.
En helt tätt rum är det däremot farligt.

"Gasol är en giftfri gas utan skadliga tillsatser.
Den förorenar inte luft eller vatten.
Vid förbränning bildar gasolen inga skadliga avgaser, bara koldioxid
och vattenånga. Gasen förorenar inte vatten, den sotar inte, den är
inte frätande och den angriper inte järn eller andra metaller. Den
innehåller varken bly eller tungmetaller och är giftfri. Med andra
ord är gasol ett miljövänligt bränsle. Enda tillsatsen är ett starkt
luktämne som fungerar som varningssignal för läckande gas. Själv
är gasol i sig nämligen helt luktfri."


http://www.sievert.se/upload/File/Gasolinformation_SE.pdf

För att öka säkerheten så kan man skaffa ett larm som varnar om det blir för hög koncentration av gasol eller koldioxid
« Senast ändrad: 27 sep-13 kl 19:40 av Alexn72 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14948
    • Östergötland
SV: Batteridrivet element?
« Svar #39 skrivet: 27 sep-13 kl 17:13 »
Det behövs inte så hög koncentration av koldioxid innan det blir obehagligt. Och skall man ventilera ut koldioxiden till behaglig nivå så ventilerar man också ut värmen. Ventilationen i en husvagn t ex är godkänd för ett visst antal personer, ofta fem. Lite slarvigt räknat "andas" en gasolbrännare som en person per 100w avgiven effekt. Tråkigt att vakna med huvudvärk som om man sovit i en dåligt ventilerad skolsal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser