Tack för hjälpen allihopa!

sonja på slätten
Tusen tack,

då vet vi bättre nu. Det låter ju till och med som att vår tupp är ganska tystlåten då (än så länge)!
flindra
Inte skriftligt, men muntligt av de i husen närmst, alla har visat sig vara positiva men det där kan man ju aldrig veta förens i efterhand. Vi har dock inte frågat hela kvarteret/så långt som tuppen ev hörs. Vi har byggt på hönshuset under 1 års tid nu som "avkoppling".

Med andra ord så har grannarna/passerande pratat/frågat och funderat mycket kring vad/hur vi byggt och sedan även vad vi ska ha för djur/höns osv. Ibland är det bra att det tar tid! Ett par har redan varit och tittat på hönsen och låtit överraskande positiva och vi har sagt att det bara är att säga till om de tycker tuppen stör. Det folk mest oroat sig över till oss är att det ska lukta illa eller att hönsen ska gå lösa, rymma och skita ner i deras trädgårdar, ljudet verkar dem inte tänkt på, men kanske gör dem det nu. Vår hyresvärd som har en högljud amasonpapegoja är inte det minsta orolig, hen anser att kvarteret är väldigt tolerant och att folk inte lägger sig i varandras göror. Men om de klagar så kommer vi inte envisas med att ha kvar tuppen hur förtjusta vi än är i att titta på honom.
Henrik Penrik Filivilivenrik
Vi låser in dem på kvällen, igår gick de in vid 20 dvs 1 h tidigare än kvällen före och utan massa velande och direkt till sittpinnen, sedan släppte jag ut dem nu på morgonen, men inte före 9:00. Vi täcker över fönsterna med svart plast på kvällen för att fördröja morgongalandet lite, vilket tycks fungera då han galer tidigast 8:30 nu.
På eftermiddagen nu när det är dåligt väder så blir det ev lite ljusfattigt inne eftersom de två trekantiga gavelfönsterna i hönshuset sitter högt upp och huset står intill ett par stora träd. Tack då ska vi börja mata dem inne igen, de senaste dagarna har de bara blivit större och större, de har väl funnit sig lite mer tillrätta tror jag så är det inte pga inomhusljuset så kanske det är att de är så nyinflyttade.
Nina W
Tack vi ska testa att mata dem inne igen och se hur det går.
Utegården på bilden har både marksten och transparent plasttak, samt svetsnät runt om, så där kommer inga djur in (möjligen möss), men vi har sett att när hönsen är inlåsta så leker skatungdomarna utanför nätet med sjöstenen som ligger runt tegelgrunden. Vår ena granne matade viltfåglarna med bröd tidigare så det finns ett gäng halvtama skator här.
Jag la idag märke till att Frank svarar på tågsignalen (går tåg en bra bit ifrån oss men signalen hörs ändå). Det blir "spännande" att se om han svarar på signalen som hörs första måndagen i månaden också.
Stellan_J
Jag kan tänka mig det, nu finns det dessvärre inga ägg, men insisterar grannarna på ägg så ställer jag mer gärna upp på att skaffa ett par hönor för just det ändamålet till nästa år.

Tänkte bygga ett växthus tills dess, så kanske ska man planera någon form av kretsloppshus att ha hönor i vintertid...märkligt vad man kan få mersmak på fjäderfän och byggprojekt!
Vargaa
De närmsta grannarna jobbar dagtid, det finns dock en del äldre som går hemma, men många av de hör dåligt. Det låter som en bra plan!
Ja så är det nog, man blir ju lite småstirrig när man tidigare bott i hyreskomplex där grannar klagat friskt över toalettspolning nattetid, hur man går, när man dammsuger osv.

Så det sitter nog mer i mitt huvud, kan vi hoppas!