Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskiner i skogen  (läst 14520 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Maskiner i skogen
« skrivet: 03 aug-13 kl 23:56 »
Vad har ni för maskiner i skogen?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

TW

• Finland
SV: Maskiner i skogen
« Svar #1 skrivet: 04 aug-13 kl 21:04 »
För husbehovsvirke och husbehovsved:
-Traktor Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 med Palmu-hytt utan hyttvärme. Den är extrautrustad med bottenpansar och en löstagbar skyddsgrind framför kylargrillen och en löstagbar verktygslåda för huggarverktyg och en hållare för ett järnspett.
-Skogskärra fabrikat Gisebo 6 ton med boggi. Extrautrustad med utdragbar bakbanke. Hur gammal den är vet jag inte men troligen 1960-tal.
-Vajerkran Normet från mitten av 1980-talet. Exportversionen med broms på trumman och manövrering med lina. Extrautrustad med bomsväng och en låda för lunningskedjorna.
-Motorsåg Husqvarna 353 några år gammal.

Bilden togs före vi extrautrustade vajerkranen och före bottenpansaret kom på plats under traktorn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 aug-13 kl 21:10 »
Jag har en hemmabyggd minitraktor med kadettmotor och bakaxel från folkvagn för dubbel nedväxling. 100cm bred så man tar sig fram var som helst. Jag sågar upp veden till kubbar direkt i skogen och lastar i en kärra som lastar ca. 1 kubik. Fungerar ypperligt bra. Kostade småpengar att köpa och drar nästan ingen bensin.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-13 kl 21:22 »
Fyrhjuling Yamaha Kodiak 400 kubik, årsmodell 90-tal + XYZ griplastarvagn.

Tar sig fram överallt i princip, inget direkt behov av att fälla för att göra väg om det inte är riktigt jäkla tätvuxet.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-13 kl 21:44 »
Okej, jag har just köpt en traktor (MF 35x) från 62. Kan den vara bra i skogen?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 aug-13 kl 21:55 »
Okej, jag har just köpt en traktor (MF 35x) från 62. Kan den vara bra i skogen?
Den funkar nog, bar adet är bra däck eller kedjor på så. Vad har du för vagn eller vad funderar du på?

Akta tummarna bara om du kör i skogen med den.. Kör du på en stubbe och har tummarna innanför i ratten så finns risk för att du slår av dig tummen, eller iaf ur led.. Så inga fingrar innanför ratten och ingen styrkula monterad på ratten. :)

Men de där är ju smidigar på så sätt att de har ju en jävla bra svängradie, det är ju ett stort plus i skogen.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 aug-13 kl 09:25 »
David brown 995 och griplastarvagn från 1983 med dubbelram.
Räcker bra för mina behov men hydraliken kunde vara snabbare.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 aug-13 kl 09:40 »
Jag har en hemmabyggd minitraktor med kadettmotor och bakaxel från folkvagn för dubbel nedväxling. 100cm bred så man tar sig fram var som helst. Jag sågar upp veden till kubbar direkt i skogen och lastar i en kärra som lastar ca. 1 kubik. Fungerar ypperligt bra. Kostade småpengar att köpa och drar nästan ingen bensin.
Gör som du fast med fyrfoting och motorsåg

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 06 aug-13 kl 22:42 »
Tack för svar! Jag har ganska bra däck på dem. Vagn har jag inte hittat någon ännu, ska först köpa en plog så vi kan ha höstbruk. Jag har en stihl 171 motorsåg också, och en Husqvarna röjsåg. Om man köper skog, brukar det bli bra ekonomisk avkastning på den?

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 07 aug-13 kl 17:03 »
35an har ganska låg frigångshöjd under vilket gör att den går dåligt i blockterräng och så gäller det att akta tummarna för ratten precis som på alla andra gamla traktorer. Om man vill kan man eftermontera servo och då minskar risken för brutna tummar.

Förutsatt att den har störtbåge eller hytt och bra bakdäck och förutsatt att du skaffar ett par rejäla piggkedjor är den en riktigt bra skogstraktor inom sina begränsningar.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 aug-13 kl 20:05 »
 Gremo 950 från sekelskiftet med Loglift 51 och dubbelutskjut. Inte särskilt alternativt  men effektivt.

clarro

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 aug-13 kl 22:41 »
Tack för svar! Jag har ganska bra däck på dem. Vagn har jag inte hittat någon ännu, ska först köpa en plog så vi kan ha höstbruk. Jag har en stihl 171 motorsåg också, och en Husqvarna röjsåg. Om man köper skog, brukar det bli bra ekonomisk avkastning på den?
som sagt..har35an funkar i hyfsad terräng..men är ingen höjdare,för lätt ,både fram och bak,ingen servo och dålig frigång..men med broddkedjor och bra framdäck klarar du dig nog hyfsat om du undviker dom värsta ställena..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

ssandby

« Svar #12 skrivet: 11 okt-14 kl 22:39 »
Har fått igång en MF35 och vill småplocka i skogen. Tänker skaffa en el-vinsch för att dra fram vindfällen mm. Hur stor dragkraft fordras? Räcker strömmenn? Fästa bak?
Har jag tänkt rätt?

hans

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 12 okt-14 kl 07:14 »
Oj någon hade visst en 35x den exclusiva varianten med diffspärr en jättebra traktor i inte allt för svår terräng skaffa en vajerkran istället för elvinch och en lättare mindre boogie kärra, givetvis är kedjor och bra däck a och o då vikten på traktorn är problemet ibland och fördelen i bland.Jag har ford 5600 vajerkran liten hemmabyggd boogiekärra,jag har en stor gisebo skogskärra med fällbara stakar oerhört manlig men hopplöst stor otymplig och lång när man skall hämta lite ved.Jag skulle vilja ha en skogstraktor med kran på taket jag tror det skulle passa mig bra som bara hämtar ved kanske en 35x.......   

MagnusH

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 okt-14 kl 07:00 »
Skaffa en vajerkran, så kan du vinscha loss traktorn när du fastnar, och dra fram och lyfta upp veden på kärran.

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 01 nov-14 kl 16:25 »
MF35x har en likströmsgenerator av Lucas fabrikat och som vi alla vet så var det Lucas som uppfann mörkret ;D  Generatorn ger knappt ström tillräckligt för en extra arbetslampa och knappast så det räcker till en elvinsch.

Om du hittar en vajerkran med broms men utan bomsväng så får du mycket mer uträttat än med någon elektrisk leksak. Bromsen är en säkerhetsdetalj som jag personligen inte skulle vilja vara utan även om somliga andra kör utan broms. Bomsväng kräver dubbelverkande hydrauluttag på traktorn och om din 35a inte är extrautrustad så har den bara enkelverkande hydrauluttag om du inte tilläggsutrustar den och det är en litet krånglig operation.
Antifacist.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #16 skrivet: 02 nov-14 kl 20:25 »
Vajerkran utan bomsvängning är hopplöst, det brukar gå att leda in returledningen till påfyllningsskruven eller liknande, gick på min gamla viktor iaf!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 02 nov-14 kl 21:33 »
För den som tål nånting, iaf lite vind och snö innanför kragen
  ;D
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1875
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 nov-14 kl 22:33 »
Bomsväng kräver normalt sett endast enkel plus retur som bladhis antyder. Vilket inte är någon större konst.

Mycket snygg TiB. Hade jag gärna haft.

tomtefrej

« Svar #19 skrivet: 09 nov-14 kl 17:17 »
Nordsvensk brukshäst utan spel å svängbar bom fungerar bra tar sig fram nästan över allt har aldrig behövt bärgning en enda gång än. på sommaren klipper dom gräs så vi inte växer inne av buskar. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser