Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stampat jordgolv med sand, kan det fungera?  (läst 4021 gånger)

mli79

• Skåne
stampat jordgolv med sand, kan det fungera?
« skrivet: 14 aug-13 kl 14:20 »
Jag har ett lite udda byggt tvåvåningshus till mina höns. Ovanvåningen har värprede och sovhylla (mina Brahmor vägrar pinne) och nedanvåningen är idag bara som ett vindskydd med tak (dvs golvet från ovanvåningen), två väggar och sen fritt ut i hönsgården. Nu har jag ju (såklart..) utökat mitt hönsbestånd och tänkte därför inreda nedanvåningen genom att sätta upp väggar med en utgång till hönsgården. Frågan är hur jag ska göra med golv. En tanke är att man lägger cellplast med något skivmaterial över, och sen det sedvanliga spånet. Alternativet är att man låter det vara stampat jordgolv med sand som det är idag, eller blir det för kallt? Tänker mig att sanden kanske fryser lätt. Ett rejält lager med spån istället kanske? Halm?  De sover ju på ovanvåningen och kommer bara serveras mat och dryck nere på bottenvåningen.
Denna vintern var det bara något dygn som de satt inne i hönshuset pga kyla och skitväder, annars går de ut ett par meter tills de når hästarnas ligghall där de har sin dagliga verksamhet.
Kan ju tillägga att jag har 7 hönor och 2 tuppar, och husets golvyta blir 4,5m2 per våning. Med konstant tillgång till hönsgården, och dagtid går de helt fria.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Xoot

• Gäst
SV: stampat jordgolv med sand, kan det fungera?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-13 kl 14:45 »
Ett av hönshusen här, i den gamla ladan, har jordgolv.
Blir ju en del hö att fylla upp med på vintern och så har det varit något år nu. :)

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 aug-13 kl 14:57 »
Hur tjockt lager med halm blir det då? Här är det ju så litet, bara 4.5m. Gillar ju idén med halm just för att det kan ge lite sysselsättning. Bara att slänga ut en näve vete så har de att göra en stund. Och halm har jag gott om eftersom jag använder det till hästarnas ligghall. Men, risken är kanske att det blir fuktigt eftersom deras lilla dörr kommer att stå öppen dagtid?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-13 kl 15:18 »
Fuktigt kan man ju räkna med. Men det botas ofta med lite strö utslängt ovanpå.
Så det fungerar men är ganska tungjobbat när det är dags för städ.

Vintertid mockar vi inte ut alls utan bara fyller på med nytt. Där det är jordgolv.
Som tjockast kanske 20cm lager när vintern når sitt slut.

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 aug-13 kl 15:41 »
Här är utrymmet så litet så att det blir svårt att bara fylla på, så då blir det nog att ha något annat i botten och sen bara lite halm ovanpå som man byter ofta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 15 aug-13 kl 08:49 »
Sandgolv är rätt vanligt i Danmark och funkar förmodligen lika bra här i Skåne.  Läs lite mer synpunkter och funderingar i denna tråden ;)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94157.0
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 aug-13 kl 14:31 »
Ja, jag ser ju många fördelar med sand som underlag, speciellt när det är en sån liten yta. Det jag funderar mest på om det blir för kallt, eftersom det inte finns någon isolering eller golv under annat än bara jordgolv.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 16 aug-13 kl 07:52 »
Jag antar att dina höns sitter på pinne på natten? I så fall är det absolut inget problem med markkyla. Värre är det om man har djur som ligger på marken. Då bör man isoelera med ett tjockt torrt lager halm uppepå sanden vintertid.

Enna annan sak att taänka på är att höns gärna drar råttor och möss och med sandgolv kommer gnagarna och ev rovdjur som tex mink in underifrån om man inte gräver ut en bit, lägger finmaskigt men starkt nät  och sedan lägger tillbaka sanden. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-13 kl 09:19 »
Jag vet inte om ni med "stampat jordgolv" menar samma som jag,  men jag har då aldrig lyckats med det. Hönsen lyckas alltid få sönder den hårda ytan på något ställe och göra "badgrop där,  och då blir det ju hål i golvet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mli79

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 aug-13 kl 10:33 »
Hönsen sover på husets ovanvåning på en hylla, så det är inget problem. Och katten sover i värpredet så råttor har vi inte heller problem med..  ;D och vi har dessutom nät medgrävt i marken under då det från början var ett kaninhägn. Då borde det inte bli problem att strunta i att göra golv då, bara bygga ner väggarna till marknivå och fylla på med sand. Tack för alla svar!

nettanscorner

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 dec-13 kl 22:12 »
Jag har ett lite udda byggt tvåvåningshus till mina höns. Ovanvåningen har värprede och sovhylla (mina Brahmor vägrar pinne) och nedanvåningen är idag bara som ett vindskydd med tak (dvs golvet från ovanvåningen), två väggar och sen fritt ut i hönsgården. Nu har jag ju (såklart..) utökat mitt hönsbestånd och tänkte därför inreda nedanvåningen genom att sätta upp väggar med en utgång till hönsgården. Frågan är hur jag ska göra med golv. En tanke är att man lägger cellplast med något skivmaterial över, och sen det sedvanliga spånet. Alternativet är att man låter det vara stampat jordgolv med sand som det är idag, eller blir det för kallt? Tänker mig att sanden kanske fryser lätt. Ett rejält lager med spån istället kanske? Halm?  De sover ju på ovanvåningen och kommer bara serveras mat och dryck nere på bottenvåningen.
Denna vintern var det bara något dygn som de satt inne i hönshuset pga kyla och skitväder, annars går de ut ett par meter tills de når hästarnas ligghall där de har sin dagliga verksamhet.
Kan ju tillägga att jag har 7 hönor och 2 tuppar, och husets golvyta blir 4,5m2 per våning. Med konstant tillgång till hönsgården, och dagtid går de helt fria.

Jag tycker absolut inte man ska ha jordgolv eller bara lägga halm eller annat på marken. Hönsen ska ha så pass varmt att vattnet  inte ska frysa. Alltså inte under 0 grader.
Hälsn Nettan

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 30 dec-13 kl 00:25 »
Ha ett TJOCKT lager halm på marken, det håller värmen. Du kan ju ha spån underst så inte halmen blir blöt.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Håning

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 dec-13 kl 12:22 »
Nackdelen med jordgolv måste ju vara att rovdjur kan lätt gräva sig in ?

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 30 dec-13 kl 20:24 »
Man kan ju gräva ner nät ganska långt ner i marken.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Håning

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 dec-13 kl 02:11 »
Man kan ju gräva ner nät ganska långt ner i marken.
Helt sant  kom på det när ja redan postat  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser