Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa förrådsbod  (läst 3056 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
Köpa förrådsbod
« skrivet: 13 jul-13 kl 22:30 »
Jag har blivit erbjuden att köpa en förrådsbod där jag kan ha mina biodlingssaker. Idag används boden av en äldre biodlare som ska sluta med bin och han vill nu sälja den till mig. Boden står redan på plats i ett skogsbryn i närheten av en bondgård. Bonden är väldigt positiv till bin och biodling och upplåter förutom platsen också gratis el via isolerad utekabel till boden från en maskinhall.

I boden, som är en gammal militärbod, ca 2x4 m, finns plats för förvaring av lådor, bottnar osv och i dagsläget står där en eldriven treramarsslunga som är tio år gammal enligt säljaren (vilket säkert betyder MINST tio år). Boden köpte han för 500:- av försvaret och har lagt in ett enkelt laminatgolv på ena halvan och satt in två små fönster.

Köpet skulle omfatta bod med slunga och den utrustning som han nu har stående där, utrustning som jag tycker är mest skräp.

Begärt pris för detta var först 10 000:- men det sa jag var för dyrt. Då sänkte han själ priset till 8 000:- med slunga, 5 000:- utan. Även detta tycker jag är för dyrt.

Vad tycker ni andra är rimligt att betala?

Platsen är toppen och jag skulle gärna ha mina bin där och all utrustning i anslutning till bina (i dagsläget i en källare i stan, en mil från bina) men tycker att priset är rejält tilltaget. Ägaren har ju inte direkt haft några jätteutlägg, äger inte marken och verkar inte inse att saker blir äldre och tappar i värde...

Hur skulle ni gjort och vad skulle ni sagt till säljaren?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Köpa förrådsbod
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 22:34 »
Vad är det för märke på slungan och vilken format tar den?

Kan du betala i honung?

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 22:39 »
Om boden är vettigt, torr, ren och användbar. Du kan vara där långsiktigt? Slungan vettigt skick?

Jag tycker inte det låter fasligt dyrt. Att han köpt boden för fem hundra spelar väl ingen roll om den är välhållen och ligger på ett ställe där du kan bedriva biodling? Det är ju liksom ett annat marknadsvärde då.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 10:44 »
Vad är det för märke på slungan och vilken format tar den?

Kan du betala i honung?

Jag har inte tittat närmare på slungan, så jag vet inte vilket märke det är och därmed inte heller vilka format den tar.

Betala i honung... Nä, det  kommer inte på fråga!

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-13 kl 10:51 »
Om boden är vettigt, torr, ren och användbar. Du kan vara där långsiktigt? Slungan vettigt skick?

Jag tycker inte det låter fasligt dyrt. Att han köpt boden för fem hundra spelar väl ingen roll om den är välhållen och ligger på ett ställe där du kan bedriva biodling? Det är ju liksom ett annat marknadsvärde då.

Tja, torr verkar den vara. Ren, ja det är ju relativt. Inte lika rent som hemma men renare än en ladugård eller ett uthus. Användbara, ja det går ju att förvara saker i den och gubben har ju slungat där. Problem med takhöjden dock. Då jag är närmare två meter och innertaket ligger någonstans på 1.85 - 1.90 så är det ju knappast optimalt!

Om med att vara där långsiktigt menas med att jag får vara kvar utan att bli undanskuffad eller ge plats åt någon annan så är svaret ja. Slungan är nog i vettigt skick, har inte tittat närmare på den än faktiskt.

Att han köpt boden för femhundra spelar visst roll. Jag tycker inte att det känns något vidare att betala tio gånger hans inköpspris för 20 år sedan bara för att han lagt in ett plastgolv och satt ditt två små fönster. Det finns liksom inget som berättigar det höga priset i förhållande till vad han gjort med det som i princip är fyra väggar med tak och golv. Förvisso skulle det vara praktiskt för mig, men ändå inte rimligt i förhållande till varken inköpspris, skick, ålder eller underhåll.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 11:10 »
Tja, allt är relativt. Femhundra fick man ganska mycket mer för för tjugo år sedan och han kanske dessutom fick den för ett billigt pris? Ska du köpa en liten bod i den storleken idag så kostar den utan vidare fem sex tusen, utan plastgolv. Sen ska du transportera den, hitta plats att ställa upp och montera. Det är arbete som många inte gärna skänker bort.

Jag tror du framförallt ska ställa dig frågorna, vad ger dig boden, i sparat utrymme, intjänad tid etc. och därefter vad dessa tillgångar är värda för dig och för hur lång tid din eventuella investering ger dig dessa tillgångar. Det är ju faktiskt mycket mer relevant för dig än om han köpte boden 500 eller 50 000 kr. Bara för att han får bra betalt, jämfört med ett inköpspris för 20 år sedan måste ju inte betyda att du gör ett dåligt eller dyrt köp.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jul-13 kl 11:15 »
Man kan väl inte kräva att ta del av gubbens goda affär för 20 år sedan. Lyckost honom.
Detsamma gäller f ö motsatsen i form av onödiga utgifter och dåliga affärer. Där talar man om "sunk costs"
Det enda intressanta är vad sakerna är värda just nu.

Varningsflagga om bonden och hans "gratis" el och markupplåtelse. Sådana överenskommelser gäller sällan för evigt.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jul-13 kl 11:15 »
Tja, allt är relativt. Femhundra fick man ganska mycket mer för för tjugo år sedan och han kanske dessutom fick den för ett billigt pris? Ska du köpa en liten bod i den storleken idag så kostar den utan vidare fem sex tusen, utan plastgolv. Sen ska du transportera den, hitta plats att ställa upp och montera. Det är arbete som många inte gärna skänker bort.

Jag tror du framförallt ska ställa dig frågorna, vad ger dig boden, i sparat utrymme, intjänad tid etc. och därefter vad dessa tillgångar är värda för dig och för hur lång tid din eventuella investering ger dig dessa tillgångar. Det är ju faktiskt mycket mer relevant för dig än om han köpte boden 500 eller 50 000 kr. Bara för att han får bra betalt, jämfört med ett inköpspris för 20 år sedan måste ju inte betyda att du gör ett dåligt eller dyrt köp.

Nä, det är ju faktiskt helt sant... Bra tänkt, så hade jag inte tänkt riktigt förut, tack!  ;D

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jul-13 kl 11:17 »
Man kan väl inte kräva att ta del av gubbens goda affär för 20 år sedan. Lyckost honom.
Detsamma gäller f ö motsatsen i form av onödiga utgifter och dåliga affärer. Där talar man om "sunk costs"
Det enda intressanta är vad sakerna är värda just nu.

Varningsflagga om bonden och hans "gratis" el och markupplåtelse. Sådana överenskommelser gäller sällan för evigt.

Även detta är ju helt sant...  ::) Hur ska jag tänka då tycker ni, hur bör jag agera?  ???

claesdahlgren

• Startar sommaren 2013 min biodling..
    • Västerbotten
    • Claes Dahlgrens tankar från ett fluster
« Svar #9 skrivet: 14 jul-13 kl 12:00 »
Problem med takhöjden dock. Då jag är närmare två meter och innertaket ligger någonstans på 1.85 - 1.90 så är det ju knappast optimalt!

Enligt mig, som också är lång är takhöjden ett problem. Kommer du orkar jobba inne i boden? Hur mycket tid kommer vara där inne vid alla moment? Kan du höja taket för en bättre arbetsmiljö? osv.
Jag tycker priset låter ok, en ny bod ligger kring 10000 men får du problem men nacke/rygg för att taket är för lågt, eller att du inte kan göra tex lyft säkert känns det väldigt dyrt..
/Claes

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 14 jul-13 kl 12:40 »
Jag vill inte uttala mig om "värdet" på en bod som är 20 år gammal eller mer, utan att veta dess konstruktion, brist på isolering,  takbeläggning, reparationshistoria och en massa annat. Ännu mindre prissätta en motsvarande ny bod.

Men kan man inte stå rak och jobba i den DÅ blir det jobbigt! Och som köpare är det bara bodens värde för köparen som är relevant, inte för oss som knappt är "fullvuxna"  ;)
Om den inte går att höja vid taket, skulle det funka att riva ut golvet?  ::) Trampat jordgolv har man ju hört talas om!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 14 jul-13 kl 12:51 »
Om du är längre än bodens insidan så kommer det att bli endast ett lager. Slungning är enformigt och få du stå som en ostbåge blir det inte roligare. att bygga om kostar tid och pengar.

Om slunga är en CMF kan man räkna 1000kr per ram och 1500 för motorn, alla andra märken blir billigare, är den inte rostfri kasta skiten eller plantera blommor i den.

Vad skulle det kosta att hyra ett liknade förråd under några år?, blir det bra skördar från platsen?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 14 jul-13 kl 12:54 »
Om du inte ska slunga behöver du inte el, hur är det med vatten, bruka behövs vid slungning.

Dagens bonde är nog tacksam för poleneringen  ;D dyrt om han måste köpa in dessa tjänster.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 14 jul-13 kl 15:47 »
Att han köpt boden för femhundra spelar visst roll. Jag tycker inte att det känns något vidare att betala tio gånger hans inköpspris för 20 år sedan bara för att han lagt in ett plastgolv och satt ditt två små fönster. Det finns liksom inget som berättigar det höga priset i förhållande till vad han gjort med det som i princip är fyra väggar med tak och golv. Förvisso skulle det vara praktiskt för mig, men ändå inte rimligt i förhållande till varken inköpspris, skick, ålder eller underhåll.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

Men att flytta en bod är inte gratis, räkna med 1000kr bara för en bod blir upphämtad och sen 1000kr för att den blir nersatt sen ska transporten betalas så snart är du uppe i samma summa utan att räkna in inköpet av en bod.

och antagligen behöver du minst 6st plintar eller liknande och ställa den på, som sagt det är innan den står på plats

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 jul-13 kl 15:54 »
Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

Men att flytta en bod är inte gratis, räkna med 1000kr bara för en bod blir upphämtad och sen 1000kr för att den blir nersatt sen ska transporten betalas så snart är du uppe i samma summa utan att räkna in inköpet av en bod.

och antagligen behöver du minst 6st plintar eller liknande och ställa den på, som sagt det är innan den står på plats

Å andra sidan finns det ju i princip bara en köpare ;) Om du inte köper boden, vem skall han sälja till då? Eller måste han ta bort den? Markägaren kanske inte vill ha en bod utan bin, det är pollinering inte uppställning av saker som han vill ha.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 14 jul-13 kl 16:08 »
Å andra sidan finns det ju i princip bara en köpare ;) Om du inte köper boden, vem skall han sälja till då? Eller måste han ta bort den? Markägaren kanske inte vill ha en bod utan bin, det är pollinering inte uppställning av saker som han vill ha.
Nog måste det finnas mer än en biodlare i nejden? Annars är det kanske inte bästa läge.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 14 jul-13 kl 17:10 »
JJag hade inte köpt en (arbets)bod som inte går att stå rak och arbeta i samtidigt...och sen reta sig på att man betalt, som du tycker, ett överpris för. Det går väl fler tåg, kolla på Blocket etc, ibland skänker de nästan bort grejer bara man flyttar bort dem kvickt som attan. Sen får man ju betala för transport bort och ev uppställning om man inte kan ha den hemma så jättebilligt blir det inte oavsett.
Kanske en gammal husvagn varit ok?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 jul-13 kl 17:28 »
Enligt mig, som också är lång är takhöjden ett problem. Kommer du orkar jobba inne i boden? Hur mycket tid kommer vara där inne vid alla moment? Kan du höja taket för en bättre arbetsmiljö? osv.
Jag tycker priset låter ok, en ny bod ligger kring 10000 men får du problem men nacke/rygg för att taket är för lågt, eller att du inte kan göra tex lyft säkert känns det väldigt dyrt..
/Claes

Just takhöjden är väl den största nackdelen med boden. Att inte kunna stå och gå raklång eller att arbeta effektivt med det som måste göras är givetvis dåligt och inget alternativ och nån "gamnacke" är ju knappast att eftersträva.  Jag har funderat på om det skulle kunna gå att helt sonika lyfta bort innertaket och ha öppet upp i nock. Jag får väl prata med säljaren och se vad han tror och om han vet/kommer ihåg hur det ser ut över innertaket.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 14 jul-13 kl 17:32 »
Jag vill inte uttala mig om "värdet" på en bod som är 20 år gammal eller mer, utan att veta dess konstruktion, brist på isolering,  takbeläggning, reparationshistoria och en massa annat. Ännu mindre prissätta en motsvarande ny bod.

Men kan man inte stå rak och jobba i den DÅ blir det jobbigt! Och som köpare är det bara bodens värde för köparen som är relevant, inte för oss som knappt är "fullvuxna"  ;)
Om den inte går att höja vid taket, skulle det funka att riva ut golvet?  ::) Trampat jordgolv har man ju hört talas om!

Det är en gammal träbyggnad som en gång i tiden tillhört försvaret. Den är inte isolerad, bara träplank med plåttak.

Ska se vilka alternativ som finns till hands för att åtgärda takhöjden men att riva golvet blir nog svårt då slungan (om jag nu ska behålla den OM jag köper boden) är fastskruvad i golvet. Nivåskillnader då jag bär honung, lådor, galler osv är inget jag längtar efter...

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 14 jul-13 kl 17:44 »
Om du är längre än bodens insidan så kommer det att bli endast ett lager. Slungning är enformigt och få du stå som en ostbåge blir det inte roligare. att bygga om kostar tid och pengar.

Om slunga är en CMF kan man räkna 1000kr per ram och 1500 för motorn, alla andra märken blir billigare, är den inte rostfri kasta skiten eller plantera blommor i den.

Vad skulle det kosta att hyra ett liknade förråd under några år?, blir det bra skördar från platsen?

Jag är inte helt hundra men jag tror att set är en sån här slunga: http://biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=4-92&mall=lista.php&id=714

Platsen i sig är bra och säljaren säger sig vara väldigt nöjd och att det är en bra plats intygas av många av de äldre biodlarna i föreningen, bland annat min mentor som själv haft tanke på att köpa boden för att få tillgång till platsen.

Bonden som äger marken har alltid någon blommande gröda i närheten (inom ett par hundra meter) och varierar mellan raps, klöver och åkerböna. Dessutom står bina bra till för ett bra hallondrag med många hektar kalhyggen precis inpå knuten. I direkt anknytning finns även en stor damm med näckrosor för att få vattenbehovet stillat, många stora lindar och ett bostadsområde med blandad flora inom en kilometer. Dessutom är det bara några hundra meter till ett gammalt flygfält som inte längre används men slås regelbundet, så där finns bra ängsblommor.

Boden står i lä, nedanför en liten sluttning på en gräsvall mellan en skogsväg (ingen passage, bara bakom bondens maskinhall och i princip bakom bostadshuset) och en skog och med kalhygge respektive ängsmark åt de andra hållen.

Kort sagt: det är ett ypperligt läge!

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser