Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladmögel  (läst 5075 gånger)

Magnus73

• Västerbotten
Bladmögel
« skrivet: 11 jul-13 kl 21:34 »
Hej!
Jag undrar vart bladmöglet kommer ifrån, följer det med i utsädet eller är det i jorden eller var kommer det ifrån, nu är det 3:e året på raken vi får det innan potatisen ens hunnit blomma, känns rätt meningslöst att lägga massa jobb på det som inte ger mer än massa småpotatis som knappt blir ett par kok till hönsen.
Vad tror ni??

Huggorm

• Gäst
SV: Bladmögel
« Svar #1 skrivet: 11 jul-13 kl 21:53 »
Antingen utsäde eller med vinden, jag fick det förra året och då hade det inte odlats potatis här på minst tio år innan det.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #2 skrivet: 11 jul-13 kl 22:00 »
"Marksmitta av potatisbladmögel

En annan mera direkt följd av sexuell förökning är att oosporer kan bildas. Med dessa sexuella föröknings- och vilkroppar kan svampen överleva mindre gynnsamma förhållanden, till exempel perioder utan tillgång till levande växtmaterial. På detta sätt skulle marksmitta av P. infestans vara tänkbar. Oosporer i jorden skulle kunna starta en epidemi så snart förhållandena är gynnsamma och en värdväxt finns tillgänglig. Detta skulle medföra tidigare start av bladmögelepidemier, kanske redan i samband med potatisens uppkomst. Primärinfektioner härrörande från marken skulle också ge infektion på lågt sittande delar av plantan som är svåra att nå med kontaktverkande fungicider. Oosporbildning i ett bestånd skulle också ge svampen bättre möjligheter att överleva ogynnsamma perioder under en säsong, till exempel torka eller upprepade fungicidbehandlingar. Tänkbart, men ej visat, är att oosporer skulle kunna infektera knölar direkt i jorden utan att komma upp på blasten. Detta skulle göra sjukdomen omöjlig att bekämpa med de metoder som tillämpas nu, det vill säga främst fungidbehandling av blasten."

Skickar länk till en sida där du säkert finner svar:

http://www.ffe.slu.se/PV/svensk/vxprog/1997/Vsp6.html
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 12 jul-13 kl 12:57 »
Tack för hjälpen med svaren, det verkar som man får ha ett potatisland av typen tragiken varje år då:(

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #4 skrivet: 12 jul-13 kl 15:58 »
Tack för hjälpen med svaren, det verkar som man får ha ett potatisland av typen tragiken varje år då:(
Kan du inte få tag på tåligare potatis???

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 12 jul-13 kl 17:20 »
Hej!
Jag undrar vart bladmöglet kommer ifrån, följer det med i utsädet eller är det i jorden eller var kommer det ifrån, nu är det 3:e året på raken vi får det innan potatisen ens hunnit blomma, känns rätt meningslöst att lägga massa jobb på det som inte ger mer än massa småpotatis som knappt blir ett par kok till hönsen.
Vad tror ni??
Förstår att det känns meningslöst det är ändå mycket jobb med landet. Som du säkert har förstått av de andra inläggen så kan smittan  når landet på olika sätt. Finns det i 'luften' (vill säga i vegetationen på din gård nånstans) hjälper det oftast bara lite om man byter plats. Likväl är det bra med växelbruk.
Annars är det säkraste sätte att få en skörd: förgro så att potatisen både får rötter och bladknoppar, sätt så tidigt som möjligt så att de växer till sig innan angreppet är ett faktum. vattna vid hård försommartorka så att knölarna växer till sig tidigt och viktigast: använd en tålig sort!
vilken sort använder du nu?
matilda är mycket tålig, men jag vet inte om den finns i handeln längre. (mitt utsäde köpte jag för över 20 år sedan)
enligt uppgift från det allvetande nätet ;) är Lady Balfour och Sarpo Mira också mycket tåliga, men jag har inte lyckats få tag i dem. (Ville prova odla dem!)
Man kan spruta nässelvatten för att stärka blasten, annars vet jag inte något medel. Att spruta med bordeaux-vätska är inte tillåten längre, det har aldrig varit det inom biodynamisk odling, man vill helt enkelt inte att tungmetaller används inom odling. Jag tror att det är ett EU beslut att avveckla tungemtaller helt och hållet, bra tycker jag. Bordeaux-vätska är en blandning av kopparsulfat och släckt kalk.   

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #6 skrivet: 12 jul-13 kl 18:44 »
från http://www.tradgardsmastaren.com/?s=artiklar&m=1&title=Ohyra&iArtiklar_id=13
"Mot mjöldagg:
Spruta en blandning av lika delar standarmjölk och vatten upprepa en gång i veckan.

Bikarbonat utspädd till 1% (10g/l) tillsammans med 2% såpa eller olja, fungerar bra mot mjöldagg och svartfläckssjuka. Ha inte starkare koncentration bikarbonat, då kan det bli bladskador. "

men det ska nog användas innan utbrott för effekt..

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 14 jul-13 kl 19:14 »
Ska byta utsäde till nästa år sen byta plats, sen får det bli jordgubbsland av hela det gamla potatislandet :):):)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 14 jul-13 kl 19:24 »
Ska byta utsäde till nästa år sen byta plats, sen får det bli jordgubbsland av hela det gamla potatislandet :):):)
Låter bra, du har ingen bild på eländet??

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 18 sep-13 kl 01:18 »
Finns det möjlighet att odla potatis ekologiskt när vi har bladmöglet?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 18 sep-13 kl 07:10 »
Det finns sorter som definitivt är mer tåliga mot bladmögel, en sådan är Kalmar Röd. Tyvärr är det ingen kommersiellt odlad potatis, men googla på den så kanske ni hittar någon i närheten dom har den. Jag väntar själv på mina första knölar.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 18 sep-13 kl 07:26 »
En KRAV-odlare jag känner har en sort som heter Ovatio, den finns i kommersiell odling. Den är inte resistent men i alla fall tålig mot bladmögel och har alltså inte lätt att få det. Min ena bror odlar också lite KRAV-potatis och säljer. Han har en sort han fick genom mig som heter Karna. Han säger att den aldrig fått bladmögel men att den kanske inte är den mest högavkastande. Då Karna är färska kokar den sönder så man ska inte koka dom före jul. Jag gillar smaken, påminner om sparrispotatis. Om du vill testa Karna så skicka ett pm till mig så kan jag skicka några till er nästa gång jag åker norrut, troligen tredje advent.

kurt

« Svar #12 skrivet: 18 sep-13 kl 12:00 »
Finns det möjlighet att odla potatis ekologiskt när vi har bladmöglet?

Det har varit ovanligt lite bladmögel i år tack vare den torra väderleken. Som redan påpekats så fungerar det om man:

1. Väljer resistenta sorter
2. Roterar odlingarna
3. Planterar så tidigt det bara går, möglet kommer oftast inte förrän i Jul-Aug

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #13 skrivet: 18 sep-13 kl 13:40 »

Potatissorter för ekoodling
                              exempelvis:

Solist, Gala, Ballerina, Hanna, Jutlandia,  Sava , Sarpo Mira!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 18 sep-13 kl 16:20 »
Att sätta potatis tidigt kan vara ett sätt, men jag är inte helt säker på hur bra det är. Det innebär en ganska lång växtperiod då det fortfarande är svalt  på våren.

Kanske det skulle vara bättre att satsa på en kort växtperiod? Alltså vänta och sätta potatisen lite senare så att den kan växa med full fart och förhoppningsvis inte hinna råka ut för bladmögel.

Jag har jämfört med min granne. Vi sätter potatis lite olika. Kan vara några veckor emellan. Men det skiljer mycket mindre när det gäller när potatisen är klar att börja skörda.

Kanske man rentav skulle sätta potatisen så sent att blasten inte vissnar ner, utan så att den fryser bort sent på hösten? Man kan odla någon tidig gröda på potatislandet innan. Kanske rentav gröngödsling. Eller tidig morot, vårlök eller majrova.

Bara spekulationer...

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 19 sep-13 kl 00:22 »
Oj. Tack för alla svar. Har tidigare provat tåliga sorter som tex. Satina. Men i år blev det Bintje Mandel och Rödgullöga, lite provocerande kanske och en liten känsla av uppgivenhet. Rekomendationer som att bränna blasten verkar komma från någonslags kontorsnisse, när det verkar finnas över hela landet. Hursomhelst så har det varit uppehåll i två veckor så blasten såg bra ut, men vid första regndropparna så slog bladmöglet till. När jag skar bort blasten så upptäckte jag att potatis som låg ytligt var redan angripen av brunröta på sidan närmast ytan. Kan det vara så att sporerna finns på blasten osv. och blommar ut vid regn? Kan djupare satt och mera kupning vara en hjälp? Det blir någon av era sortrekomendationer nästa år. Tack.

Existens

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 sep-13 kl 10:50 »
Markburen smitta lär du nog kunna utesluta om du inte odlat potatis extremt ensidigt under många år.
Det här är nåt som började dyka upp i de tidiga fälten utmed kusten i skåne, där man år efter år odlat potatis. Då upptäckte man att det var brunröta på potatisen redan i jorden, utan bladmögel. Det är ju rätt trist.

Utan du får oftast angreppen via luften, och dom kommer i mitten av juli och framåt. Lite beroende på väderlek.  Så fort man se fläckarna på blasten så ska man hugga av den och ta bort från fältet. Då kan man med lite tur undvika att knölarna smittas.  Djupare sättning/bra kupning är viktigt.

Tidiga sorter angrips ju också, men man märker det inte så tydligt eftersom dom kanske redan är mogna och upptagna när smittan kommer.
Men att förgro potatisen och kultivera jorden tidigt så man får ner värme och kan sätta tidigt, ökar ju chansen att få skörd.
Problemet är ju att t.ex Solist är en väldigt tidig potatis, och inte så lämplig för inlagring på hösten. Utan då får man försöka välja nån av de lite mer tåliga nya sorterna. Tyvärr är dom sällan lika goda som de gamla sorterna.
Det finns ju sorter som ( än så länge) är hyfsat resistenta mot brunröta, även om dom får bladmögel.

Men att sätta tex Bintje eller King Edward och inte behandla mot bladmögel är lika med 100% risk att dom får det.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #17 skrivet: 19 sep-13 kl 11:33 »
                     Blad/blast/mögel sporer finns i luften som Existens skrivar!
                     Det är helt rätt att potatismögel trives i hög luftfuktighet
                     och det har den västra delen av Skåne!
                     När blasten är `vit`är sporena aktiva samt detta att
                     sporena går ner i jorden till knölarna = brunröta!
                     Potatisblad/blast mögel (Phytophthora infestans) är samma svamp som brunröta! Vill man
                     undvika potatisblad/blastmögel odlar man en tidlig sort som har en kort utvecklingstid
                     (knölarna hinnar att växa innan att där finns sporer i luften i juni/juli månad)!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 19 sep-13 kl 23:58 »
Som vanligt så får man satsa förarbetet. Sortval, förgro, sätta djupt kupa rejält och hoppas. Tack för alla tips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser