Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt går det inte längre att mjölka kon!?  (läst 5568 gånger)

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Plötsligt går det inte längre att mjölka kon!?
« Svar #20 skrivet: 27 sep-13 kl 10:48 »
Att binda ihop benen är inte bra . Lägger sig kon fel om hon ramlar så knutarna hamnar under så måste ni vända henne eller skära repen på en panikslagen ko . Hon kommer inte att bli lättare efter det .

Förr fanns sparkkedjor med krokar som man hakade över hasen och sedan spände en kedja så att benen blev låsta . Oftast så fungerade de väldigt bra , men om kon la sig så låg hon där tills hon blev vänd alltså samma sak som att knyta ihop benen .
Och det finns risk att kon kommer att bryta benen om hon ramlar , inte så kul då om hon måste nödslaktas och det kommer fram att det var otillåtna saker som användes .

En sparkbåge är bättre eller ett spännband draget runt buken bakom frambenen som en sadelgjord . Håller in lungorna och revbenen så att hon inte kan spänna musklerna där som krävs för att hoppa och sparka .

Hur mjölkar du ? Gör du henne illa på nåt vis ? Stripmjölkar du tex alltså drar med fingrarna längs spenen för att få ut mjölken , det gör ont . Blöter du handen eller har du torra händer ? Blöta händer halkar och ger friktion som kan göra ont .
Handen ska ligga stilla hela tiden och en efter en av fingrarna låsa runt spenen och tränga ner mjölken .

De kor jag haft har alla vänt sig om och behandlat mig som sina kalvar , har varit sjöblöt av kosaliv  :)
Fick en ko helt hux flux med då ägaren inte kunde ha den kvar . Hon stod bara bunden i traktorn en dag då jag kom hem . Bredvid hängde en sparkkedja . Hon var inte lätt men räckte att bara löst hänga på krokarna så stod hon stilla och även om hon varit dum för andra så var hon aldrig dum mot mig .
Hon försökte att tvätta fötterna i mjölkhinken men kedjan hindrade från det .

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 28 sep-13 kl 00:27 »
Tack för svar! Nej, att binda ihop benen har aldrig känts aktuellt, möjligen en sparkbåge, men nu har vi alltså slutat mjölka för i år.
Jag stripmjölkar inte utan mjölkar kramande så som du beskriver med torra händer, hon har jag tålt det tidigare, även om hon aldrig tyckte om det (har mutat henne med god mat) men tidigare har hon bara försökt att gå undan ibland, aldrig så mycket som vält ut en hink ens när vi mjölkade in henne, och så plötsligt en dag så började hon sparkas, och sen igen dagen efter, efter det vågade jag inte försöka mer eftersom jag är gravid och rädd om magen min.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 28 sep-13 kl 11:08 »
Det kan ju vara så att kon sparar all mjölkk till kalven . Ganska vanligt då de går tillsammans , de ska ju inte gärna låta andras kalvar dia . Så i det fallet kan det vara så att kon och kalven måste säras vid kalvningen eller efter att kalven fått de första dagarna med råmjölk och sedan bara få maten serverad ur hink ,så kon tar dig för kalv och inte kalven .

Finns en koras i norra italien och grannländerna där som är extrem på det viset också , enda sättat att mjölka de korna är att sära ko och kalv MEN för att kon ska släppa ner mjölken och låta sig mjölkas så leder man fram kalven och låter den suga fram mjölken och sedan får kalven stå framme vid mulen på kon under mjölkningen så att hon har kontakt med sin kalv .

Har din ko svårt att släppa ner mjölken ? Då finns det ett hormon som man ger med spruta strax innan mjölkningen startar som ger lite extra välbefinnande och lättare öppnar upp för mjölken .

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 28 sep-13 kl 19:04 »
Det kan ju vara så att kon sparar all mjölkk till kalven . Ganska vanligt då de går tillsammans , de ska ju inte gärna låta andras kalvar dia . Så i det fallet kan det vara så att kon och kalven måste säras vid kalvningen eller efter att kalven fått de första dagarna med råmjölk och sedan bara få maten serverad ur hink ,så kon tar dig för kalv och inte kalven .
Mycket möjligt att det är så.
Har din ko svårt att släppa ner mjölken ?
Inte det minsta, direkt  från start och även mellan sparkarna sprutar det fint.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 28 sep-13 kl 19:10 »
för riktigt stökiga kor (gissningsvis kittliga) finns dubbel sparkbåge som ser lite ut som en sax men binds ihop över ryggen med en kedja. Bra om hon sparkar hinken med motsatt ben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser