Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saknar yngel i yngelrummet.  (läst 672 gånger)

MariaF

• 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
Saknar yngel i yngelrummet.
« skrivet: 02 jul-13 kl 21:11 »
Jag är nästan ny gällande bin (mitt andra år.) Jag har problem med ett samhälle. För 10 dagar sedan svärmade de för andra gången. För 5 dagar sedan såg jag den nya drottningen när jag skattade samhället på 4 ramar fin honung, och hon såg stor och fin ut. (parad?) När jag gick in i dag så hittade jag inte drottningen och inte heller ett enda litet ägg. Jag hände in en ram från en annan kupa med lite olika stadier av larver för att se om de vill dra upp en ny drottning. Hur nervös ska jag vara att drottningen inte hittas/lägger ägg? Det finns liksom inget yngelrum längre. 3:e skattlådan har spärrgaller.

Eftersom mina samhällen är så svärmvilliga skulle jag vilja byta till en svärmtrög drottning i detta samhälle men när jag läser verkar det som om det är en dålig tid just nu. Skulle det fungera att byta ut drottningen? Eller ska jag slå ihop det med min avläggare som nu har en äggläggande drottning? som det ser ut i kupan nu så bygger de och drar in honung men i yngelrummet finns det varken täckt eller öppet yngel. Bina fyller istället honung i både vanliga celler och drönarcellerna. Inga svärmceller finns. Jag hängde in en ram med ägg och yngel för att se hur de reagerar på den.
/Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser