Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något jag kan göra för att förhindra att hon biter ihjäl sina ungar?  (läst 1924 gånger)

Dessan

Jag har i början av maj fått en kanin som vi lätt  betäckta 6 juni. Hos tidigare ägaren har hon fått 2 kullar som hon bitit ihjäl båda kullarna,då gick hon ihop med fler andra kaniner.  Nu är hon själv o står på ett ställe så hon inte blir störd. Finns de något mer jag kan göra för att förebygga att hon inte har ihjäl dom? Idag har hon börjat dra bort päls från magen, brukar de göra de så tidigt de är bara 23 dygn idag?  De är min första kull kaninbebisar så vill göra allt för att de ska gå bra ☺ tacksam för svar!!

Ugglans

• Småland
    • dixietown
En kaninhona som bitit ihjäl två kullar hade jag själv inte parat en tredje gång, inte ens om hon var en superduperfin och ovanlig import. Modersegenskaper har väldigt hög arvbarhet och även om man får hennes ungar att överleva är risken stor att döttrarna är lika knäppa...

Nu är hon ju parad, så det bästa du kan göra är att lämna henne och eventuella ungar ifred så mycket som möjligt.

En del honor boar med päls väldigt tidigt och andra inte förrän de ska föda, men på dygn 23 för n hona som haft kull innan låter helt normalt.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Risken att hon biter ihjäl ungarna är betydligt mindre nu när hon får bo själv.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dessan

Tack för svar! Jag hoppas verkligen de går vägen! Sista kullen trodde de att de va en annan kanin som haft ihjäl ungarna så vet ju inte hundra att de är hon som gjort de då de gått 7 kaniner i en stor box innan.. Men skulle hon göra de nu så blir de givetvis inga fler försök.. Håller tummarna nu 😊

christelle

• Blekinge
Ja se till att hon har fri tillgång till mat, vatten och bomaterial - stöka så lite som möjligt och lämna henne i fred så långt det är möjligt - tror det går jättebra - kaniner brukar vara bra mammor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dessan

Lycka! Igår föddes 5 små bebisar kollade ner i boet första gången i morse o alla levde o såg ut att fått mat o verkade pigga!  😄

christelle

• Blekinge
Grattis! Fortsätt låt dem vara ifred tills de kommer fram ur boet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dessan

Tack!! De ska jag göra! Men ska jag kolla till dom varje dag eller inte så ofta ens?! Kollade in nyss o alla va runda o goa om magen så tror de fått mat i alla fall.. De e en som är mindre än de andra men den ser pigg ut va jag kan se 😊

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
titta till dom varrandag eller så och gärna bortåt eftermiddagen då honorna oftast ger di på morron/förmiddagen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dessan

Ok! Så glad! 😊 O tack för svar! Har ju vuxna kaniner sen innan men detta är min första kull, så bra o få lite svar hur jag ska göra! När de blir större sen ger ni nån speciell mat då? Mina vuxna får fritillgång på gräs o hö o så lite pellets ( rabbfor från granngården ) 

Skogsvilde

• -
Beroende på ras så kan honan behöva lite förstärkning under tiden hon diar.
Gräs och hö i frikostiga mängder räcker jättelångt. Ungarna kommer att ta för sig av det gröna när det är dax. Och då får man börja ge mängder.

Nu vet jag inte hur tu samlar grönt men jag har upptäckt ett underbart redskap i en skära.
Har man långt grönt så får man fina buntar och lätt för att avgöra mängden.
Dessutom så är det lätt att få buntar att binda upp och torka som vinterfoder.

Skogma, Floby överskott, Eller tyska Ebay där du söker efter "sichel"
Men inte nödvändigtvis.

Dessan

Ok har belgisk jätte och angora kaniner honan som fått kull är bj ! Använder också en skära men har aldrig torkat till kaninerna innan till vintern utan då köper jag hö.. Men då behöver jag inte ge ungarna någon speciell pellets sen då? Utan de klarar sig på gräs. Ger henne så mycket att hon aldrig ätit upp från dag till dag.. 😊 De är min första bj o hon behöver helt klart betydligt mer mat än mina angora 😃

Skogsvilde

• -
Jag tror inte det behövs extra mat.  Dock har jag ingen erfarenhet av korsningen du har.
Jag skulle hålla noggrant koll på hurringarna utvecklas och se hur pass dom äter.
Och handla utifrån det.
Men inte nödvändigtvis.

Dessan

Mer frågor 😃 mina underbara kaninbebisar är nu 2 veckor och har öppnat ögonen och kommer nu ut utanför bolådan. De bor nu i en box, undrar när man kan flytta ut dom i utebur? Har en stor bur med ordentligt hus.  Tacksam för svar 😊

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
torbjorn, GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser