Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagring av potatis  (läst 10621 gånger)

amygdahlia

• Intresserad av läkeväxter och självhushållning
    • Norge
Lagring av potatis
« skrivet: 20 sep-13 kl 09:02 »
Har mandelpotatis men min jordkällare är inte klar ännu, så jag vet inte riktigt hur jag ska förvara den under vintern. Kan den klara sig i plasthinkar i det som ska bli jordkällare eller mår den bättre om jag lägger den i kartonger direkt mot jordgolvet? Någon som kan ge mig tips?
Amygdahlia

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Lagring av potatis
« Svar #1 skrivet: 20 sep-13 kl 09:45 »
Det framgår inte riktigt vad det är som inte är klart med din jordkällare. Om det bara är inredningen som inte är klar, men klimatet är ordnat, så skulle jag rekommendera att lägga (gärna tvättad) definitivt torr potatis i plasthinkar. Jag har själv lagrat potatis i staplingsbara plastbackar och om potatisarna är oskadade och torra så går det bra. Jag ställde mina plastbackar i en gammal soppåsehållare av plåt för att hålla mössen utanför, funkade jättebra!

Här skrev jag om det på min blogg: http://ylven.blogspot.se/2010/11/losning-pa-musproblemet.html
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 20 sep-13 kl 20:13 »
Det framgår inte riktigt vad det är som inte är klart med din jordkällare.

Precis.

Citera
Om det bara är inredningen som inte är klar, men klimatet är ordnat, så skulle jag rekommendera att lägga (gärna tvättad) definitivt torr potatis i plasthinkar.

Jag tror tvättad potatis håller sig sämre.

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 20 sep-13 kl 21:35 »
Såhär förvarar vi potatis med praktiskt taget inga lagringsförluster:

Skörd vid helst vid torrt väder. Lagring i torrt och ganska varmt i 10-14 dagar så att skalet torkar, ej tvättning. Sedan i plastbackar i jordkällare, temperatur strax över noll, om möjligt. Hög luftfuktighet, men inte droppande vatten från t.ex. tak.

amygdahlia

• Intresserad av läkeväxter och självhushållning
    • Norge
« Svar #4 skrivet: 20 sep-13 kl 23:49 »
Tack snälla ni! Och det stämmer att det mest är inredningen som inte är klar. Och potatisen har jag haft inne några dagar för "torkning" det var lite blött när jag tog upp den. Supert med er hjälp, nu ska jag bara krångla ner mina hinkar och backar till källaren. Har gjort en lucka i golvet, men just nu är det bara en skruttig stege ner dit. Tack igen - och en trevlig fortsättning på helgen!
Amygdahlia

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 21 sep-13 kl 21:42 »
Det viktigaste är nog att potatisen är torr. Fördelen med tvättad potatis är att man ser om de är skadade eller ruttna.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 23 sep-13 kl 10:19 »
Det är en gammal sanning att man inte skall tvätta potatisen före lagring, och det finns väl vissa vetenskapliga belägg för det, eftersom det finns "nyttiga" organismer, såsom Strepotomyces-bakterier och Trichoderma-svampar i jord och dessa är antagonister till växtsjukdomsframkallande svampar.

ErikElgon

• Närke
« Svar #7 skrivet: 21 jan-14 kl 11:16 »
Jag gör som Ylven numera, tvättar potatisen noga, spolar vatten på ett tunt lager av potatisar i plastbackar (typ brödbackar), tar in i ett något uppvärmt ganska mörkt rum med luftavfuktare. Torkningen går fort. Sedan ner i jordkällaren i backarna. Mindre ruttet(!) och man ser det fortare. Framför allt klarar sig potatisen längre året därpå innan bladmöglet gör att man måste ta av blasten med resultat att skörden blir dålig (jag sprutar inget).
Det här kom jag fram till efter problem med gamla bladmögelkänsliga sorter och efter ett besök på en ekologisk farm i New England USA. De tvättade all potatis innan lagring. Då jag senare funderade över hur de kunde få så fin potatis och jag hade sådana problem dök detta minne upp och jag provade. Resultatet blev över förväntan.
Erik
59N15E

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser