Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mård!  (läst 2885 gånger)

Kira

• Småland
Mård!
« skrivet: 10 jun-13 kl 10:23 »
Jag har en provisorisk hönsgård under sommaren, med hönsnät över som skydd mot rovfåglar men härom dagen vaknade min granne av att ett par mårdar klättrade på hennes husvägg. Hon berättade att de klättrat upp för husfasaden ända upp till takfoten, precis som stora ekorrar ;D
Men dessa lustigkurrar äter ju hönor :-\ Så hur skyddar jag nu mina höns? Tänkte sätta eltråd runt hus och hönsgård men på vilka höjder ska eltråden sitta? Någon som lever med mårdar i närheten som har erfarenhet?
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 18:49 av Kira »

peppz

• Västergötland
SV: Mård!
« Svar #1 skrivet: 10 jun-13 kl 11:32 »
Wow..   min första tanke var "Du har problem!!!".. men å andra sidan kan man se det på ett annat sätt "vilken tur du har att dom gjorde sig besväret med att klättra efter fågelungar när det fanns feta läckra höns i närheten"

Du är inne på helt rätt spår, eltråd är bra. mården gräver, hoppar, klättrar, pressar och bryter sig in där den vill komma in, den är som en liten järv, fast värre :)
Dessutom ganska orädd...

det bästa enligt mig är ju ett elnät för kyckling eller kanin för att förstärka den befintliga hönsgården, sätter du trådar så sätter du den första så nära marken du bara kan, och sedan yterligare 3 st med 5cm mellanrum och sedan ett par trådar till ovanför det med 10 cm mellanrum.

Det allra säkraste när det gäller såna ligister är att kombinera med jordande tråd mellan ledande trådar och då kan du dessutom öka avståndet en aning mellan ledande trådar.

Och så fällor, fånga dom du kan medans tid är.. Lycka till
Kennel SweetCaileanz

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 10 jun-13 kl 12:52 »
Vi hade problem med mårdar... Jag förstärkte inbrottsskyddet och de hittade nya svaga punkter.
Det slutade inte förrän vi skaffade en fälla.

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-13 kl 18:55 »
En annan granne har hönor som går ute på gården under dagarna, på natten bor de i ladugården. Givetvis kan de lymlarna ta sig in även dit.
För min del är det kanske bättre att investera i ett elnät, jag kan riktigt se de små komma hoppande mot elnätet >:D, visst borde det hålla dem borta? Men de är ju så långa, jag behöver ju inte 50m, går det att kapa dem?

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-13 kl 19:30 »
det går utmärkt att kapa dem, men gör inte det!!!
Synd att förstöra något som fungerar.
Du bara börjar i ena änden och rullar ihop det på samma sätt som man rullar ihop tex en matta tills nätet har lagom längd. så är det bara att knyta ett band runt rullen så är det perfekt.
På så sätt kan du använda det i fulllängd senare om du skulle vilja, tex om du vill göra en tillfällig hönsgård någonstans.

Jättebra om man bygger om, sanerar eller bara vill låta den ordinarie hönsgården vila ett par månader på sommaren för att minska på smittrycket.
Kennel SweetCaileanz

MagnusL

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 20:40 »
Men som skrivits tidigare, viktigast är ändå fälla.
Köp/bygg en levandefälla och gillra med skit (hönspluttar eller ännu hellre kaninpluttar i och runt omkring.
(Tog illersatan i förrgår som dödat nästan 20 kaniner för oss)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-13 kl 22:30 »
De är ju hos grannen och inte hos mig (ännu?) så det är den som arrenderar jakten där som måste ge oss lov att gillra en fälla. Tanten är verkligen inte glad över sina nya hyregäster så förhoppningsvis är deras dagar räknade innan de hittar hit. Mina hönor har fått flytta in i en stor kaninbur i stallet tills vi löst problemet.

Kira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-13 kl 22:32 »
det går utmärkt att kapa dem, men gör inte det!!!
Synd att förstöra något som fungerar.
Du bara börjar i ena änden och rullar ihop det på samma sätt som man rullar ihop tex en matta tills nätet har lagom längd. så är det bara att knyta ett band runt rullen så är det perfekt.
På så sätt kan du använda det i fulllängd senare om du skulle vilja, tex om du vill göra en tillfällig hönsgård någonstans.

Jättebra om man bygger om, sanerar eller bara vill låta den ordinarie hönsgården vila ett par månader på sommaren för att minska på smittrycket.

Hur skyddar du uppåt mot rovfåglar då du använder elnät som tillfällig lösning?

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-13 kl 12:57 »
Men som skrivits tidigare, viktigast är ändå fälla.
Köp/bygg en levandefälla och gillra med skit (hönspluttar eller ännu hellre kaninpluttar i och runt omkring.
(Tog illersatan i förrgår som dödat nästan 20 kaniner för oss)

En ILLER???????!!
Kennel SweetCaileanz

MagnusL

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 jun-13 kl 22:42 »
 Japp inte alls ovanligt med vildiller/frett i skåne verkar det som. Trodde först att det var mård eller vessla men jaktgrannen påstod att det måste vara iller och han hade rätt. En riktigt stor hanne (syrran har haft 'tam' illrar så jag har inga probs känna igen dom).
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-13 kl 23:07 »
Fy fan vad vidrigt...   Iller som är så kul som husdjur måste ju vara minst lika otrevlig vild som den är trevlig som tamdjur...
Kan tänka mig att de små asen inte har några som helst problem att överleva i den svenska naturen (läs "de svenska hönshusen").

Kan säkert komma att bli lika besvärliga som vildsvinen är med tiden...
Kennel SweetCaileanz

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-13 kl 07:21 »
Iller har levt fritt i Sverige sedan urminnes tider.. ;)
Fjäderfän och kaniner

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 17 jun-13 kl 08:58 »
Hade mård i ladan förra sommaren. Den kalasade på svalägg/-ungar men, brydde sig inte om hönsen eller deras ägg. En vessla har jag sett som verkar bo ute i en av stenmurarna men, den är så liten så jag tror inte den är något större hot mot hönsen. Räven tog däremot höns i fjol och duvhöken har också hälsat på.  >:(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser