Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankan är svag i benen  (läst 3608 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
Ankan är svag i benen
« skrivet: 24 jun-13 kl 21:24 »
Hej ankvänner!
Min ena anka är vad det verkar svag i benen, h*n kan gå, men det är lite stappligt och den lägger sig gärna ner så fort det går.
Nån som vet vad det kan bero på, och i så fall vad kan jag göra för den?
Det är en blandras anka.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Hea

• Värmland
SV: Ankan är svag i benen
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 08:45 »
Har den ngn skada på benen/fötterna? Jag hade en hona som hade tappat en klo och då haltade hon runt och ville inte gärna gå. Vila en vecka i litet utrymme med en ankkompis gjorde att hon snart var på benen igen. Lite multivitamin brukar annars vara dundermedicin.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 26 jun-13 kl 08:40 »
D-vitaminbrist kan ge de symptom du beskriver. Inte helt ovanligt på ankor och gäss, framförallt inte om det är växande ungdjur. Prova att ge extra i ett par dagar så får du se om det hjälper.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 26 jun-13 kl 10:47 »
Lite extra selen kan också göra under!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

jasmine83

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-13 kl 09:11 »
Har samma problem med två ank ungar. Dom är 8 v och haltar ordentligt. Var köper man d vitamin och selen? Granngården?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-13 kl 11:04 »
Jag har nu studerat ankans gång lite närmre, och ena foten pekar lite mer innåt än den andra. Men jag ska också prova att ge vitamintillskott. Mvh lilla zoo

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 01 jul-13 kl 08:51 »
Har samma problem med två ank ungar. Dom är 8 v och haltar ordentligt. Var köper man d vitamin och selen? Granngården?
Ja, Finns flytande multivitamin  och flytande selen som är lätt att ge. Det finns även multivitamin i pulverform som innehåller selen men det tycker jag är svårare att ge och dosera rätt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ducky

« Svar #7 skrivet: 03 jul-13 kl 23:29 »
Hej. Jag hade problem med en växande älling som var stor för sin ålder. Pratade då med veterinär som sa till mig att prova att ge snäckskal ifall det va benproblem med hans tillväxt och den ällingen blev bra fort på det. Annars brukar man inte rekommendera snäckskal till ällingar. Så det är ju alltid svårt att lösa om man inte vet varför dem är "svaga". Hoppas det löser sig.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jul-13 kl 22:20 »
den har blivit mycket bättre sen den fått multivitamin och även snäckskal.
Men den ena foten pekar ju inåt så den trampar sig själv på foten om den får för bråttom i bland.
/ Louise

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser