Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag frysa ympen?  (läst 1198 gånger)

Fnixen

• Öland
Kan jag frysa ympen?
« skrivet: 18 aug-13 kl 11:28 »
Började blanda ymp igår och hade tänkt blanda i det i stora kärlet och burka i morgon.

Problemet är att jag just fick veta att jag blir borta på jobb mån-fre.

Kan frugan göra klart ympen och frysa den när den är bra och att jag sen tinar upp den och ympar och burkar till helgen som kommer?

Fnixen

• Öland
SV: Kan jag frysa ympen?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-13 kl 11:34 »
Eller ska jag blanda i ympen redan ikväll och sedan låta kärlet stå på garagdgolvet? Lyfttempen där är ca 17 grader på dagen och betongplattan något kallare.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 18 aug-13 kl 12:47 »
Det är lite oklart vad du menar. Vad är ymp och vad är ympad honung? Att låta frugan göra klart tycker jag låter bäst, men jag är osäker på om den verkligen behöver frysas för att kunna användas nästa helg.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 18 aug-13 kl 12:50 »
Nu läste jag lite noggrannare. Har du möjlighet att värma tappkärlet till ganska exakt 35ºC? I så fall lär du kunna ympa honungen helt klar i tappkärlet och sedan värma upp och tappa senare. Detta har jag dock aldrig provat själv. Att ympa honungen klar i storkärl betyder att den inte går att tappa utan värme efter 12-48 timmar.

Fnixen

• Öland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-13 kl 14:48 »
Då ställer jag ner tappkärlet på garagegolvet och blandar i ympen ikväll. Sen får jag ordna nått sätt att värma den så det går tappa.

Går nog bygga ett isolerat skåp med en glödlampa eller annan värmekälla som styrs via en bra termostat.

Curt

« Svar #5 skrivet: 18 aug-13 kl 14:53 »
Jag hade nog smält ympsatsen till klar flytande och börjat om på nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
LimJans, KurtisQ69

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser