Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaniner med hönor?  (läst 1445 gånger)

tottizen

• Västergötland
kaniner med hönor?
« skrivet: 25 jun-13 kl 09:59 »
Hej.

Min man fick 2 kaniner i examenspresent av sin svärbror och hans tjej (jag som fru hade förstås godkänns det och d blir väl jag som sköter dem :P ) Det är 2 gotlandskaniner för köttproduktion (om vi nu lyckas hålla känslorna borta när de får bebisar). Sen på kvällen när de andra skulle åka hem, sprang de in i huset: Karin! Jag tror kaninerna har rymt! men nej då, det var någon annans lilla (troligen) hermelinkanin, hona. Vi fick med mycket om och men fångat den. Hoppas vi hittar ägaren, fast ändå inte. Jag ska försöka släppa ihop dem idag på neutral mark.

Min stora fråga är nu, går det att ha en brahmatupp, två brahmahönor och 2 silkeshönor tillsammans med dem? Bara en tanke, kanske inte alls är praktiskt men blir ändå nyfiken=)

Jag har haft kaniner i tonåren, samt gått en djurförsökskurs med jobbet (intressant, jag jobbar dock inte själv med det men man lärde sig MASSOR om utfodring och ALLT som hör därtill). Men var köper jag billigast mat, jag bor i mölnlycke nära göteborg. jag vill verkligen få tag på ekologisk mat till dem! Någon som vet om hö och halm besprutas?? och exakt vad ska de äta, fri tillgång osv.

Tack på förhand

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: kaniner med hönor?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 10:10 »
Grattis till tillskottet! :)

Man KAN ha höns och kaniner ihop, men det rekommenderas inte. Kaniner är känsliga och kan reagera på hönsens damm.

Tänk på att gottisar är en lantras och mår bäst av att äta ett bra hö, gräs, pinnar etc, fri tillgång på detta. Lite havre eller korn när honan är dräktig och har ungar eller om det är väldigt kallt på vintern, så köp inte pellets eller färdigblandning, det är bara pengar i sjön. Billigast är det att köpa säd av någon bonde i närheten, brukar kosta 2-3 kr/kg. Finns kanske ekobonde nära dig, då är chansen att han har hö du kan köpa också.

Lycka till!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

tottizen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-13 kl 10:28 »
aha, så inge havre o pellets och sånt alls när de inte är dräktiga (förutom vintern)? utan bara hö och så? nåt mer tips?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-13 kl 11:14 »
Är förvånat att ni inte fick med en skötselbroschyr med kaninerna från genbank där de köptes :( som berättar allt man borde veta: Hägn, foder, avlivning osv. Rekommendera annars Föreningen Gotlandskaninens hemsida för info eller gamla trådar i ämnet. ;)

Om du släpper in hermelinen med gottisarna blir det slagfsmål så för hermelinens skull ska man hoppas att gottisarna är inte fullvuxna ;) och om så att den inte blir uppspöät av honan och sedan betäckt av hanen  :-X
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tottizen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-13 kl 11:43 »
alla är honor.

gottisarna är 14 veckor. hermelinen vet jag inte, men den väger ca 700gram. de skulle skicka papprena (de blev hämtade precis innan stängning). Ja håller just nu på att sätta ihop en provosorisk betesbur me hönsnät (där de givetvis bara är när jag har uppsikt. vågar jag släppa ihop dem eller ska jag vänta o ha kvar hermelinen i transportburen tills jag hittat en ny bur? tacksam för snabba svar:)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #5 skrivet: 25 jun-13 kl 12:13 »
Jag skulle låtit dom gå ihop under uppsikt om jag vore dig. Endel säger att det går och andra inte, kan väl låta dom vara skilda nttetid tills du vet säkert..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-13 kl 14:03 »
Hö besprutas inte, möjligtvis kan fältet ha gödslats med konstgödsel, oftast inte,halm däremot kan ha blivit besprutat under uppväxt,halm kommer från sädesfält oftast vete).
Fjäderfän och kaniner

Öl_Snus

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jun-13 kl 14:05 »
Hej.

Min man fick 2 kaniner i examenspresent av sin svärbror och hans tjej (jag som fru hade förstås godkänns det och d blir väl jag som sköter dem :P ) Det är 2 gotlandskaniner för köttproduktion (om vi nu lyckas hålla känslorna borta när de får bebisar). Sen på kvällen när de andra skulle åka hem, sprang de in i huset: Karin! Jag tror kaninerna har rymt! men nej då, det var någon annans lilla (troligen) hermelinkanin, hona. Vi fick med mycket om och men fångat den. Hoppas vi hittar ägaren, fast ändå inte. Jag ska försöka släppa ihop dem idag på neutral mark.

Min stora fråga är nu, går det att ha en brahmatupp, två brahmahönor och 2 silkeshönor tillsammans med dem? Bara en tanke, kanske inte alls är praktiskt men blir ändå nyfiken=)

Jag har haft kaniner i tonåren, samt gått en djurförsökskurs med jobbet (intressant, jag jobbar dock inte själv med det men man lärde sig MASSOR om utfodring och ALLT som hör därtill). Men var köper jag billigast mat, jag bor i mölnlycke nära göteborg. jag vill verkligen få tag på ekologisk mat till dem! Någon som vet om hö och halm besprutas?? och exakt vad ska de äta, fri tillgång osv.

Tack på förhand

Självklart kan du ha kaniner ihop med höns och kycklingar, vi har kaniner bland våra höns och har aldrig haft några problem med varken damm eller annat, tvärtom verkar kaninerna ha en lugnande effekt på höns och kycklingarna e så söta när de kryper intill kaninerna och blir tvättade och snor kaninernas kroppsvärme ;)

ängesgården

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 25 jun-13 kl 15:17 »
tja, höns har ju en förmåga att skita överallt, vore väl inte så lämpligt med bajs i kaninmaten
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser