Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördjupning av batteri och laddning.  (läst 16693 gånger)

qualmos

  • Inlägg: 43
Fördjupning av batteri och laddning.
« skrivet: 06 sep-13 kl 15:43 »
Hej.

Det var ett tag sedan jag skrev här sist men fick nu en anledning att återkomma. Mycket trevligt att forumet står sig starkt.

Min fråga handla om att rekonditionera gamla batterier. Jag har antagit mig ett större antal mc-batterier,
och med den grundkunskap som jag nu besitter har jag sorterat ut några med döda celler och behållit
en antal som jag försöker få i gott skick.

Dag 1. (Efter 20 timmarsladdning)  (laddare CTEK Zafari 90)
  - Jag har fått ett mc batteri att koka och att det pluppade ut Syra/vatten
  - Jag fick 12,7v efter ett par timmars väntan.
  - På kvällen satte jag åter på laddaren. Jag fyllde INTE på vätska eftersom det såg ut som att det täckte fint.

Dag 2

 - Batteriet förblir varmt efter 20 timmar var åter varmt dagen efter.
 - Laddaren vill inte riktigt gå från laddningsläge till fulladdat läge.

Frågor på detta:

1 Jag undrar ju nu varför batteriet fortfarande blir varmt efter så många timmars laddning.
2 När ska man förvänta sig att batteri slutar koka?
3 Jag vet ju att man kan mäta syra med en syramätare. Men finns det mätare som vars storlek är anpassade för mc-batterier?
4 Jag upplever att första gången jag laddade detta batteri så blev det inte varmt. Det var först andra gången som detta hände.
Vad beror detta på(med visst utrymme för skev bedömning men det var så jag minns det :) )?

Det kommer säker upp följdfrågor från de svar jag får här men tack för nu.
/Fredrik

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #1 skrivet: 06 sep-13 kl 16:12 »
1) Om batteriet fortsätter vara varmt länge efter laddning så pågår det förmodligen någon slags självurladdningsprocess i det som utvecklar värme. Folk som håller på med stora batteribankar av gamla dåliga blybatterier för offgrid-anläggningar brukar tala om dendriter, dvs en slags nålformade blykristaller som växer ut ur plattorna och genom batteriets separatorer, som skyldiga till sådan självurladdning. På MC-batterier, som ju brukar levereras torrladdade och fyllas med syra av affären som säljer batteriet, så är det vanligt med hög självurladdning för att fyllningen har skett med syra som inte har varit riktigt perfekt ren. Redan mycket små spår av salter eller olämpliga metalljoner kan ge så hög självurladdning att batteriet är helt oanvändbart.

2) Är batteriet i bra skick så ska det sluta koka (eller egentligen sluta med gasutveckling) inom några minuter efter att man har stängt av laddning. Sen kan det ibland ta längre tid innan all knallgas som gömmer sig i porer i plattorna eller är löst i syran, kommer upp till ytan.

3) Jag tror att det finns, men jag har aldrig sett någon med egna ögon. Jag är rätt skeptisk till att använda syraprovare till batterier som är i bra skick med tanke på risken att man förorenar syran, kanske råkar överföra otrevliga salter mm från ett dåligt batteri till ett bättre via syraprovaren eller så.

4) Svårt att säga när du har använt en "intelligent" laddare som kan få för sig att styra laddningen på olika sätt beroende på saker som bara laddartillverkaren (förhoppningsvis) har full kontroll på. En möjlighet är om batteriet skulle ha fått en kortsluten cell av någon anledning.

Det är mycket vanligt att syranivån stiger när man laddar ett batteri som har varit djupurladdat. Därför brukar jag inte fylla på vatten innan jag börjar ladda ett batteri som har legat för fäfot, utan jag väntar åtminstone tills batteriet drar normal laddström och har sugit åt sig energi motsvarande åtminstone 10 % av dess kapacitet innan jag fyller på. Då fyller jag bara så att plattorna nätt och jämnt täcks, och först när batteriet är fulladdat (eventuellt rekonditionerat/desulfaterat på ett eller annat sätt) så fyller jag till rätt nivå.  Har batteriet stått länge med för låg nivå så kan det hända att plattorna suger åt sig syra efter hand så att man får fylla en gång till efter några timmar eller ett dygn.

Tänk på att ett batteri som är gammalt och sulfaterat ALDRIG får laddas med normal laddström ( C/10, alltså t ex 2 A för ett MC-batteri på 20 Ah). Man bör nöja sig med kanske en fjärdedel av den strömmen och istället låta laddningen ta desto längre tid. Använd inte "intelligenta" laddare utan hellre en enkel batteriladdare (typ transformator + likriktare) och begränsa strömmen efter behov med glödlampor eller motstånd i serie med batteriet. Man kan såklart också använda ett labbnätaggregat med inställbar spänning och strömbegränsning, om man har ett sådant. Under alla förhållanden bör man koppla in två digitalmultimetrar så man kan läsa av både ström och spänning under laddningens gång.

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #2 skrivet: 07 sep-13 kl 14:29 »
Tack för det mycket redogörande svaret. Nu förstår jag bättre hur de olika delarna samspelar.  Här kommer ett par fölldfrågor:

1. Okej det låter som att jag har 1 eller 2 orena batterier då.
2. okej.  Men all knallgas borde väl vara borta efter 30 timmars laddning/underhåll/avsulfatering.

3. OK. Detta måste ju betyda att man inte ens skall sticka ned en multimeter i cellen eftersom man då kan addera
    partiklar som inte hör hemma där?  Hur skall man då gå till väga om man vill mäta varje cell enskillt?

4. Vad klassas som en inteligent laddare? om den nu är så dålig enligt dig?  Det verkar ju lite kontraproduktivt om man nu tänker på dess namn,
    Vad jag vet så skall ju min Ctek känna av om batteriet är sulfaterat och därför gå in i avsulfateringsläge innan den går vidare med normalström

5: Säg nu att mina 3 batterier som är paralellkopplade lider av en viss självurladdning. Jag kan ju mäta upp dem till 12,6-12,7 efter 3-6 timmars     
     väntan.  Hur vet jag exkakt hur användbara de är.
    Hitills har jag enbart gått efter denna metod.  Se länken:

http://www.ta-deti.de/ta/voltage.html



Tack  / Fredrik


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9925
    • Östergötland
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #3 skrivet: 07 sep-13 kl 15:24 »
Varför skall du mäta varje cell enskilt? Om en cell är skadad så syns det på mätningen över hela sexpacket. Inte doppa ned metall i syran.

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #4 skrivet: 07 sep-13 kl 22:59 »
2) Knallgas bildas framför allt vid laddning och i synnerhet mot slutet av laddningen.

3) Antingen använder man en syraprovare och är noga med att skölja ur den med rent, helst destillerat vatten mellan provningarna, plocka isär och diska den då och då. När man mäter på ett tveksamt batteri med syraprovaren så kan man gärna ta de misstänkt sämsta cellerna sist. T ex de som verkar ha förbrukat mest vatten, de där det är mest smutsigt under cellpropparna, om batterikärlet är genomskinligt kan man ibland se vita utfällningar på plattorna om en cell är dålig.  Eller också avstår man från att mäta cellerna individuellt. Om man håller på med desulfatering med utrustning som skickar in strömpulser i batteriet så kan det förstås vara intressant att använda en syraprovare för att se hur processen går.

4) Intelligenta laddare är sådana som är "avancerade" på något sätt, vanligtvis innehåller de en mikroprocessor av något slag. De är oftast utmärkta för rutinladdning av batterier som är relativt nya och i bra skick, men de kan bli lurade av hur gamla dåliga batterier beter sig.

5) För att bedöma självurladdningen så föreslår jag att du gör på följande sätt: Ladda batteriet fullt och låt det stå orört i en vecka. Mät sedan spänningen, den ska vara minst 12,6 V om batteriet är i fullgott skick. Låt sedan batteriet stå orört en vecka till och mät spänningen igen, om spänningen sjunker mer än 0,1 V på den tiden så är självurladdningen oroväckande hög.

Rent allmänt är det inte lyckat att parallellkoppla blybatterier, i synnerhet inte gamla dåliga batterier. Detta för att om något batteri skulle få kortslutning i en cell, vilket ju inte är helt ovanligt, så kommer det snabbt att dra ur de övriga. Ska man absolut ha batterier parallellkopplade så bör man hålla noggrann övervakning på dem (ständig spänningsmätning osv) och titta till dem dagligen, så man snabbt kan koppla bort ett batteri som har problem.

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #5 skrivet: 09 sep-13 kl 14:11 »
2. ok
3. ok. jag förstår.
    Nu funderar jag ju spontant över mitt batteri som kokar efter sitt 5:e 6:e dygn
 
    Man skulle ju kunna påstå att det är lika bra att kasta batteriet, men men..
    Är det möjligt att tömma batteriet på sitt sin vätska och fylla på med nytt vatten i en förhoppning att batteriet "tvättas rent".
    Om man nu gör så här eller fyller på med ny ren syra. Vad gör man då av avfallet?
    och stämmer det att bly frigörs på ett äldre batteri. Jag menar att det vill man ju inte hantera i så fall.

4. OK. Är denna metod då hellre något att föredra framför inteligenta laddare? klicka på länken nedan:
       
Reviving a dead car battery (lead acid)


   - och hur vet man egentligen med säkerhet när det är dags att gå över till normalström för laddning? 

5. OK. 

6. Jag har sett att jänkarna använder sig av något som kallas för Epson salt. Vad är det och kan man få bort
    salter och annat skräp mha denna metod?

Tack för nu
/Fredrik

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #6 skrivet: 09 sep-13 kl 15:21 »
Epsom salt är detsamma som magnesiumsulfat. Vad det ska i ett blybatteri att göra vet jag inte.

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #7 skrivet: 10 sep-13 kl 09:36 »

3) Oftast är det ingen bra idé. Det brukar alltid finnas en massa slam på botten av cellerna i ett gammalt batteri. Om man försöker tömma ur syran så följer en del av slammet med och lägger sig mellan plattorna och ställer till kortslutning. Dessutom kan man räkna med att om syran är förorenad så finns det en hel del förorenad syra som har sugits upp i porerna i plattorna och som man inte blir av med genom att tömma batteriet.

4) Jag tittar på länken senare, hinner inte just nu.

6) Epsom-saltet är ingen långsiktig lösning, men det kan lura igång ett annars oanvändbart batteri så att det fungerar någon vecka till. Perfekt för den skummaste sortens bilhandlare.

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #8 skrivet: 10 sep-13 kl 19:32 »
4)
Det är ingen vidare användbar metod, och det han gör är lite väl okontrollerat.

För det första: Vanligt kranvatten innehåller som regel alldeles för mycket salter, metalljoner, kalk mm för att det ska vara lämpligt att fylla på ett bilbatteri med. Och syra ska man aldrig fylla med annat än om man vet att det har spillts ur syra som därför måste ersättas.

För det andra: Om ett bilbatteri av modern typ (tillverkat på 80-talet eller senare) har blivit djupurladdat så sjunker vätskenivån i det, men den kommer att stiga igen när batteriet börjar ta laddning. Om man fyller på vatten innan man börjar ladda batteriet så svämmar det över senare under laddningen, och dessutom blir syran utspädd i onödan. Det gamla rådet att fylla på vatten före laddning gäller bara för riktigt gamla batterier med antimonlegerade plattor, och några sådana som är värda att försöka rädda råkar man knappast på nuförtiden.

För det tredje: Det framgår inte alls vilken laddström han arbetar med.

För det fjärde: Livsfarligt att använda en sparkopplad vridtransformator ansluten direkt till elnätet för sådana där ändamål, även om riskerna kanske är något mindre i USA med 115 V nätspänning än här.

Det verkar som om just det där batteriet har några kortslutna celler, och att han strävar efter att få bort kortslutningarna. Samma jobb gör en billig modern s k desulfator mycket bättre och skonsammare med korta kraftiga strömpulser.

I förra veckan fick jag tag på ett litet 20 Ah batteri som hade använts på en åkgräsklippare och bedömts som totalslut, sedan hade det stått ute i minst 3 år. Låg vätskenivå i alla celler och ena kortsidan var uppsvälld och kändes hård. Polspänning omkring 3 V. Jag kopplade in det till desulfator + labbnätaggregat (inställt på 13,6 V , strömbegränsat till ca 1 A, en diod i serie) i torsdags kväll. Det drog aldrig någon nämnvärd laddström utan det var bara desulfatorns strömförbrukning på någon tiondels A som syntes på amperemetern. På fredag morgon kopplade jag bort batteriet, då var spänningen 8,6 V och sjönk ganska snabbt. På fredag eftermiddag nästan 12 V direkt från bortkoppling. Sedan fick det stå över helgen, i går kväll var spänningen 12,3 V direkt efter bortkoppling och vätskenivån hade stigit till strax under plattornas överkant i alla celler utom en där den var ca 5 mm lägre. Det fick stå på oförändrat över natten, i morse hade nivån inte ändrat sig mer så då fyllde jag på vatten till min-strecket i alla celler. Jag har märkt upp den cell som hade lägre nivå än de övriga för att se om den utmärker sig på något sätt senare. Nu väntar jag först och främst på att batteriet ska visa sig få "normal-lågt" inre motstånd, det ser man på att desulfatorn inte längre ger upphov till någon växelspänning över batteriet. En enkel digitalmultimeter visar just nu ungefär 0,5 V om man ställer den på AC, när man har den där desulfatorn inkopplad till ett helt friskt och fullstort bilbatteri blir växelspänningen på sin höjd 10 mV, men om jag kommer ner under 0,1 V på det här lilla och dessutom mycket misshandlade batteriet så börjar jag få hopp om det. Under alla förhållanden ska desulfateringen få fortsätta ett par veckor till. Det blir också intressant att se vad som händer med den hårda och uppsvällda kortsidan.

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #9 skrivet: 15 sep-13 kl 21:05 »
Det här låter sjukt intressant. Berätta gärna hur det går.
Vad heter den aparat som du använder för desufaltisering.

