Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselhantering  (läst 2101 gånger)

Vild

• -
Gödselhantering
« skrivet: 19 jul-13 kl 10:30 »
Ni som har höns i bostadsområde (eller andra också), hur hanterar ni gödseln efter era höns?
Hur många höns har ni?
Om ni komposterar - Hur är komposten utformad? Hur stor är den? Hur sköter man en sån kompost?
Vad använder ni för strö?

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Gödselhantering
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 10:53 »
Jag bor iofs på landet men jag har torv..tycker de är bra

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 12:03 »
Jag bor också på landet men på en gata med grannar.
Hur tar hanterar du gödseln och torven? Lägger du det i en kompost?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 19 jul-13 kl 13:33 »
Bor på en gata med granne ena sidan. Strör med sånt som är gratis, t ex hyvelspån hos hönsen men köpt halm hos kaninerna. Lägger i tunna ett tag sen ut på landet bredvid grannens staket.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 jul-13 kl 15:07 »
Jag samlar all gödsel från mina 6-7 höns i en varmkompost, det luktar inte nåt särskilt av det. Jag tar med lite strö från golvet, skrapar gödselbrädan under sittpinnarna varje dag och plockar det mesta av bajset från gräsmattan (villaträdgård i tättbebyggt område) och hönsgården 2-3 ggr i veckan. Tidigt på våren tömmer jag komposten på all gödsel och strör ut i köksträdgården innan det fräses ner där. Alla grönsaker växer jättebra av det!

MVH Rosita zon 1

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-13 kl 21:26 »
jag lägger allt på hög och gör jämt inget med det. Har ca 100 djur i dagsläget men det är sommar nu så det blir inte så jätte många skottkärror per månad men i vintras blev det ca 15 per månad och överfulla var dom då. Använder endast gratis strö som kutterspån/övrigt spån från träslöjden på skolan och gammalt hö som kommer räcka i minst 10 år och sågspån som jag torkar efter vedmaskinen

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare
DrMerkwurdigliebe, Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser