Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fångat min första svärm idag : ) vad gör jag nu?  (läst 700 gånger)

urskog

• Södermanland
Fångat min första svärm idag : ) vad gör jag nu?
« skrivet: 11 jul-13 kl 19:11 »
Som sakt.... det har svärmat för mig i dag. Det var inte direkt meningen men upplevelsen blev närmast religös ; ) . Jag skulle vilja göra ett nytt samhälle så jag har den i garaget (17 gradet) nu och undrar hur och när jag han slå den i en låda med mällanväggar, eller ska den få utbyggda ramar? Kan den stå i samma bigård och ska den stödutfodras? 
Med vänlig hälsning, urskog

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Fångat min första svärm idag : ) vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-13 kl 02:40 »
Dom är i byggar mode, passa på att få lite ramar utbyggda, lås fast dom med en ram med öppet yngel.

Själv hade jag slagit dom direkt i en ventilerad kupa med mellan väggar direkt, då hade de kunna börja bygga ut under sin två dagars instängningen.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mt_knot

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jul-13 kl 06:11 »
Det är inte fel att fodra, då får dom en bättre start och hinner bygga upp ett starkt samhälle till vintern och du kommer ändå antagligen inte att slunga något från det samhället skulle jag tro.
Johan

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 12 jul-13 kl 12:28 »
Det är inte fel att fodra, då får dom en bättre start och hinner bygga upp ett starkt samhälle till vintern

Njaa,  eller så får de ny energi och drar vidare

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser