Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge som krampar  (läst 1595 gånger)

tåppon_co

• Finland
Bagge som krampar
« skrivet: 05 sep-13 kl 21:28 »
Hejsan!
Finns det någon här som har erfarenhet av att en bagge krampar, är lite långsam och gärna ligger ner? Våran avelsbagge 3-4 år har blivit lite långsam och verkar helt enkelt inte må så bra. Jag gav honom kalcium (efter råd av vet)  samt selen + e-vitamin samt en multivitamin spruta idag och nu ikväll då jag tittade till honom så såg jag att han krampade, det kom som ett anfall och såg ut precis som då tackor får värkar innan de ska föda. Han krampade en liten stund och sen var han som vanligt, andades väldigt ytligt innan kramanfallet...efter en stund krampade han igen :(
Skriv nu gärna inte att jag ska ta ut en veterinär för JO imorgon måste vi ju nog göra det, men grejen är att veterinärerna i våra områden inte är vana med får och har väldigt liten erfarenhet av får så det blir en del fel... det är orsaken att jag söker råd här...

AnnaMarie

• Södermanland
SV: Bagge som krampar
« Svar #1 skrivet: 05 sep-13 kl 22:02 »
Kan det vara njursten eller urinsten? Jag är inte så bra på sånt där, men har för mig att jag hört att det kan ge krampanfall?

Vänligen/Marie

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-13 kl 02:23 »
   Låter som urinsten..och väldigt plågsamt..Våra distriktare här på gotland har erfarenhet . Men det hjälper ju inte din bagge   :-\
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tåppon_co

• Finland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-13 kl 06:50 »
Ni hade rätt, tack så mycket för hjälpen!
Vet. klämde fram en sten , gav värkmedicin och försökte tömma blåsan (som dock verkade tom) sedan fick han någon medicin som skulle neutralisera blåsan. MEN  :o igår kväll då de fick nattmat såg jag att han krampade igen, så det kanske betyder att han fortfarande har någon sten där.. naturligtvis fanns inte medicinen på apoteket igår så de måste beställa den och får den idag. Hoppas att kramperna går om av medicinen för de sver verkligen plågsamma ut  :'(

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 07 sep-13 kl 09:16 »
Har aldrig haft någon bagge själv som haft urinsten men däremot har jag alltid hört att urinsten kommer tillbaka om man lyckas få bort den. Om en bagge fått urinsten brukar man därför slakta baggen. Tänk på att inte ge baggen kraftfoder, det brukar kunna leda till urinsten.
Åsenfår, hundar och katter

mulleberga

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 sep-13 kl 22:18 »
Har haft en bagge som i våras fick urinsten. Vi fick ta bort honom, eftersom att urinsten alltid kommer igen....tyvärr!!
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

tåppon_co

• Finland
« Svar #6 skrivet: 08 sep-13 kl 08:57 »
Det lät ju verkligen inte lovande  :'( om den alltid kommer tillbaka. Vet gav honom natriumklorid som han ska medicineras med i 3 veckor. Som jag skrev så "krampar" han ännu men medicineringen blev också 1 dag senare pga att apoteket inte hade medicinen i lager.. Han är väl inget att avla med men om han blir frisk får han fortsätta som kompis iaf :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare
Berberis, Radar, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser