Hej
Torpet mitt är i dåligt skick, och få pengar finns. Det är små stegvisa förbättringar som gäller, räddas det som räddas kan, och kanske om jag får fixat lite här och lite där kan det bli bra till slut.
En sida facad, som stått under läckande hängränna, bör bytas, och jag håller på att läsa om hur det ska göras.
Såg då att tilläggsisolering rekommenderas om man ändå byter facad. Är det värt att tilläggsisolera?
Väggen är 3,5 x 2,2 m, med ett fönster i mitten. Innanför är badrummet som jag vintertid har stödvärme i för vattnet (el-element), samt värmer upp mer, några minuter, morgon och kväll.
Det är en utbyggnad från 50-talet, har varit läcka i taket (för flera år sen, torrt nu) och svårt att veta hur träet i taket har det idag. Alltså risk att hela utbyggnaden måste göras om. Men oavsett kommer det att dra ut på tiden, tveksamt om det alls blir gjort.
Det är kalla dragiga väggar i hela utbyggnaden.
Hur mycket dyrare blir det? (med miljöansvarig isolering!)
Vilket alternativ, till tilläggsisolering utifrån, rekommenderar ni?
Jag googlade och letade här på forummet men nu har jag huvudvärk och är bara mer snurrig.
Tack!
Ps Hur svårt är det att installera ny kökspanna och rör till 2-3 element? Kan man 'blåsa ur' gamla rör som finns på plats men stått tomma länge? Är det idioti att göra det? Ds