Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför drar de inte upp några drottningceller?  (läst 1754 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
Varför drar de inte upp några drottningceller?
« skrivet: 16 jul-13 kl 22:02 »
Jag gjorde två avläggare för ungefär tio dagar sedan.

I avläggarna satte jag tre tomramar, fyra ramar med yngel av olika ålder, en pollenram och två foderramar. Dessutom påsittande bin på de fyra yngelramarna plus lite till. Kollade igen efter en vecka men då hade de inte dragit upp några drottningceller.

"Antagligen var ynglen för gamla" tänkte jag och satte därför i fredags in ytterligare en ram (tog bort en foderram och en tomram och gav dem Ambrosia och vatten) med mycket spätt yngel. Kontrollerade återigen idag men ingen av de två avläggarna hade heller då dragit upp någon drottningcell.

Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra och vad har jag gjort fel?

mars146

SV: Varför drar de inte upp några drottningceller?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-13 kl 22:51 »
Du kanske skall tillsätta en parad drottning.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-13 kl 23:01 »
Du kanske skall tillsätta en parad drottning.

Eh, ja... Men det är ju det jag INTE vill göra, utan att de ska dra upp en egen och jag vill veta vad jag gjort för fel och varför det inte fungerar.

mt_knot

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 jul-13 kl 23:52 »
Kan ynglen vara för gamla/stora? De avläggare jag gjort har haft ägg att dra upp drottningar från och det har funkat.

Johan

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-13 kl 02:02 »
Har ingen svar  >:( det kan bli så ibland, har en som har trilskat i flera veckor och har flyttat över ramar med egg och yngel utan att de drar fram celler, gott om bin i alla ålder och ingen puckel yngel  :-\

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-13 kl 10:20 »
Kan ynglen vara för gamla/stora? De avläggare jag gjort har haft ägg att dra upp drottningar från och det har funkat.

Johan

Ja, det var ju det jag misstänkte och som jag skrev tidigare, därför satta jag ju in ytterligare en ram med mycket spätt yngel men inget hände...

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-13 kl 10:21 »
Har ingen svar  >:( det kan bli så ibland, har en som har trilskat i flera veckor och har flyttat över ramar med egg och yngel utan att de drar fram celler, gott om bin i alla ålder och ingen puckel yngel  :-\

OK...  :(

Någon annan som kan ha en aning?

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-13 kl 10:35 »
Jag har inte haft detta problemet, men prova att bara ha en ram yngel. Det kanske kan få dom att starta upp då de "ser" att de har dåligt med yngel. Förstärk upp med fler yngelramar efter du fått drottningceller.
Som sagt, ej provat, bara en idé.
Lycka till!
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 17 jul-13 kl 10:45 »
Har för mig att Olof var inne på att det var fel ålder på bin, för lite ung bin i kupan.

Fast i den starka avläggare jag gjorde var det gott om ung bin+4 ramar med äg och yngel i olika stadier, ska titta till den i dag igen efter jag satt i en till ram med ägg och yngel i helgen.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-13 kl 10:51 »
Har för mig att Olof var inne på att det var fel ålder på bin, för lite ung bin i kupan.

Fast i den starka avläggare jag gjorde var det gott om ung bin+4 ramar med äg och yngel i olika stadier, ska titta till den i dag igen efter jag satt i en till ram med ägg och yngel i helgen.

Jag hade bin i olika åldrar i lådorna, påsittande bin på yngelramarna och nerskakade bin från skattlådor...  ::)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-13 kl 11:15 »
 ;D De kanske gör det för att håna oss bi odlare och visa vem som beestämmer  ;D

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 17 jul-13 kl 11:18 »
För några år sedan hade jag ett som inte ville hela sommaren, en ny drottning gick där och sjöng och pep hela sommaren, till slut tröttnade jag och köpte en parade drottning, men då kom hon igång så det fick bli en avläggare till  ;D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 17 jul-13 kl 12:43 »
Det som hänt mig ett par tillfällen när jag har odlat nöddrottningar är att jag fått någon sorts hybrid mellan arbetsbi och drottning. De blir uppvaktade av arbetsbina, är stora som ett smalt arbetsbi, producerar feromoner som blockerar äggläggande arbetsbin men inget mer händer på hela sommaren. Vi ett tillfälle gick det två sådana hybrider i ett samhälle, utan att bråka. De har varit så små så jag tvivlar på att de går att sila fram.

I en nyskapad avläggare borde ju inte detta kunna hända, men med bina vet aldrig säkert.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 jul-13 kl 13:15 »
Det som hänt mig ett par tillfällen när jag har odlat nöddrottningar är att jag fått någon sorts hybrid mellan arbetsbi och drottning. De blir uppvaktade av arbetsbina, är stora som ett smalt arbetsbi, producerar feromoner som blockerar äggläggande arbetsbin men inget mer händer på hela sommaren. Vi ett tillfälle gick det två sådana hybrider i ett samhälle, utan att bråka. De har varit så små så jag tvivlar på att de går att sila fram.

I en nyskapad avläggare borde ju inte detta kunna hända, men med bina vet aldrig säkert.

Jag får väl köpa ett par drottningar och tillsätta helt enkelt.

Är det något särskilt att tänka på i så fall om det är som du beskrev eller om det finns bin som producerar puckelyngel?

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser