Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädhus för höns  (läst 2244 gånger)

treeteller

• Skåne
Trädhus för höns
« skrivet: 26 jul-13 kl 22:47 »
Jag brinner av en idé att  bygga ett trädhus för mina 7 höns. Undrar vad ni tror om detta?
Det ska byggas in i några uppstammade rhododendron ca 3 m höga. De ger skydd även vintertid. Stammarna går i krokar och kommer att bli fina sittpinnar.
Själva fasaden ska byggas av bistål, 3 cirklar, böjt i en rund form som ett solur (där en trädstam utgör själva pilen, om ni fattar). Det byggs rakt in i trädet och hänger på några av grenarna. Jag lägger hönsnät runt hela formen och flätar sedan in grenar, jag hade tänkt av bambu med bladen kvar, så det blir nästan som ett tunt vasstak. Överst ett hål med "mössa" för ventilation, typ teepee. Undersidan täcks inte alls utan har bara hönsnätet, så hönsskiten kan falla rätt ner på marken. Ingång underifrån via en gren, genom en lucka.
Mest kommer det kanske att likna ett getingbo. Eller en gammaldags bikupa såna man kunde se i Kalle Anka förr.
Detta är bara själva sovhuset. Hönsen går sedan fritt runt om i trädgården.
Blir det bra kunde man lätt göra flera, så de kunde flytta runt när rabatten under kändes färdiggödslad.
Vad tror ni om det här uppslaget? Några idéer att tillföra?

Roots

SV: Trädhus för höns
« Svar #1 skrivet: 26 jul-13 kl 23:02 »
säger bara wow!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 jul-13 kl 23:25 »
Låter som en naturhärmande idé.  Ungefär så bor de ju i det vilda, fast utan skydd mot rovdjur och väder, eller hur?  Men är inte rhododendron giftigt?  Hur blir det när busken växer?

Om du verkligen gör det, så visar du oss bilder sen, snälla?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

treeteller

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jul-13 kl 23:43 »
Ja @trollmor tanken var just att utgå från hur de har det i det vilda.
Oj, jag vet inte om rhododendron är giftigt. Måste kolla det. Tack för påpekandet!
Det är mer som små träd än buskar och de växer ju bara i ytterspetsen av grenarna så insidan och grenverket där ska nog inte förändras så mycket mer än i tjocklek.
Förresten kan det ju byggas i vilket träd som, jag nämnde rhododendron eftersom det verkar så lämpligt just i min trädgård.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-13 kl 10:10 »
det är giftigt men hönsen äter det inte

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 27 jul-13 kl 11:44 »
det är giftigt men hönsen äter det inte
Så bra!  Jag tänkte mest på om det avges ångor inne i deras bostad.  Men det är väl värst från blad och blommor antar jag.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 jul-13 kl 08:31 »
Kan vara en kul ide till sommarhus men nätbotten och upphöjt från marken låter väldigt kallt och dragit på vintern så då bör de nog ha en annan med vinteranpassad boning. Angående att flytta runt lösa höns mellan olika hus så lär det inte funka så himla bra. Höns är vanedjur och går hem till sitt hus när det är kväll. Stänger du "deras" hus och öppnar något  annat så lär de inte gå dit utan sitta kvar och tjura utanför de gamla ;)

Ska man flytta runt höns så måste man ha någon typ av "hönstraktor" eller flytta samma hus endast en liten bit i taget.

Kan tillägga att 100% nät/spaltgolv inte är tillåtet i Sverige men det kan hända att man godkänner det om hönsen bara har det i nattkvarten och är lösa ute hela dagarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-13 kl 08:42 »
Så höns är hemkära?  Hur långt ifrån sin bostad går de "normalt"?  Kan man bygga en vinterbonad bostad och en luftig sommanbostad åt dem inom deras "normala aktionsradie"?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 28 jul-13 kl 09:24 »
Så höns är hemkära?  Hur långt ifrån sin bostad går de "normalt"?  Kan man bygga en vinterbonad bostad och en luftig sommanbostad åt dem inom deras "normala aktionsradie"?

Det kan man ju göra men, hönsen går hem till sitt vanliga hus på kvällen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jul-13 kl 09:28 »
Även om det är stängt, och det finns ett alternativ inom deras område?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 28 jul-13 kl 09:31 »
Ja, antagligen sätter de sig bara utanför det gamla som Azoo-Lina var inne på ovan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hånung

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jul-13 kl 15:15 »
Har hönsen blivit stadsbor månne då dom ska ha två bostäder   ;)

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 28 jul-13 kl 18:38 »
Snarare norrlänningar i så fall.  Sommarlagård och vinterlagård.  De kunde ligga ganska nära varandra.  Djuren bodde i den ena, och människorna gjorde grundligt rent i den andra.

hånung

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jul-13 kl 18:48 »
Snarare norrlänningar i så fall.  Sommarlagård och vinterlagård.  De kunde ligga ganska nära varandra.  Djuren bodde i den ena, och människorna gjorde grundligt rent i den andra.
Det år du nog ge länk på  ;D

treeteller

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 29 jul-13 kl 01:20 »
Tack för alla synpunkter! Det här med bofastheten tål att tänkas på. (fast jag har i i f sig varit med om att hönsen flyttat självmant, i vintras flyttade de in på min köksveranda. )
Nu tänkte jag nog att trädhuset skulle vara mer som ett tillfälligt sommarbo för vissa särflockar, som nu t ex har jag några köpekycklingar som ännu inte assimilerats i den vanliga hönsgården där de blir trackade. när alla går lösa i trädgården går det fint, men när de ska sova, nix.
Jag lovar skicka bilder efterhand!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 29 jul-13 kl 10:47 »
Vill man byta bostad till hönsen så går det om man kan stänga in dem i nya bostaden med en mindre rastgård under ett par dagars tid. När de fattat var de ska sova så kan man släppa ut  dem och då går de in i sitt nya hus.

Hur lång höns rör sig från hönshuset beror på flera faktorer. Ras (stor skillnad mellan olika raser i försök), om det finns tupp i flocken (tupp ger trygghet), om de började få komma ut som unga (höns som är vana utehöns från unga ålder rör sig över större ytor), terräng (höns gillar skydd och undviker för stora öppna ytor) och väder (individbaserat vissa hönor gillar inte dåligt väder men de ranghöga "bestämmer"  ;) )

I ett försök gjorda så skiljde sig avstånden som hönsen rörde sig från hönshuset mellan 17 och 800 meter i de olika försöksgrupperna!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser