Du vill absolut ha kvar tuppen...

Vad är det för ras på tuppen och hönsen? Och hur många höns har du? Är det både unga och gamla höns?.
Då blir mitt förslag följande..

...Om vi spekulerar att din tupps beetende beror på att han känner sig osäker och rädd..?? Du tror inte att han är på riktigt aggressiv?.Så skulle jag pröva med att ha honom , på en mindre yta (trygghet) men inte ensam, utan med EN annan höna, bara dom två ihop, under ett par veckor..Jag skulle välja en höna, som är hög i rang, någon äldre, som kan dessutom sätta sig i respekt hos tuppen..Vad tror du om lösningen? Tror du att det kan fungera?.Om du kunde få bara EN höna att bli kompis med tuppen, och få dom att hänga ihop, så tror jag resten kanske löser sig av sig självt..

(hoppas, hoppas..)
Läser att de äldre hönsen verkar det gå bra med..MEN inte de nya, är det unghöns eller ännu yngre höns? (som ej börjat värpa än)
Eller ta en av de yngre hönsen ihop med tuppen? Det viktiga är att de blir helt avskilda, de får varken se eller höra de andra, och att de bara har varandras sällskap. Hur skulle tuppen beete sig i en sådan sitution, tror du? Avsikten är helt och hållet, att försöka få ett band till EN höna, som hellst är lite högre i rang och nån slags ledare.(nån som vågar "uppfostra tuppen " och som samtidigt de andra hönsen lyder)
Hur funkar det om tuppen inte är hos hönsen? Funkar det då bra emellan de äldre och de nya hönsen? Får de nya hönsen då vara med? Du tycker att det är tuppen som är huvudproblemmet?.
En annan variant är tuppen isolerad ihop med äldre ranghög höna OCH en mindre ranghög höna..(nån som är rädd för tuppen)..Med avsikt för att skapa en realation dom emellan och ett band..Kan gå bättre i mindre grupp och på mindre ytor, och problemmet är att tuppen känner sig osäker..Börja bygga upp mindre fungerade grupp och få tuppen trygg i den, sedan utöka vart efter, med fler höns och större ytor..Hur låter det?
När Nisse "jagar" en höna, vad gör han sedan? Han bara springer efter dom? Försöker hacka dom, skada dom? Eller försöker han para sig?.