Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De suger livet ur henne!  (läst 1102 gånger)

Dåren

• Dalarna
De suger livet ur henne!
« skrivet: 19 jun-13 kl 10:47 »
Jag har gotlandskanin som köttkanin och har just nu en hona med sex ungar som skuttat runt i ungefär en vecka. Innan graviditeten var honan vid fint hull, men nu håller ungarna bokstavligen att suga livet ur henne. Hon magrar från dag till dag. Normalt sett får kaninerna gräs och hö i fri tillgång och en och annan frukt/grönsak/brödbit, men sedan några dagar får även denna kanin hel havre och kornkross. Jag är nu mycket orolig och funderar på pellets. Vad förespråkar ni? Eftersom hon aldrig gått på det vet jag inte hur jag lämpligt fasar över till det. Långsamt, visst, men hur långsamt? Under tiden jag väntar svälter hon väl ihjäl...
Hon verkar matt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: De suger livet ur henne!
« Svar #1 skrivet: 19 jun-13 kl 11:16 »
vad jag har sett så magrar våra honor av ganska rejält under de första veckorna efter nedkomst.
Dom får en något förstärkt kost med pellets och enorma mängder gräs/kirskål/lönnkvistar.
Räknar med att var hona med ungar får en ca 40L lätt packat grönt om dagen och dom tar sig ganska bra på den kosten.
Det förekommer dock skillnader på olika individer reagerar på amningen.

En tummregel som jag har är att om det är soprent av gräs och hö så har dom fått för lite.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dåren

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 19 jun-13 kl 11:58 »
Ätit upp har hon sällan. Eller DE sällan, ska jag väl säga nu, då ungarna också börjat smaska så smått.

En annan sak jag alltid oroar mig över, som ni kanske kan diskutera (det verkar som det finns olika skolor här): hur känsliga är de små för gräs? Får honan så äter ju småttingarna också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 jun-13 kl 12:12 »
jag för min del tror att ungarna mår bra av gräs från det att dom börjar äta av det då det är ganska lik naturens ordning.
Men, man skall vara försiktig så det inte börjar jäsa, vilket lätt gör när det får ligga för länge i buren och om det är vått när man ger dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jun-13 kl 12:31 »
Nu är det ju skillnad på pellets och pellets ;). Våra får luzernpellets, som är mer som grovfoder, och så nåt kanin och marsvinspellets. Jag försöker hålla nivån ungefär 9/1 med luzern. Herrarna i huset är frikostigare med "godispelletsen". Jag upplever inte att våra generellt magrar av vid kull, utan att det är lite individuellt. Vi har en hona som varierar kraftigt i hull, och nån annan märks det knappt på. Men, det är ju individuellt på människor också, så det borde inte vara nån större fara, tycker jag.  Att de små kommer åt grönfodret när de börjar kunna smaka själva har jag svårt att tro är nån fara. Gissar att kaninungar i det vilda förser sig av färskt gräs så fort de kan...

Dåren

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 jun-13 kl 13:14 »
Det kanske rent av är dumt av mig att försöka med pellets nu? Bättre att hålla fast vid kornkrosset och havren? Olja, kan de tillgodogöra sig det?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jun-13 kl 15:20 »
Det kanske rent av är dumt av mig att försöka med pellets nu? Bättre att hålla fast vid kornkrosset och havren? Olja, kan de tillgodogöra sig det?

Som sagt, vad är det för pellets du tänker dig? Det viktiga är ju inte om ett foder är pelleterat eller ej, utan vad det innehåller! Man kan ju göra pellets av allt från sågspån till gräs och spannmål och ärtor och Gud vet allt. Luzernpellets är ett grovfoder, och innehåller luzern, och har hyfsat bra proteininnehåll. Övriga foderpellets lämpliga för kanin räknas nog som kraftfoder allihop (om det nuinte finns pelleterat gräs att få tag i..). Havren är också ett kraftfoder.

Kaniner kan lätt bli väl så feta av kraftfoder, så var försiktig med det! Dessutom syns inte alltid utanpå om kaninen blir fet inuti buken. Det märkte jag tydligt i vintras, då vi fick nödslakta en hona. Hon såg inte alls fet ut, snarare aningen tunn. Men det var rejält med fett runt inre organ. Det är inte bra. Inte bara för att kaninen inte mår bra av fetma i längden, de får svårare att bli dräktiga också.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #7 skrivet: 23 jun-13 kl 22:39 »
Varför gå från inget extra alls till pellets ???

Gottisar brukar klara sig fint på havre. Vad jag förstod på första kommentaren har honan inte fått något tillskott alls och då är det klart att hon magrar. Många honor ger allt till sina ungar och det brukar inte vara något oroa sig för heller för de tar igen det när ungarna slutar dia. Men både hona och ungar brukar må väl av att få ett tillskott i form av havre på sidan om gräs, hö, kvist och lite rotfrukt mm.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-13 kl 13:06 »
Håller med Storkz att det är ett stort steg från inget kraftfoder till pelletts.

Har också en del honor (men inte alla)  som går ner i vikt radikalt när ungarna diar. Ungarna blir jättefina och mammorna ser löjliga ut. Dock blir det snabbt återhämtning när ungar diar mindre eller slutar helt.
Sådana honor får korn eller havre hos mig, funkar bra. Se till att inte ta bort spannmälet för radikalt sedan!!
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser