Ja nu e det snurrigt må ja säga Har man kalkben fast jag inte ser ngt konstigt på hönsens ben el är min äldsta "5 år" inte tillräkligt gammal.....för att det ska visa sig.
MEN, jeg er ikke enig om det med høns under 5 mnd. ikke får kalkben... eller at det ikke syntes på de. Jeg har jo en vandrende tupp her nå, som har dette.
Kalkben har det ju skrivits om mycket - men jag undrar - Hur vanligt är det egentligen? Kan man säga något som tex av 10 personer som har "hobby" höns så har tex 4 besättningar kalkben i någon grad eller ? ( 4 av 10) .Eller är det väldigt ovanligt?
Enligt den här artikeln från Svensk Veterinärtidning, som redovisar parasitförekomst hos obducerade hobbyhöns, hade 7 av 30 djur (23 procent) över 5 månader kalkben. Inga djur yngre än 5 månader (15 stycken) hade kalkben.
Är de under 5 månader så syns det inte att de har benkvalster=kalkben........
Kanske mitt inlägg blir sannare nu när Ulric skrivit in några rader som styrker det
- men jag undrar - Hur vanligt är det egentligen? Kan man säga något som tex av 10 personer som har "hobby" höns så har tex 4 besättningar kalkben i någon grad eller ? ( 4 av 10) .