Finns det en möjlighet att du kan gör en liten elskiss på hur din station ser ut?

Nu är mitt projekt egentligen avslutat eftersom jag klarar mig på de 2 mc-batterier som jag rekonditionerat.

De kan säkert bli bättre men de klarar kraven jag har just nu.
Jag ska ta en bild på projektet och posta här senare.

/Fredrik.

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #10 skrivet: 15 sep-13 kl 21:20 »
Här kommer bilden på projektet.
Det är en flyttbar dekor i form av ett hus.
Uppdraget var att få kristallkronan att lysa under en längre tid och inga sladdar fick förekomma.

På bilden till höger syns en lucka i det rutiga golvet.  I luckan syns en radiomottagare som behandlar trådlös dmx.  Uppe till vänster syns 2 dimrar. Varje dimmer klarar 12/24v 6 ampere.  På bilden används led men dimrarna klarar även 80 w halogent glödljus tillsammans.

Uppe till höger ser man de 2 mc batterier som jag behandlat i detta forumet.
De är återvunna från gamla teaterpjäser. Jag hittade dem på vårt lager.
Det kokande batteriet fick tyvärr lämna projektet.

Pjäsen heter Nora och spelas på Folkteatern i Göteborg från den 28e september och framåt.
Kom gärna och titta.


torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #11 skrivet: 15 sep-13 kl 21:20 »
Jag har använt två olika desulfatorer. Dels en sån här http://www.courtiestown.co.uk/index.php/battery-desulphators/built-desulphators/12v-high-power-desulphator.html och dels en kinatillverkad som en kompis hittade på eBay.

Det har inte hänt så mycket mer med batteriet de senaste 5 dagarna. Vätskenivån har stigit ett par mm i de flesta celler, mest i den som hade lägst nivå tidigare och minst i de två yttersta cellerna. Växelspänningen har sjunkit litegrann och är nog ungefär 0,4 V i genomsnitt nu.

sydtobak

  • Inlägg: 778
  • Skogstorpare
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #12 skrivet: 15 sep-13 kl 21:38 »
Ett knep som jag såg på något teknikmagasin på TV någon gång under -80 talet.

-Ladda ur batteriet helt, avsluta med kortsluta polerna med ett spett eller grov järnbit.
-Ladda nu upp batteriet igen, fast med omvänd polaritet.
-Upprepa urladdningen enligt ovanstående
-Ladda igen, fast nu med den rätta polariteten.

Detta skall då rensa blyplattorna från beläggningar som uppstår genom elektrolytprocessen.
En förutsättning lär väl dock vara att inga celler är skadade eller kortslutna.
Har dock dock aldrig prövat detta själv, så inga garantier utlovas.  :P
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #13 skrivet: 15 sep-13 kl 21:46 »
Ett knep som jag såg på något teknikmagasin på TV någon gång under -80 talet.

-Ladda ur batteriet helt, avsluta med kortsluta polerna med ett spett eller grov järnbit.
-Ladda nu upp batteriet igen, fast med omvänd polaritet.
-Upprepa urladdningen enligt ovanstående
-Ladda igen, fast nu med den rätta polariteten.

Detta skall då rensa blyplattorna från beläggningar som uppstår genom elektrolytprocessen.
En förutsättning lär väl dock vara att inga celler är skadade eller kortslutna.
Har dock dock aldrig prövat detta själv, så inga garantier utlovas.  :P

Problemet med den metoden är att det är stor risk att plattorna slår sig och orsakar kortslutningar i cellerna när man gör på det sättet. Och ett annat problem är att man verkligen måste lyckas ladda ur alla celler till 0 V. Det fungerar inte på ett batteri där t ex någon cell är sämre än de andra. Och det fungerar inte heller på ett svårt sulfaterat batteri, eftersom blysulfaten bildar tjocka kakor som är ganska väl elektriskt isolerande, det enda som har en chans att bita på sulfatering är metoder som tar lång tid på sig så att den svaga ström som kan passera genom blysulfaten kan lösa upp den. Skickar man starka strömmar genom ett sulfaterat batteri så går de uteslutande genom de mindre svårt sulfaterade delarna av plattorna.

sydtobak

  • Inlägg: 778
  • Skogstorpare
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #14 skrivet: 15 sep-13 kl 21:51 »
@torbjorn Du har säkert helt rätt, och som jag skrev, jag har aldrig prövat själv.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Kronhjort

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #15 skrivet: 19 sep-13 kl 23:08 »
Måste lägga mig i lite. Jag jobbar i en butik som säljer reservdelar till motorcyklar och måste få säga att batterier är ett mysterium. Hmm var ska jag börja. Det finns lika många tips och åsikter om batterier som det finns folk. Vi går efter de rekommendationer som Yuasa och Varta kommer med plus de erfarenheter egna experiment gett.
Vi börjar med laddaren. Använd en laddare avsedd för motorcykelbatteri och inte en för bilar. C-Teck brukar ha så du kan ställa in vad du ska ladda. "Intelligenta" laddare känner av statusen på batteriet och du kan ha laddaren på kontinuerligt utan att skada batteriet. Nackdelen är att du "förbrukar" antalet laddningar som batteriet kan ta emot. En annan nackdel med "intelligenta" laddare är att de vägrar starta om spänningen är för låg. Vi använder en "korkad" laddare för att få spänningen över 8V och sen sätta på en "intelligent"

MC-batterier tar skada om de står för länge utan laddning. Tillverkarna anger laddning var 14:e dag (ej gelbatteri) om fordonet inte används eftersom det alltid sker en liten urladdning i batteriet. Det är mindre självurladdning desto svalare batteriet förvaras. Går spänningen ner för långt får man skador på blyplattorna och kapaciteten i batteriet blir sämre (sämre startström). Eftersom vi bor i ett uselt mc-land så står hojarna länge utan laddning för att sen inte starta på våren. Dagens hojar med larm, insprutning, ABS mm gör att det ställs högre krav på batterierna samtidigt som mc-tillverkarna vill spara vikt och sätter in för små batterier. Det tråkiga med batteri är att fast du har 13V i batteriet kan du ha usel startkapacitet. Därför har vi i butiken en gammal motorcykel att testa batterier på. Då kan man se hur ett batteri med 13V plötsligt sjunker under 6V på bara några sekunder så fort startmotorn går igång. Det händer att den dyra batteritestaren visar att batteriet är tip top utan att batteriet kan leverera.

Sen har vi undantagen. Varje år har vi folk som säger att de aldrig laddat ett batteri och ändå fungerar det. Grattis! För varje som får det att fungera utan underhållsladdning så går det hundra som det inte fungerar för. Testar du ett batteri direkt efter laddning och läser av effekten så får du ett värde som är sämre än om du sätter på en liten belastning i två minuter innan du gör testet. Batterier ska tydligen skrämmas igång lite för att prestera.

Det brukar stå på batterier hur många amperetimmar det är på. 18Ah innebär ungefär att du kan ta ut 18A i en timme. För ett fordon är detta ganska oväsentligt. Det viktiga är cca värdet. Det visar hur många ampere batteriet kan ge under en kort stund (ska man vara noga så är det olika benämningar beroende på temperaturen). Fordonsbatterier ska ju ge en massa ampere under startögonblicket för att sen inte göra så mycket mer. Andra sorters batteri ska bara driva jämna belastningar som värme eller belysning i t ex en husvagn. 

Oj vad mycket text men om det finns någon läsare kvar så måste jag få avsluta med att vi beställde hem en uppsjö med mirakelapparater som skulle "laga" batterier. Två av manickerna fick liv i batterier som egentligen dödförklarats men det var bara en kortare tid som batterierna kunde prestera. Lite konstgjord andning.
Ovan är som sagt mina erfarenheter och vad som tillverkarna säger. Batterier är ett mysterium. Gelbatterier tar vi en annan gång.


torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #16 skrivet: 20 sep-13 kl 08:22 »
Om man har använt desulfator på ett gammalt dåligt batteri men avslutar behandlingen innan den är klar så får man ofta fenomenet att batteriet visserligen har bra tomgångsspänning men startkapaciteten är mycket dålig. Man ska som sagt ta god tid på sig och räkna med minst två dygn per kg batterivikt.

Det verkar också som om desulfateringen är mest effektiv om batteriet inte är helt fulladdat under tiden, om man kan hålla ögonen på processen så är det lämpligt att låta desulfatorn stå och gå, varvid den förbrukar energi ur batteriet, och koppla in laddning med låg ström först när spänningen kommer ner under 12,0 V. Och då ska det vara mycket lägre ström än vid än normal batteriladdning, kanske 1 eller möjligen 2 A för ett fullstort bilbatteri eller några tiondels A för ett MC-batteri. Stäng av laddningen så snart batteriet börjar komma upp i gasningsspänning, dvs omkring 14 V.

Tänk på att många, speciellt billiga, multimetrar blir konstiga och visar orimliga värden pga spänningspulserna från en desulfator, det vanligaste är att de visar 0,5-5 V mer än verklig spänning då desulfatorn är inkopplad. Jämför gärna med flera multimetrar av olika märken och kolla att de visar lika både med och utan inkopplad desulfator.

krikav

  • Inlägg: 448
    • Hälsingland
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #17 skrivet: 22 okt-13 kl 09:17 »
Epsom salt är detsamma som magnesiumsulfat. Vad det ska i ett blybatteri att göra vet jag inte.

Jag provade samma sak själv med kali-alun och fick det att fungera.
Nu har jag fått reda på varför...

Anledningen att det fungerar är att kali-alun och epsom-salt (och säkert alla andra pulver som det exprimenteras med) bildar SVAVELSYRA då man löser de i vatten.
Dvs, man får ny batterisyra bara.

Om något i den där processen verkligen gör skillnad, så skulle jag tro att det är ursköljningen av batteriet.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #18 skrivet: 22 okt-13 kl 15:47 »
Löser man magnesiumsulfat i vatten får man icke svavelsyra. Jag är inte rädd för att doppa händerna i en lösning av magnesiumsulfat. Däremot har jag svårt att tänka mig att doppa händerna i svavelsyra.

Gemensamt är dock att det finns sulfatjoner i lösningar av dem båda, och även av alun.


krikav

  • Inlägg: 448
    • Hälsingland
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #19 skrivet: 22 okt-13 kl 16:45 »
Härligt med någon som kan lite kemi!
Svavelsyra är väl vatten fyllt av H+ Joner och SO4- joner också?

Varför är det farligt att få på händerna, då KAl+ och SO4- joner går så bra?
Är det just H+ jonerna som är aggresiva?

Marko XD

  • Inlägg: 1
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #20 skrivet: 15 aug-14 kl 17:30 »
Jag har hör att man kan göra rent batteri celler med tvål o vatten i badkar sa en snubbe som jobbar med batterier han sa att han har aldrig gjort Med Epsom Salt  han gör i badkaret med vatten i cellerna och tvål typ disk medel  och  se till att det blir rent noga sa han på bilfirman. jag ska prova det. Jag vet att det funkar fint så prova o se

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #21 skrivet: 15 aug-14 kl 18:29 »
Nja, det skulle jag inte rekommendera. Plattorna i en blyackumulator bör aldrig utsättas för några andra kemikalier än svavelsyra eller vatten. Får man in minsta spår av något salt, tvål eller rengöringsmedel (som säkert bildar salter när de neutraliseras av elektrolyten när batteriet tas i drift) så slutar det alltid med att batteriet får mycket hög självurladdning efteråt, även om det kanske kan visa vissa tecken till funktion.

Har man ett gammalt bilbatteri som man inte får ordning på genom laddning under väl kontrollerade former eller "elektrisk" desulfatering, så lönar det sig inte att arbeta vidare med det. Förmodligen är plattorna redan så mekaniskt skadade (antingen har den aktiva massan ramlat av och lagt sig i botten av cellerna eller också har de svällt pga sulfatering så att separatorer, mellanväggar mm är krossade) att batteriet inte går att rädda. Det bästa man kan göra med ett sådant batteri är att ställa det på hög tills man har fått ihop några hundra kg skrotbatterier, därefter beger man sig till en metallskrotfirma och säljer dem. När högkonjunktur råder och världsmarknadspriset på bly är högt kan man få ganska bra betalt för dem.

En tumregel som jag säkert har nämnt förut i diverse batteritrådar är att om ett gammalt bilbatteri har uppsvällda kortsidor och känns hårt när man trycker på det uppsvällda stället, så är det räddningslöst förlorat. Likaså om någon av polerna sitter löst, står snett eller har börjat tryckas upp ur locket.
Om ett batteri är uppsvällt men mjukt på kortsidorna  så har det förmodligen frusit någon gång. Om batteriet var relativt nytt (max ett par år gammalt) och i bra skick då det frös, så brukar det klara sig. Ett äldre eller misshandlat batteri brukar dock inte alls tåla att frysa.

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #22 skrivet: 20 sep-14 kl 09:59 »
Några fler nämnvärda saker när det gäller gamla bilbatterier:

I årgång 1943 av Teknisk Tidskrift, se  http://runeberg.org/tektid/1943am/ , står det en hel del om problemet med bilar som stod avställda pga kriget och förföll gradvis. En metod som rekommenderades för att långtidsförvara bilbatterier var att ladda det fullt, tömma ur syran, skölja cellerna noga och sedan låta batteriet stå på frostfritt ställe, fyllt med destillerat vatten. Dock visade det sig dels att det bara lönade sig att göra detta med nästan nya batterier (förmodligen var det för stor risk att bottensatsen i cellerna ställde till kortslutning vid tömning av ett äldre batteri), och dels att batterierna obönhörligen förstördes genom sulfatering om det fanns syrarester kvar efter sköljningen. Rätt sätt att skölja var att fylla batteriet med destillerat vatten och byta vatten några gånger, mellan varje byte skulle vattnet få stå ett dygn i batteriet.   Jag antar att det är lämpligt att förvissa sig om att det inte luktar syra om det sista sköljvattnet, och för den delen att kolla att batteriet inte lämnar någon spänning i vattenfyllt tillstånd (annars finns det för mycket joner som kan röra sig i vattnet).

En kollega till mig har börjat fundera på att själv återvinna blyet ur kasserade bilbatterier, och detta av flera skäl. Dels för att den storskaliga hanteringen av batteriåtervinning tycks vara något tvivelaktig ur miljö- och arbetarskyddssynpunkt, dels för att i självhushållaranda ha egen kontroll över så stor del av processen som möjligt och dels för att kunna leverera in rent bly till skrotfirmorna för att få bättre betalt.
Nu är det ju så att bara den lilla blymängden som finns i poler och cellförbindningar består av ganska rent bly som är lätt att smälta om. Plattgallren är däremot tillverkade av s k hårdbly som är legerat med kalcium (eller på äldre batterier antimon). För att tillgodogöra sig det blyet måste man komma på något sätt att skilja ut legeringsämnena.
Och till sist har vi den aktiva massan som är inpressad i plattorna (och som på ett gammalt batteri till stor del ligger nere på botten i cellerna). I bästa fall så består den i ett nytt och fulladdat batteri av blypulver respektive blyoxid, men på ett kasserat batteri utgörs den nog till största delen av blysulfat. Här gäller det att komma på någon effektiv metod att omsätta blysulfat och i viss mån blyoxid till metalliskt bly.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9925
    • Östergötland
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #23 skrivet: 20 sep-14 kl 10:53 »
Jag är väldigt mycket för att göra saker själv och inte känna sig hämmad av en massa påhittade regler och förbud, men att återvinna bly ur bilbatterier skulle jag inte ge mig på.

Det är svårt att få en sådan process ren med enkla medel, och att få någon ekonomisk vinst på det hela är omöjlig om man inte fuskar med miljön.

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #24 skrivet: 02 nov-16 kl 10:40 »
Lite mer desulfateringserfarenheter.

Det kom in 5 gamla bilbatterier på en gång i samband med uppstädning av en gård som var nerlusad med bilvrak. Uppskattningsvis hade ett av dem använts till för ca 2 år sedan och de övriga hade stått för fäfot i 5-10 år.
Efter genomgång av allihop med desulfator är slutresultatet att två av dem nu är i riktigt bra skick (båda hör till dem som har stått i minst 5 år, ett Biltema och ett Tudor), två har dålig kapacitet och hög självurladdning (ett Chloride, ser ut som nytt utvändigt, det är det som har varit i drift senast, och ett Tudor med hårda uppsvällda kortsidor), och ett har flera kortslutna celler (Tudor, det hade mycket låg vätskenivå från början, verkade svara någotsånär på desulfatering men hade dålig kapacitet, kortslutningarna uppstod inom några timmar efter att jag hade fyllt vatten till rätt nivå i det.
Jag såg liknande beteende med cellkortslutning strax efter vattenpåfyllning i ett fritidsbatteri (gult, okänt märke och okänd historik, hittat vid en soptunna på en rastplats) som jag försökte desulfatera i somras.

Men att ha nått framgång med 40 % av det senaste partiet skrotbatterier är ju inte så illa!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9925
    • Östergötland
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #25 skrivet: 02 nov-16 kl 20:57 »
Grattis!

När de är uppsvällda så är de ju faktiskt mekaniskt skadade och då kan det inte vara mycket hopp om dem. Och även om ett sådant batteri skulle gå att få att ta laddning så finns risk att det spricker.

En annan risk med batterier som stått urtagna ur bilar är att solen gör plasten spröd. Har märkt det på vita/halvgenomskinliga batterier.

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #26 skrivet: 02 nov-16 kl 21:21 »
Av de här senaste batterierna var det bara Tudorbatteriet som fick kortslutna celler, som hade stått helt öppet utomhus. Övriga satt på plats i bilar/vrak som stod med stängd motorhuv.
Det kanske är just för att få plasten mer UV-beständig som nästan alla bilbatterier har kraftigt färgad, t ex svart, plast nuförtiden.

Silverhammer

  • Inlägg: 65
    • Skåne
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #27 skrivet: 19 maj-18 kl 09:01 »
Lite mer desulfateringserfarenheter.

Det kom in 5 gamla bilbatterier på en gång i samband med uppstädning av en gård som var nerlusad med bilvrak. Uppskattningsvis hade ett av dem använts till för ca 2 år sedan och de övriga hade stått för fäfot i 5-10 år.
Efter genomgång av allihop med desulfator är slutresultatet att två av dem nu är i riktigt bra skick (båda hör till dem som har stått i minst 5 år, ett Biltema och ett Tudor), två har dålig kapacitet och hög självurladdning (ett Chloride, ser ut som nytt utvändigt, det är det som har varit i drift senast, och ett Tudor med hårda uppsvällda kortsidor), och ett har flera kortslutna celler (Tudor, det hade mycket låg vätskenivå från början, verkade svara någotsånär på desulfatering men hade dålig kapacitet, kortslutningarna uppstod inom några timmar efter att jag hade fyllt vatten till rätt nivå i det.
Jag såg liknande beteende med cellkortslutning strax efter vattenpåfyllning i ett fritidsbatteri (gult, okänt märke och okänd historik, hittat vid en soptunna på en rastplats) som jag försökte desulfatera i somras.

Men att ha nått framgång med 40 % av det senaste partiet skrotbatterier är ju inte så illa!

Intresserad av vilken typ av  desulfator du använder Torbjörn?
samt tillvägagångssätt, när man har konstaterat att inte det är stone dead.
Vilket osökt fick mig att tänka på;
https://www.youtube.com/watch?v=PpTI6SACDP0 :D

torbjorn

  • Inlägg: 11056
    • Medelpad
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #28 skrivet: 19 maj-18 kl 09:35 »
Intresserad av vilken typ av  desulfator du använder Torbjörn?
samt tillvägagångssätt, när man har konstaterat att inte det är stone dead.
Vilket osökt fick mig att tänka på;
https://www.youtube.com/watch?v=PpTI6SACDP0 :D

Jag har använt ett par olika desulfatorer köpta i byggsats från courtiestown.co.uk . Samt en märkeslös kinatillverkad som en bekant köpte på eBay för länge sen.

Kopplar in desulfatorn parallellt med batteriet med korta kablar och är noga med bra förbindelse överallt (riktiga batterikabelskor, pressade ringkabelskor på kabeländar osv, inga krokodilklämmor). Tillför laddström antingen från labbnätaggregat med en diod i serie (för att inte kondensatorer på nätaggregatets utgång ska "svälja" alla strömpulser från desulfatorn), eller från en vanlig enkel ointelligent batteriladdare med ett reglerbart motstånd i serie.  Det kan vara lämpligt att ställa in laddströmmen till ungefär 0,5 A över desulfatorns egen förbrukning (den siffran gäller för ett normalstort bilbatteri, om det är ett mycket litet t ex mc-batteri så får man förstås minska strömmen och vice versa), så att batterispänningen stiger mycket sakta under desulfateringens gång. Det är ingen idé att låta spänningen gå över ca 13,8 V , när gasning börjar i batteriet så ökar ändå dess motstånd för desulfatorns spänningspulser så mycket att desulfatorn inte längre gör någon nytta.  Då kan man stänga av strömförsörjningen och låta batteriet mata desulfatorn tills spänningen har sjunkit ner mot 11 V, därefter kopplar man in strömförsörjning igen osv. Räkna med att desulfateringen tar ett par veckor.

När det gäller vattenpåfyllning bör man tänka på att nivån brukar stiga av sig själv när man börjar ladda ett djupurladdat eller desulfaterat batteri (det gäller "moderna" bilbatterier tillverkade på 80-talet eller senare, och därför står det inget om den här saken i äldre instruktionsböcker mm). Man får alltså INTE fylla vatten till rätt nivå innan man börjar ladda, då svämmar batteriet över senare och syra går förlorad i onödan. Bättre att bara fylla litegrann så det inte är helt torrt i cellerna, när spänningen har kommit upp mot 13,8 V första gången fyller man så det nätt och jämnt syns att det är fuktigt mellan överkant av plattorna.  Först när desulfateringen är klar kan man fylla vatten till rätt nivå.

Silverhammer

  • Inlägg: 65
    • Skåne
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #29 skrivet: 19 maj-18 kl 10:29 »
 Tack Torbjörn för vägledningen :)
 Har hittat ett antal byggsatser,
 och även ganska billiga troligtvis Kina tillverkade versioner på bukten.
Får se om jag har den fritid som krävs för att snickra ihop en eller jag helt sonika köper och testar mig fram.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9925
    • Östergötland
SV: Fördjupning av batteri och laddning.
« Svar #30 skrivet: 19 maj-18 kl 11:08 »
Jag köpte en billig från England efter Torbjörns tips (kommer inte ihåg var) och har kört ihop med en liten solpanel. Har faktiskt fått igång ett par batterier, men det fungerar inte alltid. Fast jag är inte så noga med övervakningen som Torbjörn, så han kanske hade lyckats med fler av mina gamla batterier. Tror jag gav ca 200 kr för apparaten och den har i alla fall räddat två batterier, så rent ekonomiskt har den redan gått med vinst, men framför allt att man lärt sig något känns som den stora vinsten.

Har lite dåligt med tid att bygga egen från grunden, så köpa var ett bra alternativ den här gången.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser