Det beror helt på när på säsongen, hur bra bin du har, vad du har för sensommardrag, om drottningen är äggläggande osv. För mig och mina bin och på min plats skulle jag säga att 2-3 LN-ramar och äggläggande drottning räcker idag den 4/7.
1. Det är nu det gäller, eller rättare sagt i morgon när jag ska tillsätta drottningen till mott drottninglösa samhälle.
2. Hur bra bin jag har... Tja, jag vet inte vad jag ska jämföra med eller vad jag ska titta på för egenskaper, men om du förklarar närmare kan jag kanske berätta vad jag vet.
3. Bra drag nu, både raps och åkerböna, en åker av vardera på var sin sida om bigården.
4. Ingen drottning i detta samhälle då, utan drottningceller. Yngelramen tillsattes i fredags, så i morgon har de varit täckta som drottningceller i max en vecka.
Den nya drottningen som ska tillsättas det gamla samhället, är den enklast att tillsätta genom att hänga in försändningsburen under några dagar och sen släppa ut drottningen? Ska bina då dessutom stängas in i samhället under dessa dagar?