Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken tupp ska vi välja?  (läst 2257 gånger)

Vild

• -
Vilken tupp ska vi välja?
« skrivet: 28 aug-13 kl 19:10 »
Vi har tre unghöns och två ungtuppar. Tupparna är nu 3 månader, lite mer, och har precis börjat gala. Nu känns det som att det är dags att ta bort en. Delvis har vi inte så många hönor för dem att dela på och dessutom är vi rädda att grannarna ska börja klaga på galandet. Tänker att två tuppar galer mer än en (?) och för att inte få tuppförbud vill vi störa grannarna så lite som möjligt.

Men vilken ska vi välja? Hur vet vi vilken som har bäst kvalitéer som tupp? Ska man välja den ranghögste? Och hur vet man vilken det är?

Rådvill nybörjare. ::)

sonja på slätten

• Halland
SV: Vilken tupp ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 20:21 »
Vid tre månader är de fortfarande ungdomar,  och vilken som har bäst tuppegenskaper är svårt att avgöra redan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 21:42 »
Vänta. En tupp kan gala mer än tre tuppar om det vill sig illa. Vänta och se.
//Luff

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 23:01 »
Instämmer med övriga. Vänta och se. Det tar tid innan en ungtupp är färdig. Den mesigaste ungtuppen kan visa sig vara den bästa med tiden.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-13 kl 09:44 »
Okej, när tycker ni att man ska ta bort en?
Gick runt i grannskapet igår och ingen jag pratat med har störts av galandet så det är ju ingen brådska för den sakens skull än tack och lov.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-13 kl 12:43 »
Svårt att säga tiden det tar ett bra tag innan man ser vilken tupp som blir bäst. Jag har nyss skickat en blommetupp till sälla jaktmarker fastän jag egentligen skulle behålla honom. Han slogs med Plymothrocktuppen. Till slut ramlade Plymothen ikull men han fortsatte att försvara sig och det slutade med att Blommen springande fick ge sig. Jag tänkte att det blir en bra tupp som kan försvara sina hönor. Men då var han född förra året och var riktigt senfärdig med att utvecklas.

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 29 aug-13 kl 12:53 »
Okej. Jag har som sagt bara 3 hönor. Jag ska köpa fler med tiden men vill inte behöva stressa med det, har precis bokat 2 kycklingar. Är det inte lite mycket med två tuppar på 3 hönor? Eller hur funkar det?

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 29 aug-13 kl 15:52 »
Jag har haft galet många tuppar i år. Jag har slaktat av de flesta och har nu 10 kvar.  Dom yngsta är nu snart 7 mån och de äldsta 1 år och 4 mån.
Jag har märkt att det helt plötsligt har uppkommit ett slags lugn hos tupparna och även hönorna.
Och gammel hönan hoppar ner från sin pinne på dagarna.

Här väljer vi tupp efter snygghet och temperament. Ska även ta bort några av de äldre. Mitt tips är (om det är ok för grannarna) vänta tills det värsta slyngel stadiet är över, om det nu går. Då först märker man hur de kommer att bli i vuxen ålder.

Men det är jobbigt med tuppar i slyngel åldern. Både för hönorna och människorna.

Jag väljer även efter hur de gal. Vissa gal riktigt fint, medans andra bara skriker rätt ut.
Och då behöver man ju vänta lite tills de har rätta rösten. Blir jobbigt att lyssna på en skrikande tupp i flera år.
Vad tror du om det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-13 kl 16:08 »
Okej. Jag har som sagt bara 3 hönor. Jag ska köpa fler med tiden men vill inte behöva stressa med det, har precis bokat 2 kycklingar. Är det inte lite mycket med två tuppar på 3 hönor? Eller hur funkar det?
Det märker Du om Du observerar hönorna. Går dom inte ner från sittpinnen eller blir allmänt stirriga är det för mycket med två. Men det kan vara individuellt, beror en del på aktiviteten på tupparna. Så det är bara att se vad hönorna tycker om läget.

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 29 aug-13 kl 16:57 »
Jag har en höna som kom med tupparna. Hon hänger med dom hela tiden. Sen har jag två hönor som är ca 5 månader som jag tog hem för en vecka sen nu, dom är ngt mindre i stl (svarthöns) men ju äldre. Dom går inte ner från pinnen alls, förutom när dom äter och dricker. Den ena gick ut första dan och sprätte lite men satte sig sen i hönshuset och där har dom suttit sen dess båda två. Jag tvingades fösa ut dom i hönsgården häromdan för att sätta upp ett nytt rede och då mös dom i sandbadet och badade, dom andra hade råkat bli utestängda från hönsgården och traskade fritt ute i trädgården så dom störde inte dom nya då.

Var nere idag och funderade på om det är pga just tupparna som dom nya inte går ut. Tupparna och deras höna har dessutom hängt på så dom sitter också inne och häckar jättemycket på dagarna, dom som annars trotsat alla väder och varit ute jämt. Dom kommer ut då och då och pickar gräs, tex när jag kommer ner för då hoppas dom på godis, men sen ligger dom inne vid matråget. Jag gick ner med lite godsaker vid lunch och för första gången kom en av dom nya ner på golvet för att smaka, men det fick hon inte och inte fick hon dricka heller för den svarta tuppen, eller äta pellets, så hon hoppade upp på pinnen tills dom andra gått ut. Jag vet inte om det är därför dom gamla är inne på dagarna, för att vakta maten? Men dom får i sig mat och vatten, det har jag kollat.

På kvällen är det inget problem inne eller så, dom får alla sitta på översta pinnen och ingen är dum, dom kan sitta tätt ihop allihopa.

Jag hade tänkt starta en ny tråd om detta men nu kanske ni kan svara - vad tror ni det beror på och vad ska jag göra? Avvakta?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 29 aug-13 kl 18:18 »
 Hej!

Hur många dagar handlar det om från att Svarthönsen dit kom och till nu? En vecka. Är de du fick dit först också Svarthöns?
Jag låter alltid mina stanna inne i huset och bekanta sig lite tills de själva känner sig mogna att utforska närområdet. Aldrig fösa ut någon. Allt är ju så nytt för dem och unga är de fortfarande. De vuxna som flyttat in igen är nog bara nyfikna på de nya. Se tiden an. Jag tror nog att det löser sig endera dagen.......Mina unghöns går också alltid längst ut i gruppen och håller ett visst avstånd till de äldre. Inte förrän de är könsmogna vågar de ansluta sig fullt ut och svassar efter någon tupp ;-).
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Vild

• -
« Svar #11 skrivet: 29 aug-13 kl 19:33 »
Svarthönsen har varit hos oss en vecka i morgon kväll, dom andra är blommeblandisar och som sagt 2 månader yngre än svarthönsen. Jag har inte föst ut svarthönsen utan dom har fått sitta där på sin pinne. Har varit inne några gånger om dan och givit dom mat och bekantat mig med dom, i början tyckte dom inte om det men nu kluckar dom och vill ivrigt smaka på det jag tar med, om det så bara är pellets jag bjuder på äter dom gärna ur handen nu. Sitter och tittar på dom när jag får tid, så att jag ser att dom går ner och dricker och äter pellets, och det gör dom. Så jag tror inte att det går någon nöd på dom, som sagt har dom fått ett nytt rede häromdan och det älskar dom. Anledningen till att vi föste ut dom när vi satte upp det var att vi hade en 1,5-åring med oss in och båda vuxna hade händerna fulla så vi tyckte att dom hade det lugnast utanför. Dom satt vid luckan just då så vi puffade dom bara över tröskeln. Men sen har dom fått sitta inne som sagt, vi ger det tid.

Skönt att höra att det kan vara av nyfikenhet som dom andra är inne. :) Tack för ditt svar!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 29 aug-13 kl 22:34 »
När man skaffar nya höns, släpper in halvstora kycklingar eller en ruvhöna vars kycklingar är stora som man släpper tillbaka i hönshuset brukar de gärna sitta kvar på pinnarna. Känner sig antagligen trygga där. Det brukar bli lite kiv och surt innan de nya hönorna hittar sin plats i flocken. Det är övergående men kan tära på nerverna hos hönsägaren.....

Vild

• -
« Svar #13 skrivet: 30 aug-13 kl 12:29 »
När man skaffar nya höns, släpper in halvstora kycklingar eller en ruvhöna vars kycklingar är stora som man släpper tillbaka i hönshuset brukar de gärna sitta kvar på pinnarna. Känner sig antagligen trygga där. Det brukar bli lite kiv och surt innan de nya hönorna hittar sin plats i flocken. Det är övergående men kan tära på nerverna hos hönsägaren.....
Okej. Ja visst vore det roligt att se dom sprätta runt med dom andra, men det ger sig nog med tiden. Samtidigt är det väldigt bra att dom sitter inne för jag får möjlighet att vänja dom vid mig. Jag går ner varje dag och matar dom varpå dom nu lärt sig att jag ofta har med mig godsaker. Dom äter nu ur handen vilket inte var ens i närheten att komma på tal första dagarna. :) Så det gör faktiskt inte så mycket sålänge dom inte sitter där för att dom inte mår bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser