Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsmognad ungdjur  (läst 2885 gånger)

rimfrost

• Småland
Könsmognad ungdjur
« skrivet: 06 aug-13 kl 15:49 »
Hur länge kan tjurkalvar av mjölkras gå tillsammans utan att det blir bråk?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

bo_i_dala

SV: Könsmognad ungdjur
« Svar #1 skrivet: 06 aug-13 kl 22:26 »

Hej!
Om dom går tillsammans HELA tiden blir det sällan bråk- dom skaffar en rangordning som bibehålls...

Det blir däremot jä..ligt bråkit om du släpper ihop könsmogna tjurar eller en ny till en flock.

Tjurkalvar blir könsmogna (min egen erfarenhet) vid ca 12 månaders ålder- ibland lite tidigare- men läs länkar nedan

http://www.lantbruksforskning.se/?id=7113&cid=7286&catid=2254&limit=300

http://svenskmjolk.se/Global/Dokument/EPi-tr%C3%A4det/Mj%C3%B6lkg%C3%A5rden/Djurv%C3%A4lf%C3%A4rd/Dikons%20fruktsamhet.pdf

mvh/ bosse

Ek

• Västergötland
SV: Könsmognad ungdjur
« Svar #2 skrivet: 07 aug-13 kl 09:47 »
Intressant fråga som är knepig och svara på.Jag föder upp köttrastjurar men har även fött upp mjölkrastjurar.En del omgångar är hur lungt som helst aldrig något bråk utöver det normala gnabbet.Men en del.. det börjar oftast vid 15-16 mån.Då kan det bli rätt jobbigt .Det verkar oftast vara att dom ska utmana den högst rankade. Ibland gör dom upp sen är det lugnt ibland tar det aldrig slut.Dom blir så dumma i huvet att dom knappt kan äta utan går och vaktar på varann..Även att dom är halta med jämma mellanrum.Då är det rätt gott när dom går till slakt.Ibland blir det lugnt ibland börjar det om med nya utmanare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser