Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Altanbygge utav "färska pinnar"?  (läst 1482 gånger)

RoHe

• Södermanland
Altanbygge utav "färska pinnar"?
« skrivet: 17 aug-13 kl 20:02 »
Hallå i stugorna! Vill först och främst tacka gudarna för forumet, då det hjälpt mig igenom många fundersamma dagar!!

Nu, ännu ett bygge snurrar i skallen. Ett altanbygge, endast golv, ev räcke. tanken är att det ska vara i stort sett gratis, det som kommer kosta är skruv/spik. samt reglar på 2 längsgående sidor, och liknande småsaker.

Tanken är att, jag reglar längs husväggen, samt pallar upp 2,5 meter utåt med tex tegel/natursten/vad som helst, samt pallar upp i mitten, ev på flera ställen så det pallar tyngden av en matglad kille :D tanken är att använda stockar/pinnar med en omkrets på ca 25 cm som golv. hurpass länge håller det, om jag, hyvlar ovansidan till en någorlunda plan yta, alt använder dom som dom är? ett år, fyra år? är det ens värt jobbet? arbetslös, så både tid och lusten finns. Pinnarna/stockarna hämtar jag gratis i skogen, och är samma material jag byggt min gärdesgård med. Då det är gratis, så innefattar i stort sett alla mina ideer detta material. Även tankar på en kommande kaninbur, modell större, men det kommer i en annan tråd. framöver.

Tar tacksamt emot svar!!

/Frid och kärlek. Robert under eken

Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

RoHe

• Södermanland
SV: Altanbygge utav "färska pinnar"?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-13 kl 20:14 »
Det är inte bara snålhet i tanken, men köpt virke på en timrad stuga känns bara, så jävla fel.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 aug-13 kl 20:27 »
Min första tanke är att du är galen.
Men nä det är du säker inte då jag oxå håller på med sådana projekt.

Helt klart att det kan fungera om du behandlar trät med någon slags olja.
Men jag tror att du kommer tröttna på utan relativt snart då vi pratar om dagar kanske veckor att få färdigt brädorna till golvet.

Jag skulle satsat på tryckt virke på golvet så får du en yta snabbt. Sedan kan du i lugn och ro bygga staket, pergola möbler av virket som du samlar från skogen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

RoHe

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-13 kl 20:33 »
Tack för ditt svar!

Om, jag struntar helt i behandling utav stocken, vad tippar du på, är det genomruttet efter vintern? det är alltså inga brädor jag tänkt göra, utan endast slå det plant på ändarna för fästning i reglar. kanske förlänger man livet genom att barka av? det är mest lövträd.

Såhär, om du har lite fantasi, haha,:   ``===`` under `` tecknet ligger alltså reglarna, du ser stocken från sidan. Förlåt. Svårt att förstå min bild i huvudet. :)

RoHe

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-13 kl 20:47 »
kanske, håller det bättre om jag tar hem allt virke nu innan vintern, slänger upp på pall, plåt som tak och låter torka till kommande sommar? vad tror ni, allvetare :)

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 aug-13 kl 21:03 »
Tror att virket, om det ligger ute året runt som golv, är av tunt lövträ och inte behandlas håller max fyra-fem år, troligen kortare om fukt/snö/väta samlas mellan pinnarna. Kan du inte tänka dig pallar, dom ser väldigt råa ut, impregnera/olja dem? Går snabbare att bygga och så kan du kanske lägga upp ett gäng oljade  pinnar/träd som ett glest men något skyddande vackert tak som silar solljuset  ;)
« Senast ändrad: 17 aug-13 kl 21:20 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 aug-13 kl 21:11 »
Ja, 4-5 år är nog max. Men det kommer ju ligga relativt luftigt, och om man barkar av så kan det hålla längre. Men det kommer ju att bli väldigt ojämnt och knaggligt, omöjligt att ställa träfgårdsmöbler på.

Jag rev just en konventionell altan av tryckt virke, och bygger vedbod och traktorgarage av materialet istället  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-13 kl 23:27 »
Beror väl på vad det är för träslag också. Asp står emot röta helt ok, om det ligger luftigt. Ek, förutom splinten, är finemang.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 aug-13 kl 23:47 »
Och angående möbler på ojämna golv: http://www.blekingestol.se/S-index.htm

kurt

« Svar #9 skrivet: 18 aug-13 kl 05:15 »
Det kan ju i alla fall bli en svampodling av altanen

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 18 aug-13 kl 08:34 »
Visste inte att asp var hållbart på det viset men  (kärnvirke) ek är ju känt hållbart (och lärk men det var ju inte lövträ). En bekant fick för sig att bygga ett altangolv med vanligt sågad fur tror jag och ville att golvet skulle påminna om ett båtdäck så golvet hårdlackades - golvet ligger under tak men har ändå rest sig betydligt och blivit svampangripet under lacken då fukt trängt in underifrån och inte kunnat luftats ut pga lacken.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 aug-13 kl 08:42 »
Ja, jag tror faktiskt det är bättre att låta bli lacka. Trä klarar sig ganska bra från röta om det bara får lov att torka ut emellanåt.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 18 aug-13 kl 09:06 »
Ser att du vill framöver ha ideér till kaninburar och kanske du vill bygga egna möbler etc >>http://pinterest.com/teria051070/recycled-pallet-ideas/

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser